funderigar runt transporter o vikter...

Rebecka83

Trådstartare
har en funderig om detta kan vara sant... har en släkting som har ett nytt Tule boggiesläp som jag vet har en totalvikt på runt 1900kg...

hon säger att hon varit till polisen o kollat o de har sagt att hon får dra det med sin skåpbil (precis ny köpt, men minns inte märket) med B-kort... kan de verkligen vara möjligt??

för isf måste ju bilen väga runt 1600kg eller just under för att hon ska hålla sig under 3500kg... o finns det faktiskt en bil som får dra mer än sin egen totalvikt? (tror inte det är 4 hjulsdrift på skåpbilen, för då borde den ju rimligtvis väga mer än 1600kg också)

Sv: funderigar runt transporter o vikter...

Det är jätteenkelt.

Du tar bilnr och släpets regnr. Sedan går du in på www.vv.se, Fordon och knappar in siffror och bokstäver. Så står där svart på vitt vad som gäller.

Det går inte att säga något generellt om vad som går och inte går, när det inte ens finns uppgifter på aktuell bil och aktuell totalvikt (släpet kan vara nedvägt)

Det är inte möjligt.
Ekipagets totalvikt får ALDRIG överstiga 3,5 ton och släpets totalvikt får ALDRIG överstiga bilens tjänstevikt.

Om man har en bil med tjänstevikten 1750 kg får man dra ett släp med totalvikten av 1750 kg. 1750+1750=3500kg

Det är det tyngsta släpet man får dra med B-kort.

Vad bilen väger är inte aktuellt, bara tjänstevikten.
Bilen får inte dra mer än sin tjänstevikt på B-körkort.

Det finns ett par undantag också tex lätt släp, men det kommer inte i fråga när det gäller hästtrailer...

Senast ändrad:

Det är jätteenkelt.

Du tar bilnr och släpets regnr. Sedan går du in på www.vv.se, Fordon och knappar in siffror och bokstäver. Så står där svart på vitt vad som gäller.

Det går inte att säga något generellt om vad som går och inte går, när det inte ens finns uppgifter på aktuell bil och aktuell totalvikt (släpet kan vara nedvägt)

vv program tar inte hänsyn till vad för körkortsbehörighet man har.
Visst kan släpet vara nervägt, men då är det ju inte ett 1900 släp längre! :o

Med BE lär du ju lätt få framföra ekipaget.

Man brukar främst nämna vad släpet är tillverkat för, vi har ett 2100 kg´s släp i 1460 kg tex....

Det är jätteenkelt.

eftersom jag bor i finland funkar inte det

Det är inte möjligt.
Ekipagets totalvikt får ALDRIG överstiga 3,5 ton och släpets totalvikt får ALDRIG överstiga bilens tjänstevikt.

Om man har en bil med tjänstevikten 1750 kg får man dra ett släp med totalvikten av 1750 kg. 1750+1750=3500kg

Det är det tyngsta släpet man får dra med B-kort.

tackar... det var precis detta jag också tyckte...

Tillägg:

All lasta 2 hästar i tex en 1500 kg trailer som man får dra med en viss bil = överlast = oftast böter

Att köra en tom 1900 kg trailer på B-kort = olovlig körning = kan bli betydligt strängare straff.

Det är ju svårt när man inte vet Finlands regler.
Tex på Island med ett lite äldre körkort så får man dra "det bilen klarar av att dra" - alltså, huvudsaken är att bilen är dimensionerad för släpet.
Bibi som jag jobbade hos körde lagligt en stor Cheva Suburban med ett Böckman 5 hästars kopplat till bilen.
Kan ju hända att Finland har liknande regler.

efter vad jag har förstått så har finland samma regler som sverige... att man alltså inte får köra mer än 3500kg med B-kort...

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
824
Senast: lillan222
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 383
Senast: Liten
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 293
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama