fundering ang graman...

SiZo

Trådstartare
En fundering jag fick nyss då en gammal medryttare är helt okapabel att rida sin häst i form, huvudet på hästen är konstant rakt upp...

så jag undrar vad ni tror sliter mest, huvudet rakt upp (=sänkt rygg, bakbenen lååångt bak) eller att rida med graman (falsk form, men ändå sänkt huvud iaf)?

skriv gärna dina funderingar och tankar kring detta ämne!

Självklart är det bästa att ta lektioner och lära sig rida på riktigt, men vi låtsas som att det är helt omöjligt!

Sv: fundering ang graman...

Jag skulle nog tro att det är BÄTTRE att rida med gramanen i det fallet, eftersom det är nog lättare att få med bakdel och höjd rygg om man har huvudet nere osv...
Men, det är min ytterst otestade teori....

Om ryttaren är "helt okapabel" att rida hästen i form tror jag att h*n är helt okapabel att rida på graman också faktiskt...
Men det kanske inte var det du tänkte på

Mmm, håller oxå med. Kan man inte rida hästen i form med vanliga tyglar blir det inte lättare med dubbla tyglar... gummisnodd (halsförlängare) däremot är ju ett ganska ok sätt att hjälpa orutinerade ryttare. Många ridskolehästar går med snodd för att de just hellre ska gå i lite falsk form än som stjärnkikare.

Min erfarenhet är att långa inspänningar eller lös graman är bättre för hästen än att gå med skallen i vädret. Inte nödvändigtvis för att det rent fysiskt skulle vara bättre, utan för att en oerfaren ryttare sitter mer still och fipplar mindre med handen om hästen håller sitt huvud nere. Så hästens vinst blir att slippa/bli mindre utsatt för stora handrörelser, och ryttaren kan sitta bättre på en häst med huvudet nere.

Som en lösning under kort period, jag tycker eg inte att det är okej att dagligen rida en häst med huvudet i vädret eller inspänd. Samtidigt, man kan ju inte lära sig om man inte får öva att rida. Svårt det där.

ryttaren i åtanke kan rida på graman, dock inte sagt att hon rider korrekt med graman, för det kan jag inte avgöra eftersom jag bara har ridit ett varv med graman och sen skrek att jag inte ville rida mer med den...

men diskussionen är helt allmän, så svårt är det inte att sätta på en graman och få hästen att sänka huvudet, arbeta korrekt har jag inte skrivit nåt om ;)

Inget svar, men det låter som om hästen vill skydda sig på nåt sätt.
Om den har ont i ryggen, har haft ont i ryggen eller har dålig sadel eller bara "skit i sadeln". För normalt går hästar inte som stjärnkikare.

antingen rakt ut eller rakt upp...

just den hästen är inte poängen för det finns många unga flickor som köper billiga hästar som inte kan nåt och sen tränar de inte för nån tränare osv osv, tror alla kan den historien.

funderingen gällde bara vilket som var bäst.

Tror det är bättre att ha på gramanen, just som tidigare nämnts att det blir lättare för ryttaren att vara stilla, men även för att hästen får någonslags stöd, lugn när den har en möjlighet att hitta en bättre form med hjälp av en graman än utan.

Min tränare brukar säga att; hellre sätta på gramanen och att hästen har sitt huvud stilla, och ryttaren blir stilla än att hästen springer runt och är spänd med en ryttare som försöker tvinga ned hästen på tygeln mha handen.

EDIT: Själklart är det inte optimalt med scenariot ovan, men emellanåt rör det sig om pest eller kolera..

Kanske en thiedemantygel vore ett bättre alternativ än en graman i detta fallet. Jag menar om ryttaren är lite orutinerad? Thiedemanen funkar ju lite som en "fast" graman, fast man slipper att rida med dubbla tyglar : ]
Bara en tanke.

ryttaren i åtanke kan rida på graman, dock inte sagt att hon rider korrekt med graman, för det kan jag inte avgöra eftersom jag bara har ridit ett varv med graman och sen skrek att jag inte ville rida mer med den...

:confused::confused: que...antingen kan man rida på graman och då använder man den korrekt, eller kan man det inte - kan jag tycka iaf.

I ditt fall tror jag att en vanlig inspänningstygel, fast martingal, thiedemantygel eller dyl skulle vara bättre än en graman.

Kanske en thiedemantygel vore ett bättre alternativ än en graman i detta fallet. Jag menar om ryttaren är lite orutinerad? Thiedemanen funkar ju lite som en "fast" graman, fast man slipper att rida med dubbla tyglar : ]
Bara en tanke.

Håller med!
En orutinerad ryttare ska INTE rida med gramantyglar, det går bara åt hel--te.
Bättre att ta en enklare och framförallt snällare lösning för hästen.

då tycker du det är bättre att hästen går rakt upp med huvudet alltså?

för det var endast det frågan gällde!

och bara så alla vet, mina hästar går i form ;) så det är inte mig det gäller.

det är bara en hypotetisk fråga.... för jag vet många som rider sina hästar så, tyvärr, min ska alltid gå iform, även om jag rider ut, 3 åringen har vi inte form krav på än då hon bara är riden 19 ggr, men vi börjar nosa på det :p

thidemantygel skulle väl vara det bästa igentligen, fast martingal är inget jag skulle rekomendera till någon.

Det är nog lika illa. Eftersom en spänd häst ändå är en spänd häst och dem jobbar aldrig rätt. (spänd, inspänd, tvingad..)
Man vinner inget på att tvinga in huvudet.

Jag skulle nog säga att det är lika illa fast det är olika delar av kroppen som "tar stryk".

Går den med huvudet rakt upp så sliter det på rygg etc medan om den går i en falsk form med nacken böjd kan slita lika mkt om inte mer på frambenen (och kanske även nacke/mun)

Inget svar, men det låter som om hästen vill skydda sig på nåt sätt.
Om den har ont i ryggen, har haft ont i ryggen eller har dålig sadel eller bara "skit i sadeln". För normalt går hästar inte som stjärnkikare.

Jodå, en häst som under en längre tid tillåts att bara luffsa runt och aldrig arbeta ordentligt kommer att tappa sina "ridmuskler" och då blir den bekvämaste formen att kika efter stjärnor. Hästens medfödda exteriör spelar förstås också in. Men poängen är att det finns gott om kärnfriska stjärnkikare med perfekt passande utrustning.

Hade en travhäst hemma som var omöjlig att få ner huvudet på.
Han var så stel så stel stackaren.
Jag provade först halsförlängare, men han bara backade då. Satte jag den lösare så var det bara att gå med huvudet i vädret igen.
Jag provade då graman. Det fungerade hur bra som helst.
Behövde inte använda den alls många gånger utan sen blev det mycket lättare att rida honom i form. Han läg även på midre.
Så skönt.

Visst, det finns säkert lösningar där man inte använder en massa hjälpmedel och det är säkert mycket bättre.
Men i detta fall fungerade deta utmärkt.

På min nuvarande travhäst fungerade inte graman alls. Provade halsförlängare på henne, det fungerade så där.
Hon fick så ca två månader under vintern. När jag sen hoppa upp på henne när det var dags igen var hon en HELT annan häst. I hennes fall gjorde vila susen. Så mjuk o fin hon var sen!!
Ridit lektion med henne och hon har lätt att komma i rätt form. Hon var som en stel pinne innan!!!

*raderat klantfel*

Senast ändrad av en moderator:

nu gjorde jag mig dum :angel: .. Blandade ihop graman med ett bett (aa) .. förlåt för mitt otroligt klantiga misstag :P!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 307
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 273
Senast: Squie
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 688
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka