Funderar på hingst till vårat sto

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Maddizz
  • Startdatum Startdatum
M

Maddizz

vi funderar på att betäcka vårt varmblod med nån hingst m franskt inslag...
Någon som har nån avkomma efter:

Fill V
Home alone
Ride the night

och kan tipsa lite

/Madde

Sv: Funderar på hingst till vårat sto

jag fick en kanonfin fölis inatt efter Ride The NIght rek starkt.
Vill du inet vänta kan du köpa min:)

Jag har en Ride the Night valack, trivdes inte med trav men en toppen häst till ridning, har aldrig varit med om bättre/stabilare psyke.. Snygg är han med..

Har ett stoföl efter Fill V. Hon är jättefin, korrekt i sin benställning. Är en tuff liten fröken (hon har nog fått det efter sin mamma).
Jag har själv träffat Fill V några ggr, o är en riktigt trevlig o snäll hingst. Än sålänge kan jag inte säga så mycket om hur "Salina" är. Hon har mycket hyss för sig, o det har hon oxå fått efter sin mamma.
Man får sig ett gott skratt när man ser lillan skutta runt o har sig. :D

Ja, det är han verkligen. En intressant hingst med intressant stam. Hans avkommor har hjälpt till så att Fille blev godkänd.

Hehe, lätthänt! :D Men nu vet du iaf....

KL

Sen så undrar jag om någon här som vet hur avkommorna efter Home Alone är i benställningen? Tycker för mej att nån skrev att nån avkomma / eller flera avkommor har lite sned benställning...Och hur deras psyke är har jag inte en susning om...

Vore intressant om nån vet om hur hans avkommor är?
Ride the Night verkar va en fin hingst, men min märr har redan en avkomma efter honom, o jag är inte det minsta intresserad av att ta ett föl efter honom med märren. Roligare om det är lite olika hingstar med samma märr, om man säger så ( roligare o jämföra syskonen med olika pappor ute på travet).

Senast ändrad av en moderator:

Kiss Francais kan ju vara en ide också! Vi har betäckt med honom iår. En väldigt snygg och ståtlig hingst. Bilderna gör honom inte rättvisa.

Har faktiskt varit inne på deras hemsida o läst lite om Kiss Francais...Testade parningen på min märr med Kiss Francais. Noll inavelsprocent, då hans stam är helfransk (rätta mig om jag har fel, men jag såg iaf att hela hans stam är helfransk)...Något som jag tycker ska vara riktigt intressant!
Roligare med mycket franskt inslag på fölungen........

Hur är eran avkomma efter Kiss Francais?
Berätta gärna om den!!!! :bump:

Oj.....Slarvigt av mig...Såg nu att ni har betäckt eran märr med hingsten.........

Ja precis.. kan ju inte berätta speciellt mkt om den då den nog är stor som en ärta nu :D

men intrycket av hingsten var jätte bra.. fast har man ett stort sto kanske man skall tänka lite extra eftersom han är 176 har jag för mig. Vårat sto är typ 168 så det lär väl bli en jätte som kommer ut :D

(Ännu roligare blir det eftersom KF ungen föds i början av april och vårat kallblod ska om hon blir dräktig föda i slutet av maj.. tänk er storleks skillnaden där :D hade ju tänkt att de skulle gå ihop...)

Då kanske jag har tur? :angel: Min märr är liten. Runt 152mkh, har inte mätt henne så noga, men jag funderar på det för jag ska ju ta hit en mätman o mäta min shettis.
Om jag ska betäcka min märr med Kiss Francais kan hon få ett litet föl,då?
Hennes pappa är liten 154, morfar oxå liten 154mkh o jag vet inte hur det var med dom övriga i hennes stam. Mamman vet jag inte, kanske liten hon med?
Märren är liten, men ganska kraftig. Tycker att en märr ska vara så om hon har föl vid sidan som diar.

Hennes 1a avkomma efter Ride the Night har jag för mej att han är runt 158mkh nu.
Nu kollar jag på hennes stoföl som hon har nu, hon har växt en del, o jag kan tänka mej att hon kan stanna under 160. Men jag kan ju ha fel, ändå.
Vill INTE ha en så stor travare..... :crazy:

Jag skulle inte betäcka en liten märr med en jättestor hingst, jag betäckte en märr på 172 cm med Tangens :o på 80-talet. (Jag vet, det blev panik och han stod nära och... :o)

Ungen blev 172 cm hög och bred som en russ ungefär... :crazy:

Alltså, du skulle avråda märren att betäcka med en jättestor hingst?
Spelar det ingen roll om märren är liten o hingsten runt 176 mkh o fölet kan bli större än mamman? :crazy:
Vilken mankhöjd är det mest normala på en travmärr i dagsläget? Har träffat på några unga märrar hos den killen jag jobbat hos tidigare, o hans egna uppfödningar är runt 158mkh eller 165mkh. Bl a en märr efter Earthquake o mamman är helbror till Mr Spender. Hon blev ganska stor, men inte så jättestor. Runt 164 mkh, kanske.

Jag har hört travfolk säga att travhästar ska inte vara för små men inte för stora, heller. Så därför undrar jag hur stor en travare ska vara. Är det olika för märrar o hingstar? Nån härinne som haft en jättestor märr, som funkat bra på travet o hur har hon det med sina avkommor? O hingstar?

Jag tar därför bara medelstora hingstar, som är mellan 155-165 mkh.

Min märr är 168+ och höll super för träning o tävling även om resultaten uteblev. därför betäckte jag henne.
Första avkomman är 1 så vi vet inte hur stor hon blir än men är väl runt 150 nu kanske.
HAde inte min häst varit hållbar hade jag aldrig betäckt hennë,
Valde Ride The NIght trots storlek för märrns mamma har lämnat stort med små hingstar litet med stora och en jätte o en pytte med samma hingst. så det spelar nog inge roll där

Jag ar haft tre stora (170+), ingen har hållit, två ston och en valack. Den första hade kanske hållit om hon inte varit extremt fransysk på ett framben och den tredje krossade senan så där vet vi inte heller.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 602
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Fannybadh
·
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 001
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30