funderar på oärlighet vid hästförsäljning

S

Spunkgrodan

hur kommer det sig att hästen man ääälskar, kanske har offrat massor för , helt plötsligt bara blir en vara man ska ha ut så mycket som möjligt för.

jag menar hur tänker man när man hittar på en massa saker. tex att hästen är genomröntgad på ett djursjukhus och att det absolut inte finns något att anmärka på. sedan när den nya ägaren vill ta del av denna undersökning när man börjar fundera på ett rörelsemönster. ja då ringer man ju till sjukhuset, man får då höra att nej du kan inte ta del av resultatet för du ägde inte hästen då. oki, pratar med förra ägaren som säger men oj vad konstigt, och lovar såklart att göra detta. hör inget så en påminnelse görs till fd ägare. oj då ska genast.

nån månad senare ringer nya ägaren djursjukhuset igen o säger den o den var inne med hästen det o det o det ska lättas på sekretessen för mig jag heter det o det.

hjälpsamma syrran i telefonen letar länge o väl, nån sådan häst finns inte på våra journaler, nya ägaren är uppfinningsrik o kollar alla hästens ev smeknamn från förra ägaren, även ägaren o dennes partners namn kollas, men dessa finns inte att finna i journalerna.

Så hästen som såldes med den är röntgad ua, är helt plötsligt ua.


eller vad sägs om den som uppger att hästen är försäkrad i ett bolag för en viss summa. nya ägaren villdock ha ett annat bolag, ringer gamla bolaget som inte kan säga något om försäkringen. ny försäkring tas ut, agenten lovar kolla med gamla företaget. hmm agenten ringer o berättar visste du att du köpt en oförsäkrad häst.

eller hästen som rubriseras som en kanonhäst, som hoppar allt o mår som en prins den passar bara inte ryttaren. och andra vet att hästen är sprutat flertalet ggr..




en hästspekulant kollade för ett tag sedan på en häst som ägaren var tveksam om den verkligen skulle passa som bara promenadhäst, den var ju så duktig o det vore ju synd att inte låta den tävla. den hade bara lite pålagringar, så hoppar man inte går allt bra, ring veterinären, därvar det ju lätt att tala med veterinären, som tyvärr gav en helt annan historia. hästen var tveksam om den skulle hålla för promenad ridning,
det blev inget köp!, annonsen på hästen ändrades till skogsmulle. sedan ändrades plötsligt annonsen igen o denna gång var den som förut en topphäst som gärna skulle tävlas, en bekant ringde på hästen, denna gång nämdes inte möjligheten att ringa veterinär.


så här kan man ju hålla på i dödagar...o lista märkliga beteenden.
vad är det som gör att man beter sig såhär, har man helt plötsligt glömt bort att detta drabbar hästen man dag in odag ut borstat, kelat med, delat äventyr med. och helt plötsligt är man så lyckligt av med allt vad hästägande heter o ett par tusingar rikare, att hästen kanske måste avlivas för att försäkringen inte har passerat 1 månad är man lyckligt ovetande om.

Det är mycket skriverier o snack om många aktörer i de större häststallarna, men handen på hjärtat hur många har köpt en häst privat o allt har stämt?

Är det verkligen så lätt att känna jag behöver pengarna, det stämmer ju nästan, det är inte mitt problem.när slutar hästen att vara älsklingen o förvandlas till ett kapital man helst ska tjäna på att sälja kosta vad det kosta vill.

Det är inte ofta man hör en hästägare säga att allt känns rätt med förra ägaren, utan oftast handlar de flesta hästdiskussitionerna om hur fel tidigare ägare betett sig åt. men självklart finns det underbara säljare som gör allt för sin hästs bästa.


Spunkgroda som just hörde av en vän att nya hästen inte kommer kunna behandlas för en skada pga karens av en försäkring som var påhittad. vad säger man som tröst till någon som just betalat över 100 tkr, o inte har råd att betala 30.000 för en operation utan måste låta hästen somna in, och betala i åratal på ett lån som skulle betytt lyckligt hästägande...:cry::cry:
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Jag har ingen aning om varför man ljuger på det sättet. Det skulle jag aldrig göra.

Men du frågade varför man bara vill bli av med hästen?
Jag känner såhär: när man väl har bestämt sig för att sälja, då är det jobbigt när det drar ut på tiden. Om man dessutom har ekonomiska bekymmer så är det ännu värre.
Jag skulle aldrig sälja till en person som jag kände var direkt olämplig men annars så är jag öppen. Jag struntar i om han kommer till hoppryttare, dressyrryttare, tävlingsryttare, skogsmulle.. Bara han får det bra och jag får mina pengar.

Men detta är inget som försvarar lögner.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Det är av noll och inget värde om säljaren säger att hästen är undersökt och röntgad på klinik om du inte får se resultatet av undersökningen.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Hästmarknaden idag tycker jag är hemskt. Har i snart 6 månader ringt på hästar varav 10% är som det beskrivs i annonsen. Sen ser du folk som tar 50 000 för en triangelmärkt sällskapshäst (som kan vara fullt frisk, faktiskt, men som de snabbt trianglat för att få ut försäkring på och sen säljer dyrt för att få mer pengar på).

Jag blir inte längre förvånad vad man hittar på annons men hoppas jag nu hittat en häst för mig.

Hur svårt är det att vara ärliga, ja hästen har varit halt, hästen har gallor, hästen har spatt osv.. ? :crazy:
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Ja,jag tycker också det är konstigt!
När jag själv sålt urvuxna ponnysar etc har jag alltid upplyst om deras ev.olater så att nästa ägare är medveten om detta,man vill ju att de ska bli nöjda med hästarna och att de får det bra även hos nästa ägare!
Redan i telefon vid första samtalet är det ju bättre att säga som det är så ev.opassande köpare slipper ta upp bådas tid i onödan.

Har varit med om att som spekulant åka många mil för att mötas av en helt annan häst än den man fått en uppfattning om i annonserna,de resorna kunde man ju ha besparat sej.:mad:
Dessutom är det väl bra att som hästköpare kunna ha en bra relation med de gamla ägarna om man vill fråga om något.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Detta är tyvärr mycket vanligt. Folk vill väl ha ut så mycket pengar som möjligt på sin häst, de ska kanske köpa sig en ny häst (som är fräsch). Många gånger tror jag hästarna rids sönder. Folk har för bråttom och vill ut och tävla (syftar väl mest på hoppryttare nu). Markarbetet struntar många fullständigt i. Man ska helst klättra i klasserna utan att ha grundarbetet färdigt. Jag har inte råkat ut för detta själv men har bekanta som både har blivit lurade på stora summor för en ofräsch häst och andra som själva vill ha ut mycket pengar för hästar som inte ens blivit färdigbehandlade.
TRAGISKT!!:devil:
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Jaaa det låter ju lite väl godtroget att nöja sig med säljarens muntliga löfte att hästen är röntgad/ genomgången.
Särskilt om hästen kostade en del pengar:crazy:.
Självklart så tar man del av alla journaler och papper innan köpet och om man inte får det av säljaren,
leta vidare efter annan häst.
Om man ändå /mot förmodan/ skulle vara fortsatt intresserad av ovan häst så får man själv slanta upp för klinikbesök.
Hellre det än att stå med obrukbar häst en tid senare.

Hursom, väldigt tråkigt för din kompis, mycket pengar för ingenting.

Men om hästen har god prognos efter op, så kanske det är värt att lägga 30`till på den?

/J.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

ALLA saker du räknar upp är sånt man som köpare ska ta reda på INNAN man köper hästen!!:o

ställer sig en säljare tveksam till att låta köparen ta del av försäkringshandlingar, veterinärjournaler, röntgenbilder etc då VET man som köpare att det är något lurt!

Det är hemskt tråkigt att det ska vara så, men mer och mer på senare tiden speciellt har vi väl blivit offentligt påminda (bla på tv 4) att man aldrig ska lita blint på en säljare utan som köpare noggrant föjla upp sin undersökningsplikt.
Dvs; prova hästen noga och vid flera tillfällen, kolla upp allt ovanstående, gör besiktning på klinik, gör röntgen (beroende på prisklass och på vad besiktningen antyder) på samma klinik.

Verkligen tråkigt tycker jag med, att en kär vän blir ett stycke kött som ska handlas med så fort det är dax att skiljas åt.

mvh/ferra, som just sålt en häst för 30 000 mindre än den var värd pga en defekt på rtg som köparen inte ens hade vetat om, eller aldrig fått veta, om inte jag upplyst om det, som lade alla försäkringspapper, rtgplåtar, besiktningsintyg, veterinära historia mm på bordet direkt till köparen. Köparen är mkt nöjd med affären kan tilläggas.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Hästaffärer har väl alltid varit behäftade med ett rykte om skojjeri o lögner:devil:

Jag har väl sålt nån häst genom åren o visst berättar jag allt det positiva jag kommer på men jag berättar även vad som är sämre. Däremot väger man som försäljare så klart alltid mer på de positiva sakerna än de negativa för man vill ju sälja hästen när man väl bestämt sig.

Sen är det väl olika från olika folk vilka de kan tänka sig sälja till oxå. Jag har i flera fall blåst av sk köpare innan de ens kommit hit eller efter de varit här. Ibland med ett svepskäl eftersom jag inte anser dem som lämpliga, ibland rätt ut. Har man inte rätt kunskap o inställning ska inte nån häst jag säljer fara illa pga det i alla fall.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Man får helt enkelt låta bli att köpa hästen om säljaren inte ger en tillgång till hästens journal.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Att man måste kolla upp hästens hälsa genom vet.undersökning röntgen m.m är ju en sak...

... men hur kollar man vad hästen varit med om? Det kan man inte och ofta är säljare oärliga om det... alltså "glömmer" att nämna att hästen skenat med vagn två gånger och kastar av henne i tid och otid. Vad får vi som köpare höra? Jo "Han är inte så mycket körd sista tiden så han är lite ringrostig" och " det krävs en bestämd ryttare".

Nåja, nu har det ju gått väldigt bra ändå trots att vi inte fick veta detta förrän 2 år efter vi köpt hästen. Han har aldrig ens försökt kasta av oss och bara stuckit med vagnen en gång...:angel:... men då vi fick veta detta av en bekants bekant så förklarade det ju mkt av det vi upplevde med hästen.
Kanske var det bra att vi inget fick veta tidigare, för då hade vi nog inte köpt hästen.

Jag tycker det är konstigt att man säljer en häst som körhäst om den stuckit två ggr med vagnen utan att tala om det för köparen... Man utsätter ju köparen + hästen för stora risker.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Man provrider hästen. Man ber om relevanta handlingar (försäkringshandlingar, plåtar för granskning av egna veterinären, påstådda resultat, journaler etc) INNAN man avtalar om köp. Man testar hästen på de höjder säljaren påstår att den hoppat, man testar de dressyrrörelser säljaren utger hästen för att kunna. Man kör den om det är av vikt för mig som köpare att den går att köra. Man lastar om det är viktigt att det fungera. MAN KONTROLLERAR HÄSTEN!

Man bokar en seriös besiktning på klinik MED ridprov. Hos en veterinär man känner och litar på, som man kan diskutera hästen med. Man tar nya plåtar om det är motiverat. Ett blodprov om det känns relevant (sedering, smärtstillande etc).

DÄREFTER tar man det defintiva beslutet. Ska jag köpa eller inte.

HUR ska jag som köpare där kunna bli lurad? Hästen kan det den utges för att kunna (annars prutar jag eller går vidare). Den är frisk och vettig. Bakgrunden är kontrollerad via journaler.

Vill man vara ännu säkrare köper man endast om man kan kontrollera hästens historia bakåt.

Det är köparen som ska undersöka. Det kommer alltid att finnas oseriösa säljare av bilar, båtar, husvagnar, hundar, hästar - allt som går att ta ut pengar för.

Men varför svära över det självklara istället för att göra vad man kan för att skydda sin investering?
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Alla ggr jag köpt häst med mamma och pappa så har allting stämt :)
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Jag håller med, köper jag en häst för 100 000:- så är jag ju inte så naiv att jag nöjer mej med att förra ägaren säger att hästen är ok.

Jag skulle dessutom göra en egen röntgen.

Jag har undersökningsplikt som köpare, sen byter man aldrig försäkringsbolag.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Instämmer helt och fullt med ditt inlägg för som köpare har man undersökningsplikt men jag skulle vilja backa tillbaka lite till det som ts egentligen frågade om.
Dvs hur kan man som säljare/ägare vara så cynisk att man försöker sälja en häst utan att upplysa ev köpare att något är eller har varit fel? Skiter man i hur hästen har det överhuvudtaget då, eller?
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

precis

jag vet att man har undersöknings plikt
det var lixom inte det det handlade om
utan hur är man funtad när man helt plötsligt slutar se hästen som sin älskling o sin bästa vän och bara ser pengarna och att få ut så mycket som möjligt även om man måste ljuga.

att hästar ådrar sig skador mm det vet alla som har häst.

jag kan inte förstå hur man tex kan utsätta en häst som haft en massa problem med gaffelbanden o säljas till en hoppryttare som satsar på höga höjder o hävda att hästen aldrig haft problem. man måste ju veta att hästen inte håller för detta, och man måste ju veta att den älskade hästen kommer lida och få ont och det kanske slutar i katastrof. tar känslorna slut bara för att man ska köpa en ny häst??

Lurendrejeri på ting har jag en viss förståelse för, men levande varelser??? som man påstår sig älska??
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Det du skriver låter ju hemskt, men samtidigt har ju köparen möjlighet att kontrollera. Om man inte kan få tillgång av de önskade uppgifterna, så bör man nog dra öronen åt sig och backa från köpet. Ärlighet måste finnas vid en försäljning, bara avsaknaden från den bör ge rejäla varningssignaler hos köparen.

Ägaren bör ju lämpligen kunna visa papper på vad och hur mycket hästen är försäkrad för, finns inte dessa papper får man ju börja undra.

Likaså en utlovad röntgen i samband med försäljning, plåtar eller utlåtande samt medgivande av ägaren som tillåter köparen att diskutera detta med veterinär eller klinik som genomförde röntgen.

Det här är i sig inga konstigheter, men i många fall dock inte alla tror jag att köparen är lite väl naiv inför sitt köp och vill inte se bristerna förrän det är för sent.

Det är en helhet man måste se till vid köp av häst, det är inte bara hästen som är viktigt utan även säljaren också. Är säljaren svår och ogin med att verifiera sina uppgifter, backa från köpet. Man bör alltid få sina frågor bekräftade på ett eller annat sätt och inte bara genom säljarens ord, sen står ord mot ord vilket kan vara svårt att bevisa.

Viktigt också är att man ser till så att allt som är viktigt för köparen inför köpet finns med i kontraktet. Alltså papper, papper på allt, kan ju tyckas förfärligt men är det enda sättet att kunna visa på vad man har sagt eller gjort i samband med affären.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

jag har köpt och sålt en del hästar och för det mesta fått vad jag betalat för.
EN gång har jag blivit lurad men då va de så de hette duga också, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv då jag i det fallet blev totalt förälskad i hästen och va väldigt naiv vi köpet.
sålde senare hästen (va VÄLDIGT noggran med att tala om alla problem jag haft med honom osv) till en något mindre summa än vad jag själv köpte honom för men nu har han ett bra hem hos en person som kunde ta ställning till om hon hade orken att lägga ner allt arbete på honom.
har i helgen köpt en ny häst och då va säljaren väldigt noga med att tala om att det va ENBART som promenadhäst då hon inte ville lova att han skulle hålla för mer. kanske skulle han klara av att träna framå eller kanske inte.
det spelar mig ingen roll då jag bara letade efter en sällskapshäst att lunka i skogen med.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Jag kan säga direkt; hästen är INTE min älskling. Jag har respekt för djur och deras behov, men inte så till den grad att jag förmänsligar dem.

Det betyder INTE att jag tycker att det är OK att ljuga och vara oärlig, och i vissa perspektiv är det helt förkastligt. MEN det finns också den kategori säljare som är ärliga men där KÖPAREN vägrar att inse vad informationen de får betyder.

Så länge det finns pengar att göra, kommer det att finnas oärliga människor. Deras marknad är dock BEROENDE av att det finns godtrogna köpare som ger dem pengar. Är man som köpare noga och väljer med omsorg finns det inga pengar för de oärliga att tjäna, och de väljer bilar, tv eller andra saker att kränga.

Jag tycker att köpare har ett moraliskt ansvar att inte stödja en marknad man inte tycker om. D v s lägga sina pengar på den hantering man faktiskt stödjer.
 
Sv: funderar på oärlighet vid hästförsäljning

Frågan är kanske hur mycket "älskling" man tycker hästen är (och inte en sak) från början om man tänker så vid försäljningen? :confused:

Sen finns det ju penga-aspekten. Så länge det finns pengar kommer folk vilja tjäna pengar, eller åtminstone inte förlora dom. Gissar på att man kanske har svårt att vara realistisk och resonera logiskt om det blir akut att bli av med hästen eller att man är i akut behov av pengarna. Har själv råkat ut för en mytoman! :crazy:

Lite försök till amatörpsykologi! :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 092
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 736
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp