Fullständig sommarvila för 2-åring?

nordsvensken

Trådstartare
Min 2-åriga valack "arbetar" i dagsläget 1-2ggr/v i form av tömkörning ute i skogen (förberedande för inkörning), min fundering är om jag nu borde låta honom "vara i fred" hela sommaren och bara gå i hagen eller om jag ska fortsätta med hans små skogsrundor som vanligt...? Han går tillsammans med sin 5-åriga syster, på kraftigt betet dagtid och på mkt magert bete + lösdriften med halm nattetid (då syrran blir allt för överviktig av dygnetruntbete)

De flesta verkar låta sina unghästar (2 och 3åringar) ha fullständig sommarvila, men då går de ju oftast fritt i flock dygnet runt...?

Sv: Fullständig sommarvila för 2-åring?

Han behöver ju inte stå hela sommaren men en period kan nog vara väldigt bra! :D

Jag vill göra det som rimligtvis borde vara bäst för honom, men skulle inte alls bli ledsen om det innebar att han får vila. Då får jag ju mer tid över till att motionera stoet som VERKLIGEN behöver det för att inte se ut som en luftballong ;) ! :angel: (Jag borde egentligen bara ha EN häst för att få tiden och räcka till...)

Du kan ju låta unghästen vila, men ta med honom som handshäst ibland?

Han är dessvärre inte den ideala handhästen :angel: utan det fungerar bättre att gå promenader/tömköra honom själv, men det får han ju komma ut på i dagsläget också. Hur lång är lämplig helvila för en "liten" kille i hans ålder...?

Min 2-åring blir skitjobbig om hon inte får komma ut och se på världen. Hon vill vara med, helst hela tiden. Så jag tänker inte ha nån "vila", men jag har inte heller jobbat henne så mycket som du verkar ha gjort med din. Om han verkar trivas med att ta det lugnt tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete om han får slappa ett tag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka