funderar om hästen!

miamiSwing

Trådstartare
Har ett hbl som vet har vart ute o kikat på men även vart på klinik.
Han har haft en galla vänster bak som har varierat mellan hård o mjuk.
Han är röntgad o UL men hitta inget mer än en inflamation i hasen!
Nu har han blivit behandlad 2 ggr o gallan försvann hellt o han va lite halt på böjprov endast.
Nu snart 4 veckor har gallan kommit tillbaka i ser lite halt ut på bak igen.
Har börjat skrittat igång honom som vetrinären sa.
Han har blivit behandlat 2 ggr blivit bra då men inte längre.
Nån som vet hur många gånger dom vill behandla?
Är så rädd att han ska bli utdömd o han är endast 6 år.
När ja fick honom hade han redan gallan och ja han inte mer än kunna skritta, trava o galoppera o hoppa några enstaka hinder på ca 50 cm.

vet inte riktigt va ja ville med denna tråd mer än bara skriva av mig. Ska tillbaka på fredag!

Sv: funderar om hästen!

Märker du någon skillnad om han rör sig/motioneras dagligen eller bara går i hagen. Förändrar gallan sig efter rörelse/utevistelse?

Brukar du ha honom lindad?

Jag vet att man inte ska göra reklam här, men....
vi har börjat använda BoT på vår ena märr som har haft mkt bekymmer med gallor och svullnader både här & där. Hon har blivit helt OK efter detta.
Nu lindar vi bara efter tuffare ansträngning - mer i förebyggande syfte.

Ett annat alternativ är liniment/blister för att få fart på cirkulationen på det aktuella stället.

Exakt var är han svullen - kotan? insida eller utsida - eller båda?
hasen?
Gallans placering avgör vilken metod/åtgärd som lämpar sig bäst...

Jag tror inte att du ska oroa dig i onödan - inte ska du behöva döma ut hästen för detta!

Sv: funderar om hästen!

jo jag använder back *n tr*ck . de sitter på utsidan av hasen. Jo den är ibland jätte stor o mjuk o ibland stor o hård o bland lite mindre.

Ibland när han rört sig har den vart mindre o ibland blivit större så de ä lite olika! :S

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur