funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Jag har hört om och träffat flera som är oärliga vid hästförsäljning...

Besvärliga hästar som ägaren inte klarat av men som blivit lättridna juniorhästar i annonserna.
Försäljningsstall som tar otroliga överpriser för hästarna då stallen är kända...

A har sin häst till salu för 80 000+, säger till en intresserad att de vill sälja till den snabbt trots att det finns flera andra spekulanter. Gårdsbesiktning görs på A's begäran.
Köparen vill ändå röntga hästen, som då visar sig ha flera lösa benbitar i frambenen. Köparen erbjuder halva priset för hästen men ägaren vill ha det fulla priset för hästen trots benbitar.
Ägaren låter flera komma och provrida och kräver fortf 80 000+ för hästen, säger inget om benbitarna till köparna. Hoppas väl på att köparen inte ska kräva röntgen och att få hästen såld snabbt och lätt till någon som inte bryr sig om att kolla upp allt...:(

Hemskt tråkigt tycker jag, när jag köper häst nån gång vet jag i alla fall att jag ska kolla upp allting väldigt noga.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Frågan är väl egentligen om hästen någonsin varit någons älskling:confused:

Jag var väldigt förvånad när jag köpte min första häst, säljaren hade haft henne sedan hon var två år, nu var hon 12, inte en känsla, inte ens ett hejdå till hästen:confused:

När vi sedan skrev köpeavtal (hade henne på prov en månad först) så brydde hon sig inte om att hälsa på henne i hagen fast jag frågade om hon ville det.

Det enda hon var intresserad av var att få sina pengar så att hon kunde köpa en ny häst.

Om hon i det läget hade ändrat sig och inte velat sälja hästen till mej så hade jag blivit helt förstörd:crazy: och hon som haft hästen i 10 år brydde sig inte ens om att titta på henne.

För mej är hästen min vän, inte något jag säljer med fagra ord och löften, om jag någonsin skulle behöva sälja en häst:crazy: så hade jag gjort som hon vi köpte vår arab av.

Hon berättade verkligen allt, alla sjukdommar, alla olater verkligen allt.
Hon sa tex att han stegrade sig om han blev rädd och att han var rädd för traktorer om man mötte dem på vägen.
(Detta gällde förmodligen bara vissa ryttare:angel: när jag rider så gör han så, men med min dotter är han inte ens i närheten av stegring:love: inte heller om någon nybörjare sitter på, då går han som ett ljus:love:)
Vi hörs fortfarande då och då och hon har varit här och hälsat på honom.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Jag har sålt en del hästar och det är alltid känsligt. Jag tycker inte om att säg hejdå eller hälsa på dem sedan, det är för känslomässigt jobbigt helt enkelt. Så bara för att man inte vill "ta farväl" betyder inte det att man inte bryr sig, dte kan vara tvärtom.

Jag tycker också att en ordentlig veterinärbesikting, som köparen beställer och betalar är det allra bästa. Skulle aldrig våga sälja en häst utan att berätta allt jag vet om den.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Man kan väl inte kräva att någon ska gilla sin häst? Särskilt om denne säljer hästen? :p
Lite personkemi det där, jag gillar inte alla människor - varför skulle jag gilla alla hästar? Och gillar jag den inte så känns det logiskt att sälja och köpa ny... (om man inte kommer på det redan innan köpet gått igenom vill säga).
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

kl

Fast att man vill kränga iväg hästen så fort som möjligt för att det är ett jobbigt beslut köper inte jag.
Om jag skulle sälja min nuvarande häst (vilket aldrig kommer hända för han är skum :p) så skulle jag kolla upp ALLT om en ev köpare. Typ inkomst, stallet, tidigare stallplatser, meriter, vad den dricker för sort juice haha ;) nej men jag skulle kolla upp allt noga.
Om jag däremot drev försäljningsstall eller sålde en tävlingshäst (som jag självklart visste var frisk) så skulle jag väl inte vilja dra ut på det i ett halvår, det är ju ändå ens jobb då.
Men som sagt, en skadad/sjuk häst skulle jag aldrig sälja, hellre ta bort och förlora lite pengar än att bli stämd och få betala sjukt mycket pengar och att orsaka en oskyldig hästs lidande.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Men du kan ju inte kräva att alla ska tänka på samma sätt? :p
För att dom också är privatpersoner.

Personligen tycker jag det är inkräktande och oartigt att fråga om ALLT, däremot känns det självklart att fråga om det som kan vara avgörande om hästen kommer få det bra - hästkompisar, utevistelse t ex. Mycket är ju nämligen egna värderingar som rent objektivt sett inte betyder att hästen inte kommer trivas och må bra, utan att man själv hade valt att göra på ett annat sätt. En köpare måste ha rätt att göra enligt sina värderingar (en fodervärd kan man bossa med mer om man vill! ;) ) så det känns som att det gäller att sålla bland vad som är viktigt/oviktigt och inte inkräkta alltför mycket.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Detta är tyvärr mycket vanligt. Folk vill väl ha ut så mycket pengar som möjligt på sin häst, de ska kanske köpa sig en ny häst (som är fräsch). Många gånger tror jag hästarna rids sönder. Folk har för bråttom och vill ut och tävla (syftar väl mest på hoppryttare nu). Markarbetet struntar många fullständigt i. Man ska helst klättra i klasserna utan att ha grundarbetet färdigt. Jag har inte råkat ut för detta själv men har bekanta som både har blivit lurade på stora summor för en ofräsch häst och andra som själva vill ha ut mycket pengar för hästar som inte ens blivit färdigbehandlade.
TRAGISKT!!:devil:

Hörde om en häst med okänd härstamning och en del olater som ägaren ville ha ut en bra summa pengar för, med motiveringen att köparen själv annars inte fick nog med pengar till att köpa en bra häst. Märkligt.

Hälsning Maja, som haft en lång tråd om dilemmat av att köpa häst...suck.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Nej här håller jag med, sålde en valack för många år sedan. Den stod sen installad hos en bekant till mig, jag ville för allt smör i småland inte se honom den första tiden. Alltså gick jag inte och hälsade på honom när jag var där, red vi för instruktör tillsammans gick jag från ridbanan när hästen skulle in där med sin nya ägare osv.

Javisst kan det tyckas känslokallt, men det var precis tvärtom det värsta jag varit med om. Jag grät blod när jag sålde denna häst, orsaken uppstod efter min operation i nacken.

Jag tror inte att man ska generellt säga så att ägaren inte bryr sig, det kan finnas orsak bakom gamla ägaren uppträdande.
Så här efteråt förstår jag att det måste sett mycket konstigt ut, men jag vet att min bekanting förklarade saken för den nya ägaren så i det fallet löste det sig ändå. Men övriga har säkert uppfattat det annorlunda.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Nä självklart inte.
Men samtidigt skulle jag aldrig vilja sälja en häst till någon som inte skulle älska hästen och bli ''ledsen'' (eller iaf inte glad, för då är det ju fel häst för den personen och ingen idé för den personen att köpa just den hästen från första början) om den måste säljas.
Nä ska jag sälja häst i framtiden ska den vara helt frisk och det ska vara till en duktig tävlingsryttare jag litar på, annars kan jag ta bort den likaväl.
Drastiskt, kanske, men hellre det än att den ska få bli en pryl som bara är intressant ibland. Det står flera såna i stallet där jag har min häst. De hästarna mår inte bra.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Förstår hur du känner det nu, men inte alltid man tänker så om man hamnar i situationen! :p
Jag är ju t ex en "förespråkare" för att ta bort sina f.d. travare minsta lilla svårsålda de är eller risk för vandringspokaler (dvs om man inte får tillräckligt många seriösa svar på ev. annonser) men när det kom till kritan var jag för blödig för att skicka den till slakt om någon som iaf till synes kunde ta väl hand om hästen köpte den. Sen är det givetvis en bonus om de verkligen tycker om hästen, men tycker det allra viktigaste är att hästen sköts väl och trivs med tillvaron i övrigt - hästkompisar, daglig utevistelse osv. Trots allt är det inte många som pysslar med hästarna mer än 1-2 timmar per dygn - då är resten av tiden viktigare.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Nu när jag skulle låna ut/sälja min häst som har artros i ett knä,så var jag nog mer än ärlig! Veterinären tyckte att jag kunde rida på som vanligt,då hon svarat jättebra på behandlingen och var ohalt,till nya ägaren nämde jag endast promenad/sällskapshäst.
Hon var/är bufflig,sade att hon är jättebufflig,hon har sina egna ideer ibland/sällan,jag sa att hon hittade på djävulsskap var och varannan dag.. osv..

Varför? Jo,för att då vet nya ägarna om VAD som kan hända,och dom är beredda på det,och jag har ritat upp det värsta för dom,och dom är fortfarande beredda på det,ja,då vet jag att jag inte behöver få tillbaka hästen för att hon gjorde si och så,och när hon såldes så ville jag ha henne till ett ställe där hon får stanna livet ut!
Liksom VARFÖR säga "ja,hon är så lugn och okomplicerad häst så,och vem som hälst kan rida henne",sen åker hon till nya stället,dom nya ägarna kämpar,men blir kanske rädda tillslut,hästen säljs vidare,säljs vidare,och säljs vidare..
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

*KL*
Jag som säljare har många gånger också funderat på avrför köpare inte kommer och provar hästen flera gånger. Oftast är det bara en snabb titt.. Känner ofta att jag skulle vilja de kommer några gånger och känner på hästen också för att jag ska få en uppfattning om att det är rätt köpare. Nu har jag iofs. bara sålt billigare hästar och alla är nöjda med de hästar de har köpt av mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 092
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 736
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp