Funderar på att betäcka.

Inka-90

Trådstartare
Jag har ett Quarter sto som jag funderar på att betäcka till våren.
Men jag har aldrig tagit föl förut, jag har stått i stall och hjälpt till med fölningar och så men jag har inte haft något föl själv.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Quartern är 19år och har haft 4 föl tidigare hos förra ägaren.
Hon har ett fruktansvärt bra temperament så hon har bra gener för att avla på.

Vart vänder jag mig för att hitta en bra Quarterhingst?
vad ska man tänka på när man väljer hingst?

Sv: Funderar på att betäcka.

Det brukar finnas fina Quaterhingstar i tidningen Lucky Rider! :love:

TQR har en trevlig hingst, googla..

Du ska tänka på vad du vill använda avkomman till, vilken typ av stam mamman har och vilka fördelar/nackdelar hon har som hingsten kan komplettera med.

Tack mycket.
finns det bara de o välja på, det var inte så många på den sidan.

Någon som har ett bra förslag?
vad ska man titta efter, vad vill man ha i den rasen?
är alla quarter så små? min är bara 153cm.

Fråga på westernforumet där är de mkt kunniga!
Betäckte mitt arabsto med en quarterhingst i våras. Hennes och mitt första föl så det är spännande.

Hingstarna på Sqha's sida är rekomenderade hingstar som blivit avelsvärderade (om jag inte har fel för mej), långt ifrån alla hingstar är det. Kolla i tex Lucky Rider och Hästfocus. Det brukar finnas mängder med hingstannonser i dem. Kolla även hos olika tränare, många har hingstar till avel.
Angående storleken på dem så beror det på vilken typ av quarter du väljer. Det finns quarters som är över 165 om det är storlek på höjden du letar efter. Så stora quarters är ofta hunters eller pleasure hästar och lite lättare i typen.

Försök hitta en hingst som passar din märrs stam.

/LL

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka