Fundering ang. fästingmedel

Jenka

Trådstartare
Lite spinoff på den andra tråden.

Lilla killen här hemma (10½ vecka gammal) har inget preparat på sig i nuläget, men frontline ligger redo i en låda. Anledningen till att jag inte satt på det är helt enkelt eftersom jag glömt bort det på kvällarna (blivit rekommenderad att sätta på det då eftersom man inte ska ta i hunden innan det torkat sen).

Hur som helst, under de 1½ vecka vi haft honom har han inte fått en enda fästing. Jag vet ju att det finns fästingar i närheten, men vi är inte och går i djupa skogar ännu direkt.
I princip rör vi oss på klippt gräsmatta och en pytteliten "skogsdunge" med några träd och stenar. Lär så göra ett tag till eftersom han inte går så långt.
Visst, det finns några buskar i närheten men det är allt.

Funderar på om jag ska sätta på frontline direkt eller om det är bättre att vänta tills vi rör oss i mer "riskområden". Känns ju bra att slippa kemikalier på honom men det kanske är dumt att chansa? Fästingsjukdomar verkar ju klart värre.

Åsikter tack ;)

Sv: Fundering ang. fästingmedel

Min valp som jag haft hemma dryga månaden har redan haft tre fästingar trots att vi också i princip endast vistas på liknande områden som du nämnde. Visserligen är han med i stallet dagligen men är nästan bara inne i stallet där.
Nu har han bärnstenshalsband (som jag nämnt i andra tråden) men har inte haft det så länge för att varken kunna säga bu eller bä. Det har regnat ganska ofta här de senaste veckorna så då har jag inte ens haft det på eftersom effekten går förlorad.
Kollade på apotekets hemsida och hittade där Frontline spray, tänkte om jag skulle införskaffa en sådan för komplement till halsbandet. Spenderar sommaren hemma i fästingtätt område så lika bra att satsa ordentligt. Annars är jag inte speciellt förtjust i att hälla på massa gifter etc., speciellt på en liten valp, men vad har man för val...? :confused:

Ja, då kanske det är lika bra att sätta på direkt då.

Nej, egentligen tycker jag inte om att sätta på honom en massa men som sagt, det är ju det bättre alternativet så det är väl inte så mycket val man har.
Har varit sugen på att testa bärnstenshalsband men vet inte om det skulle funka med hans päls (som skrivet i andra tråden)+ att jag är lite tveksam till om det verkligen kan fungera?

Jag skulle sätta på medel nu. Det räcker ju tyvärr med en enda fästing om man har otur, så iaf jag vill göra vad jag kan för att minska risken.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka