funderar på att så småningom betäcka mitt travar-varmblodssto

DarkInNight

Trådstartare
går lite smått i funderingar på att betäcka mitt sto. Hon är en varmblodig travare som inte gått på travet. Hon har ett litet speciellt humör och är inte som vilken häst som helst. En del säger att vissa märrar blir bättre i humöret efter att ha fått sitt första föl, om det skulle vara sant så skulle jag kunna fundera ännu mer på att betäcka.

Jag älskar att köra, helt underbart. men icke insatt så mkt i travartävlingar. Däremot skulle det vara superkul att träna en häst för detta ändamål. Skulle den inte fungera för travet så kanske distans. De hästar jag har nu är inte lämpade för travet eller distans, tyvärr.

Om det skulle bli aktuellt med betäckning så vill jag ha en varmblodshingst (travarhingst). Ska det vara så ska det vara... :)

Jag har mina egna små önskemål ang hingsten..men är inte insatt ett dugg i avel, och inte travarnamn heller... :p Den ska vara mörk (lite älskar svarta hästar, och vill helst fortsätta med det), lite kortare runt 1.50-1.60 (mitt sto är lite för stor, 1.65). Vill att hon ska få ett mindre föl. Bogbladen ska vara lite mer horisontella, stoet har väldigt "höga" -lite mer lodrätt än vågrätt (hur förklarar man det...:rofl: ). Normal - kort rygg, mitt sto har världens längsta känns det som ibland... Hingsten borde vara uthållig och bra hovkvalié sätter jag högt. inser att denna tråd verkar lite flummig... :angel: men det kanske är någon som kan komma med lite synpunkter och förslag och ideér. Vad ska jag tänka på? har aldrig haft föl. :crazy:

Eller anser ni helt enkelt att jag inte borde ens tänka tanken på att betäcka??

inga påhopp tack :bump:

Sv: funderar på att så småningom betäcka mitt travar-varmblodssto

Det kommer inga påhopp från mig, inte på någon, lite för trött för det, pausar ändå lite på Buke ;).
Det jag funderar på är varför betäcka ett sto som inte är lämpligt för varken trav eller distans när det är det du verkar vilja syssla med?
Det är mycket dålig ekonomi i att avla på ett sto du inte tror på själv. Det kan faktiskt vara billigare att köpa ett lovande föl än att föda upp. Travare har jag inte koll på, men det finns ju massor av travare som säljs jätteunga för att de inte duger på banan. Helt klart mycket bättre ekonomi och mycket möjligt att du kan hitta en som är mer talangfull än ditt sto. (Jag har inte träffat ditt sto, så det är utifrån vad du skrev).
Jag blir bara så ledsen över att se hur många hästar som säljs för ingenting, så fler sådana behöver vi inte producera. Vem vet vart de hamnar?
Ulrika

Håller med Pastejja i det hon säger, men om du prompt vill betäcka ditt sto ändå så är mitt tips Comet's Tail.
Han lägger i regel rätt små hästar, svarta och svartbruna är nog mer vanliga än andra färger på hans avkommor dessutom har de trevligt lynne och bra psyke.
Nackdelen är nog att de tenderar att få vinklade haser.

Comet's Tail står uppstallad på Västerbo stuteri i Heby och han kostar runt 15 000 kr att betäcka med.

Tack för ditt svar. :)
Stoet jag har har varit väldigt lovande för trav (super stam o travlynne o så). Tyvärr hamnade hon hos "fel" människa vid ½ års ålder. Hårdhänt och han körde efter att spring spring spring allt vad hästen klarar. Lite fel tränignstyp, så vad jag fattat det så tog han död på en väldigt lovande unghäst. Efter att ha pratat med folk häromkring som kan det minsta med trav så kommer det fram mer o mer hemskheter vad han gjort med min häst. Folk bara skakar på huvudet när man tar upp en diskussion om honom. Hon får panik bara hon ser ett par skaklar (vi tränar på det), men att trava ligger i blodet på henne, hon verkligen älskar det. Fy f-n va fort det går... :love: Hela hästen utstrålar glädje när man släpper henne.

hehe, distans tränade vi ett tag, men jag tror hon tyckte jag var lite tråkig... :p

Fölisen tänker jag behålla :) Just av den anledningen att det redan finns så många varmblod som far illa, och om jag har skaffat mig ett djur så behåller jag det tills döden skiljer oss

OM du vill ha bra hingsttips så bör du nog börja med att ange hennes stam, så kommer du säkert kunna få bra råd från dem som kan blodslinjerna. :D

:rofl: kanske det... :) tack för tipset. :)

jaja, här kommer hon:

SheWithTheStar

e. Giant Force
u. Ilse Bowler

tack för tipset!! ska kolla upp denna hingsten :)

Ditt sto är nog bland de första jag sett här på Buke som har en mamma och en bror som är miljonärer :idea:

Jag skulle absolut ta ett föl efter henne.

Om du nu vill ha en liten mörk så håller jag med oki om Comets Tail. Han kan passa bra blodsmässigt.

Senast ändrad:

Nu kan glömma Comets Tail,han har blivit av med tillståndet pga. för dålig förvärvning :angel: .

Nu kan glömma Comets Tail,han har blivit av med tillståndet pga. för dålig förvärvning :angel: .

Jag kan glömma? Vi kan glömma? TS kan glömma?

Jag har inte något sto som jag tänker betäcka med något.

Ditt sto är nog bland de första jag sett här på Buke som har en mamma och en bror som är miljonärer :idea:

...och mormors samtliga avkommor har startat och vunnit :idea:

Till trådskaparen:
Din häst har dessutom gått både premie och kval som tvååring så hon har visat att hon kunde trava även om hon inte kom till start.

Det vore synd att inte låta den moderslinjen leva vidare och du behöver då rakt inte skämmas för att avla på ditt sto...tvärtom :d .
Det finns många ostartade ston som blivit jättebra avelsston.

För att få hjälp med hingstvalet kanske det kan vara bra om du skriver ungefär vad hingsten får kosta.
Gå in på blodbanken om du inte redan gjort det. Där kan du bla "testpara" din häst och även få förslag på hingstar utifrån dina önskemål.....om du vill ha fler tips än de du får här på buke ;)

Senast ändrad av en moderator:

nämen o vad kul. ... :) jag visste att mor o pappa var duktiga travare... men att brorsan hennes sprungit in mkt hade jag inte kollat upp... en kul nyhet :)

tack för tipset

trevligt att höra att du är så positiv!!:banana: jag har väl varit lite försiktig i tankarna när det gäller att avla på henne eftersom det känns som att det redan finns alltför många travare ¨här i sverige som inte får ett bra liv om de inte sprang bra. fast jag kommer nog behålla avkomman (1 st, vill nog inte ha fler) även om det inte blir någon travarhäst... :)
och dessutom så finns det så många som avlar på stoet för att det är älsklingsstoet... inget fel på det. men sen säljs fölet/hästen till något mysko ställe för en tusenlapp... :mad:
jag vill ha bättre förutsättningar för ett kommande föl om det skulle bli så att jag betäcker, det är därför jag skickar ut frågan här och får lite expert kommentarer...

Senast ändrad:

Jag tycker du ska ta dig en ordentlig funderare och lyssna på många olika, och inte snöa in dig på färgen :D Ditt sto kan mycket väl vara en riktig tillgång i aveln och om du ändå tänker dig föda upp en travare så varför inte se till så gott det går att tänka att det blir en BRA travare, förutsättningarna finns ju helt klart...så ta ingen hingst som är svart bara...bara för att den ÄR svart ....snälla :D
( visst kan det finns fina svarta hingstar som dessutom är bra, men ha inte färgen som prio ett)

hehe... svart ska det vara :devil: sen om hästen aldrig sprungit en meter i hela sitt liv skiter jag i... :p Jag har låångt kvar tills jag har bestämt mig om det ska bli betäckning, och ännu längre kvar tills det blir at välja hingst. :)
Nej men det är klart inte färgen spelar roll, -egentligen. Det är bara jag som på något sätt har tur i färgen svart när det gäller hästar... Så skulle jag välja på två hingstar, en svart o en brun, så väljer jag den svarta. :angel:

När blev han kasserad ??????
Jag har varken läst eller hört det och han finns ju med på både Blodbanken och Västerbos hemsida som "bokningsbar" ?

//nyfiken i en strut

Han är inte kasserad då hingstar numera inte blir kasserade men han har fått C. Det kan du se på travsport.se under fliken avkommor. Har de fått C får inte avkomorna registreras i 1A längre men ingen hindras från att använda honom.

Ja, det var väl det jag tänkte.
Det lät tidigare i tråden som om han blivit kasserad och otillgänglig:
"glömma Comets Tail" och "av med tillståndet"

Värdebokstaven har ändrats men TS kan alltså betäcka med honom i alla fall om hon vill.

Klart TS kan, men vem vill göra ett föl som inte får registreras i 1A?

Klart TS kan, men vem vill göra ett föl som inte får registreras i 1A?

Ingen....det kanske var dumt av mig att "lägga mig i" tråden, men jag blev så snopen när jag läste att han blivit "av med tillståndet".

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: Ajda
·
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 001
Senast: Novali01
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar