Fullvärdigt kattfoder

labb

Trådstartare
Innehåller hel sill alla näringsämnen en (växande) katt behöver? Eller måste man komplettera med något?
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Sill är ju speciellt eftersom den innehåller ganska mycket fett, runt femton procent skulle jag tro.

Vad behöver man komplettera med?

Som nu är har de fått ett torr-fullfoder men det känns som inte som ett riktigt bra foder när man läser hur lite rent kött det innehåller. De är utekatter som inte vill gå in i det uppvärmda utrymme de har tillgång till så de behöver ett energirikt foder.
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Rå sill innehåller tiaminas som bryter ned B-vitaminet tiamin. En katt som äter stora mängder sill utvecklar mao tiaminbrist med tiden vilket kan leda till död. Dessutom innehåller sillen höga halter fleromättat fett vilket ökar risken för pansteatit drastiskt så man måste tillsätta E-vitamin om man ger mycket fet fisk.

I övrigt har jag inte analyserat sill närmare, men jag tvivlar på att det ens är i närheten av att vara komplett kattmat.
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Tur att jag frågade här, för jag hade ingen aning om detta. Har nu hittat en del ytterligare information på internet också.
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Själv kör jag på burkmat utan spannmål = bara kött och vätska.
Torrfoder står framme med, även det utan spannmål.
Sedan fodrar jag emellanåt med rå kyckling.
Detta är vad jag tror är bäst :)
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Själv kör jag på burkmat utan spannmål = bara kött och vätska.
Torrfoder står framme med, även det utan spannmål.
Sedan fodrar jag emellanåt med rå kyckling.
Detta är vad jag tror är bäst :)

Vad för märke på foder har du?
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Just nu kör jag rc babykitten pga en kull kattungar. det fodret är lätt för dem att äta.
Men går snart över på applaws. Ger bozita blötmat.
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Är det bättre att ge rått kött än att först koka det?


Jag kommer nog att ge samma som tidigare, dvs. fri tillgång till torrfoder kompletterat med kött och köttrester (bortskuret fett osv) kanske hälften av dagarna. Helst hade jag velat ge enbart ekologiskt foder men jag får försöka ordna det senare.
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Rått kött är bra om det är svenskt. Ger du kött regelbundet bör du dock komplettera med kalcium. Ungefär 250 mg kalcium/100 g kött.
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Jag har börjat ge henne rå höna, med ben och skinn, och det gillar hon. Idag tog hon en hel som vägde nästan ett kilo innan jag hunnit dela den i mindre bitar och hoppade med den i munnen ganska högt upp till ett hål i väggen. Skall köpa lever och hjärta att komplettera med också. Jag vet inte om det bara är inbillning, men hon verkar faktiskt mera alert och springer mer sedan jag började ge henne rå mat istället för torrfoder.
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Vad roligt att det mottas med sådan entusiasm.:D Det är ganska många som upplever att katterna blir mer alerta av rå mat och det kan nog vara så, det är ju någonting nytt och spännande... kanske rent ut sagt roligare att käka köttben än att knapra torrfoder eller slurpa i sig blötmat.

Jag har haft kattungar som blir helt vilda av köttben. De kastar omkring köttbenen, morrar, sparkar och biter åt köttbenet. Ett beteende jag aldrig har sett riktas mot pellets eller en hög blötmat.
 
Sv: Fullvärdigt kattfoder

Visst är det kul att se när det blir liv i dem!

Mina katter är mer eller mindre vilda utomhuskatter och det är enbart mamman som kommer fram när jag ger mat, kattungarna springer och gömmer sig så fort de ser mig. Kanske har hon fler ungar än de två knappt halvstora jag sett för det går åt en hel höna på knappt ett kilo per dag ungefär.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
741
Senast: Sassy
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
621
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp