Fundering ang. avelstänk

brandkattis

Trådstartare
Jag hade lite dötid så kikade på blocket bland annat i natt (har nog inget liv :o).
Så jag började kolla lite på de olika kullar som säljs, renrasiga då, o främst min egen ras.
Jag har funderingar o planer på att själv ta en kull efter min tik om allt fortsätter att gå som planerat.

Men jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över när jag tittar på individerna i kombon där det har tagits flertalet kullar o det är dåligt med röntgen av vuxna valpar, o de flesta som är röntgade har endera ED-fel eller HD-fel eller båda dera. Där flera av föräldradjurens kullsyskon har taskiga resultat.
O ändå fortsätter man att avla.

Kombon där man avlar på ED1 o flertalet valpar har fått ED-fel.
Avbrutna MH,

Jag blir lite förtvivlad, men jag kanske bara är blåögd o naiv,
Eller så bara förstår jag inte tänket alls.:eek:

Jag hade lite dötid så kikade på blocket bland annat i natt (har nog inget liv :o).
Så jag började kolla lite på de olika kullar som säljs, renrasiga då, o främst min egen ras.
Jag har funderingar o planer på att själv ta en kull efter min tik om allt fortsätter att gå som planerat.

Men jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över när jag tittar på individerna i kombon där det har tagits flertalet kullar o det är dåligt med röntgen av vuxna valpar, o de flesta som är röntgade har endera ED-fel eller HD-fel eller båda dera. Där flera av föräldradjurens kullsyskon har taskiga resultat.

Avbrutna MH,

Tyvärr så brukar det finnas en anledning till att renrasiga hundar finns på blocket. Den anledningen brukar stavas "Lever inte upp till rasklubbens krav på valphänvisning" :meh: Självklart är det inte alltid så, men läskigt vanligt är det. Om jag ser intressanta, renrasiga valpar till salu på blocket så brukar jag gå in på rasklubbens hemsida och se om valparna finns med där också. När de inte finns där också, då brukar det vara just pga höftfel eller usel mentalitet som rasklubben försöker åtgärda genom bland annat krav för valphänvisning.

Blocket är helt fel ställe att leta avelsmattrial.
Gå in på din rasklubb och titta vilka kennlar som uppfyller deras högsta krav. När du hittat intressanta kennlar kollar du in deras hemsida, hittar individer som tilltalar dig och sen kollar upp dem på avelsdata.

Är det en bruksras el annan arbetsras så glöm inte kolla MH och om de har presterat något.

Ha innan ett mål med din avel. Välj en hane som du tillsammans med din tik kan ge det du önskar få fram.

Avbrutna MH,

Jag håller med dig, tyvärr alldeles för vanligt. Känns som att man missat vitsen att röntga/MHa/utvärdera då.

Har du läst tråden "oseriös avel"? Mycket intressanta liknande diskussioner där.

Jag håller med dig, tyvärr alldeles för vanligt. Känns som att man missat vitsen att röntga/MHa/utvärdera då.

Har du läst tråden "oseriös avel"? Mycket intressanta liknande diskussioner där.
Joo, men det vet väl alla att "Känd mental status" är en jättefin merit, värd att avla på även om beskrivaren brutit redan i första momentet :banghead: ?
När det gäller icke bruksraser (som ju trots allt brukar göra MH mer frekvent än andra raser även när de inte ska gå i avel) så vet jag inte riktigt vilket som känns värst; en hund med dåligt MH eller en hund utan MH alls i avel?
Tyvärr tror jag att väldigt många uppfödare inte ens insett hur de kan använda MH som ett avelsinstrument utan de gör det för att det ska se bra ut på hemsidan, typ.
Hoppas verkligen att BPH får större genomslagskraft hos sällskapsraserna för i mina ögon är det mycket angeläget att utvärdera mentaliteten i sin avel och i sin ras!

Med det nya förslaget för MH-bestämmelserna kommer vi ju iaf slippa se alla dessa hundar bruksraser som går i avel trots att de har fått bryta sitt MH.... Det är ett litet stort steg framåt för att få bort hundar som inte bör avlas på, att hundar med brutna MH inte går att regga valpar efter :up:

Min fetning i citatet:

25. Känd Mental status/gäller för avel med SBK-raser

Såsom ”känd mental status” gäller för avel:

Fr.o.m. 2002-01-01 är det krav på ”känd mental status” för hund av SBK-ras för registrering avavkomma. Detta gäller tilltänkta avelsdjur av dessa raser födda efter 2016-01-01
Med känd mental status menas att MH är helt genomförd, hunden beskrivits i alla moment.

I det fall där föraren/ägaren avstår skott kommer ruta 5 att markeras (avstår skott). Samtliga rutorärdärmedifylldaoch hundenhardå”kändmentalstatus”.

Ett tillägg- flertalet tittar mycket på meriter i avel på brukshundar. Meriter går som bekant inte i arv. det gör däremot egenskaper. Titta hellre efter jämna kullar avseende MH (med lite rädslor, stor nyfikenhet och bra leklust) och där många hundar arbetas. Det behöver inte finnas några SBCH i såna kullar men är ofta bra arbetshundar. Tyvärr avlar många på de hundar som syns på tävlingsbanorna. Bra tävlingshund är verkligen inte samma sak som bra avelshund.

Ett tillägg- flertalet tittar mycket på meriter i avel på brukshundar. Meriter går som bekant inte i arv. det gör däremot egenskaper. Titta hellre efter jämna kullar avseende MH (med lite rädslor, stor nyfikenhet och bra leklust) och där många hundar arbetas. Det behöver inte finnas några SBCH i såna kullar men är ofta bra arbetshundar. Tyvärr avlar många på de hundar som syns på tävlingsbanorna. Bra tävlingshund är verkligen inte samma sak som bra avelshund.
Fast jag vill nog helst ha båda. Mentala tester säger inte allt om en hund, den missar bl a om hunden har bra näsa, uthållighet och koncentrationsförmåga, samt samarbetsvilja med föraren. MT påstår att de mäter uthållighet, koncentrationsförmåga och samarbetsvilja (med främling) men jag tycker inte riktigt att det mäter vad jag vill ha i min tävlingshund. Har hunden lyckats bra på tävling så kan i alla fall inte de bitarna vara skitdåliga. Det den bra föraren kan kompensera för (rädslor osv) brukar synas rätt bra på de mentala proven.

Fast jag vill nog helst ha båda. Mentala tester säger inte allt om en hund, den missar bl a om hunden har bra näsa, uthållighet och koncentrationsförmåga, samt samarbetsvilja med föraren. MT påstår att de mäter uthållighet, koncentrationsförmåga och samarbetsvilja (med främling) men jag tycker inte riktigt att det mäter vad jag vill ha i min tävlingshund. Har hunden lyckats bra på tävling så kan i alla fall inte de bitarna vara skitdåliga. Det den bra föraren kan kompensera för (rädslor osv) brukar synas rätt bra på de mentala proven.
Om en kull med hundar har tävlats men inte är BCH och kommer från föräldrar, morföräldrar och farföräldrar (med syskon) där hundar är dugliga arbetshundar så bryr jag mig mycket lite om ifall aktuell hund är BCH. Det säger inte särskilt mycket beträffande avel. Tyvärr är du inte ensam om ditt resonemang och därför avlas det på bra tävlingshundar som tyvärr inte är lika bra som avelshundar.
Spåra kan man i stort sett lära vilken hund som helst även om en del har större fallenhet än andra. Och i en kull kan den delen se helt olika ut trots att hundarna är kullsyskon.
MT är f.ö. inget instrument för avelsutvärdering.
Rekommenderar också att ta del av Arvelius doktorsavhandling i ämnet, Genetic Evaluation of Behaviour in Dogs.

Om en kull med hundar har tävlats men inte är BCH och kommer från föräldrar, morföräldrar och farföräldrar (med syskon) där hundar är dugliga arbetshundar så bryr jag mig mycket lite om ifall aktuell hund är BCH. Det säger inte särskilt mycket beträffande avel. Tyvärr är du inte ensam om ditt resonemang och därför avlas det på bra tävlingshundar som tyvärr inte är lika bra som avelshundar.
Spåra kan man i stort sett lära vilken hund som helst även om en del har större fallenhet än andra. Och i en kull kan den delen se helt olika ut trots att hundarna är kullsyskon.
MT är f.ö. inget instrument för avelsutvärdering.
Rekommenderar också att ta del av Arvelius doktorsavhandling i ämnet, Genetic Evaluation of Behaviour in Dogs.
MT är den del av en avelskorning så jo det är avsett att vara ett instrument för att ta fram de bästa avelshundarna. Och jag har väl inte sagt ett ljud om att det bara är championat som räknas, jag är intresserad av alla tävlingsmeriter (även om jag inte tycker att rallylydnadsmeriter säger särskilt mycket).

Jag tycker det är rätt stor skillnad på spårförmåga hos hundar, även om de är upplärda på samma sätt så har de olika problemlösningsförmåga och framförallt uthållighet och de dåliga hundarna tar sig inte runt flera elitspår med full pott.

Min ena hund kommer ur en kombo där mamma kvalat till SM (spår), mormor har vunnit SM (spår), mormors mor har tävlat SM (spår), morfar har tävlat SM (lydnad), morfars far är polishund, pappa tävlar agility på hög nivå och farbror har tävlat VM (lydnad). Alla valparna i den kullen (7 st) utom en är uppflyttade till elitklass som lägsta merit. Jag tror inte att det är en tillfällighet! Det finns lite brister hos några av dem, men på tävlingsbanan så hävdar de sig bättre än genomsnittet. De fyller 5 år om några dagar så det finns tid för ännu fler tävlingsmeriter.

Därmed INTE sagt att tävlingsmeriter är det enda viktiga. Min andra hunds mamma har lämnat väldigt mycket trevligt, det har hans syster också gjort och ingen av dem har några egentliga tävlingsmeriter. Där är det dock aningens mer ojämnt med avkommornas tävlingsmeriter också, svårt att säga om det är någon tillfällighet.

Hur hade ni förresten resonerat kring en hund som får lov att bryta MH (för att hon inte avreagerade) och senare gör ett på pappret jättefint sådant?
Nu finns, mig veterligen, inga planer på avel där utan jag är mest nyfiken.

MT är den del av en avelskorning så jo det är avsett att vara ett instrument för att ta fram de bästa avelshundarna. Och jag har väl inte sagt ett ljud om att det bara är championat som räknas, jag är intresserad av alla tävlingsmeriter (även om jag inte tycker att rallylydnadsmeriter säger särskilt mycket).

Jag tycker det är rätt stor skillnad på spårförmåga hos hundar, även om de är upplärda på samma sätt så har de olika problemlösningsförmåga och framförallt uthållighet och de dåliga hundarna tar sig inte runt flera elitspår med full pott.

Min ena hund kommer ur en kombo där mamma kvalat till SM (spår), mormor har vunnit SM (spår), mormors mor har tävlat SM (spår), morfar har tävlat SM (lydnad), morfars far är polishund, pappa tävlar agility på hög nivå och farbror har tävlat VM (lydnad). Alla valparna i den kullen (7 st) utom en är uppflyttade till elitklass som lägsta merit. Jag tror inte att det är en tillfällighet! Det finns lite brister hos några av dem, men på tävlingsbanan så hävdar de sig bättre än genomsnittet. De fyller 5 år om några dagar så det finns tid för ännu fler tävlingsmeriter.

Därmed INTE sagt att tävlingsmeriter är det enda viktiga. Min andra hunds mamma har lämnat väldigt mycket trevligt, det har hans syster också gjort och ingen av dem har några egentliga tävlingsmeriter. Där är det dock aningens mer ojämnt med avkommornas tävlingsmeriter också, svårt att säga om det är någon tillfällighet.
MT är en individprövning inte ett instrument för avel. MH är ett avelsintrument. Där prövas unga hundar. ett MT görs på en hund som förvärvat fler erfarenheter.
Det står för övrigt också att läsa på SBKs hemsida angående MH och MT. MH beskrivs som ett underlag för avelsarbete. Något sådant står inte om MT.
I övrigt så säger dessutom en hunds prestationer på tävling mycket om föraren. Det finns halvbra hundar som utan svårighet blir BCH. Och det finns SM-deltagande hundar jag aldrig skulle använda i avel trots att hela kullen gjort bra ifrån sig på tävling.
Ofta är det också så att om en hundar från en uppfödare visar sig mycket ute på tävling så vill många köpa därifrån. I synnerhet om det används hund som presterat.
Detta oavsett om hunden är lämplig avelshund eller inte.
Om jag ska använda något som avelsinstrument utöver MH och kända linjer med arbetande hundar så är det kullar där många hundar går i tjänst.
Men när jag avlar (vilket är sällan) så riktas aveln direkt mot tjänst.

MT är en individprövning inte ett instrument för avel. MH är ett avelsintrument. Där prövas unga hundar. ett MT görs på en hund som förvärvat fler erfarenheter.
Det står för övrigt också att läsa på SBKs hemsida angående MH och MT. MH beskrivs som ett underlag för avelsarbete. Något sådant står inte om MT.
I övrigt så säger dessutom en hunds prestationer på tävling mycket om föraren. Det finns halvbra hundar som utan svårighet blir BCH. Och det finns SM-deltagande hundar jag aldrig skulle använda i avel trots att hela kullen gjort bra ifrån sig på tävling.
Ofta är det också så att om en hundar från en uppfödare visar sig mycket ute på tävling så vill många köpa därifrån. I synnerhet om det används hund som presterat.
Detta oavsett om hunden är lämplig avelshund eller inte.
Om jag ska använda något som avelsinstrument utöver MH och kända linjer med arbetande hundar så är det kullar där många hundar går i tjänst.
Men när jag avlar (vilket är sällan) så riktas aveln direkt mot tjänst.

Tidningen Brukshunden skriver i nr 6 2015 att "Enligt Jan Gyllensten borde uppfödarnas och rasklubbarnas målsättning vara att alla brukshundar ska genomföra MH som avelsutvärdering och att man därefter använder MT för att särskilja vilka individer inom en ras som är mer lämpade för avel än andra". I samma artikel skriver de att Reino Oskarsson menar att resultaten från MH och MT i större utsträckning borde användas i avelsarbetet.

Du menar att de har fel och att man inte alls kan använda MT i avel?

Du kan inte ha färdiga tjänstehundar som måttstock på andra raser än Schäfer och Malle egentligen, det är väldigt ovanligt att andra raser går i tjänst och vi vanliga dödliga som "bara" vill ha tävlingshundar får använda oss av andra instrument än du. MH är ett verktyg, MT ett annat. Och tävlingsmeriter ett tredje. De ersätter inte varandra, men kan komplettera.

Jag håller med Reino här.
Samtidigt kan en skitkass hund gå långt med en bra förare och tvärt om. Mycket hänger på föraren.

Tittar man på HM-statistik på hundar i en bruksras som tävlat bruks på högre nivå finns ett tydligt samband mellan det och mindre rädslor, större nyfikenhet och större leklust jämfört med medelvärdet i den rasen. Samma om man tittar på de med gk MT.

Sen finns det självklart superbra hundar om aldrig tävlar och kassa hundar som tävlar på hög nivå. Men är det en superbra hund men bra gener så bör det ju finnas nära släktingar med framgångar på tävlingsbanorna och den dåliga hunden kan man förhoppningsvis sålla bort när man ser på MH och/eller MT resultat på den hunden och dess nära släktingar.

Personligen tycker jag det är viktigt att en hund har GJORT något som visar att den är "användbar". Det är ju rätt stor skillnad på vad som krävs arbetsmässigt på ett MH eller ett MT och en brukstävling på elitnivå.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka