Fullblodstråden på ridsidan...

Bowman

Trådstartare
Har precis börjat läsa inläggen om fullblod och fd. galoppörer. Ok, jag har lagt det mesta av krutet än så länge på att klara av att rida dem. Och det är väl först nu som jag börjat titta lite mer på exteriör och muskler. Men jag känner inte riktigt igen det som skrivs i fullblodstråden. Det jag ser hos fullblod som tränas är en mycket muskelösare rygg och bakdel. Något som jag saknar hos de ridhästar jag rider. Inte att bogarna skulle vara den stora skillnaden...
Eller blir många lurade av fullblodsgaloppörens exteriör och får det till att just bogarna är mer musklade?

Sv: Fullblodstråden på ridsidan...

Vilken blodis-tråd har du läst? Känner bara till två - en under Ridning och en under Gnägg.
Jag tror snarare att det är bogbladen än musklerna som åsyftas. Iaf om man letar dressyrsadel som i mitt fall. Men nu vet jag inte riktigt om det var det du tänkte på.

Det var på ridsidan. Har förstått nu att det i många fall rört sig om avställda hästar som tappat muskler. Sen är det nog lite som du själv skriver med...

de ryggmuskler/fileer fullblod i löp har, samt bakdelen med de markerade skinkmusklerna, är ju specifikt uppkomna av uppgiften de utför, dvs de löper med stor kraft framåt i hög hastighet.....

självklart försvinner dessa muskler i samband med omskolning till annan uppgift, även om det tar tid för många, framför allt skinkmusklerna brukar sitta i länge. Jag vet ingen tråd med avställda hästar, dock är de ridhästar och det är stor skillnad mot löphästar.

jag säger som sush: tror du missuppfattat ang. bogmuskulatur: det är bogbladen som ofta anses framstående, inte bogbredden..... även om de breddar bogen om de dressyr rids över tid.

Jo, förstod det när jag läste vidare i tråden. I några inlägg nämndes riskerna med fullblod som kom direkt från banan eller ställts av ett tag efter de haft en galoppkarriär. Handlade om vilket hästjobb det var att göra ridhäst av en fullblodgaloppör...

Det är ett hästjobb på sätt och vis. Löpmusklerna skall byggas om till ridmuskler och ett annat signalsystem skall läras in.

Om jag inte minns fel så startades blodistråden på Ridning pga att det är många som tror att bara för att blodisarna har blivit ridna dvs gått löp så är det bara att hoppa upp och ridhästrida... Man köper en F1-bil och tror att det är som att köra en Volvo 140...

Skulle gladeligen köpa löphäst igen, bara jag hittar någon som är minst lika bra som min fröken var. Fast jag är inte riktigt redo än för en ny häst.

Senast ändrad:

Håller med dig i det du skriver. Även jag skulle köpa ett fullblod om jag hade haft möjligheten idag. Men jag hade inte köpt en billig och tillgänglig. Skulle sikta in mig på någon individ jag kände och hade ridit. Såvida det inte var en häst som skall gå löp. Men då handlar det ju om andra krav och faktorer...
När jag växte upp så var kapplöpningshästar de enda hästar jag kom nära. Visste inte mycket om andra hästar.
Så när jag började rida igen fick jag lära mig köra "volvo". Fick nästan panik för alla hjälper hit och dit. Men när jag hoppade upp på ett fullblod så kändes allt rätt igen...
Men har full förståelse att alla inte har lätt för fullblodets snabba reaktioner...

Fullblod är en livsstil! :D Den passar inte alla.

Vilken blodis-tråd har du läst? Känner bara till två - en under Ridning och en under Gnägg.
Jag tror snarare att det är bogbladen än musklerna som åsyftas. Iaf om man letar dressyrsadel som i mitt fall. Men nu vet jag inte riktigt om det var det du tänkte på.

länk till den under ridning tack :love:

Tror det räcker med att gå in på ridning. Brukar ligga högt upp då fullblodstråden är välbesökt. Kan tyvärr inte länka med mobilen...

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 244
Senast: Jeps
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 084
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 323
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka