Fullblodssto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ridkille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 411
R

ridkille

Har ett mycket vacket fullblodssto e: Slip anchor. Hoppar som attans och har en otrolig gång. Ca 167 cm. är 14 år. Hon är betäckt med egen hingst 2007 pga att hon kastat tidigare så vi testade med våran hingst och det tog sig direkt, är i 7 månaden nu så nu håller det sig nog. Nu när vi vet att hon blir dräktig och håller sig dräktig så undrar jag om vilken av Holsteiner hingstarna man ska betäcka med? allt annat är uteslutet. dvs betäcker endast med Holsteiner. Och det ska vara till hoppning tror jag iaf....
Så tips på vilken hingst jag skall ta till i år!
Super tack för Era svar!:banana::banana:

Sv: Fullblodssto!

med ett fint fullblodssto har man ju stora valmöjligheter. Försök undvik att hingsten har samma svagheter som stoet ( t ex låg halsansättning eller om hon är inkorrekt, har veka kotor,krokiga haser el dyl) Det brukar ju finnas ganska mycket information om exteriör. Titta också på temperament och mod om du vill ha en hopphäst, som alltid iofs. Sen är det ju bara att välja på, du har ju fördelen att du kan välja en grövre, om du tycker den verkar bra annars. Cobra är populär bland hoppfolket, sen finns ju Lord Z(mkt blod), Lux Z. I Sverige finns Santa Cruz, Casa Grande. Carland måste väl också vara Holsteiner..?

*nyfiken*

Varför vill du inte använda nåt annat än Holsteiner?

Gillar holsteiner helt enkelt... har funderat på att betäcka med Cairo som står här hemma han är ju iaf "halv" holsteiner... vi får se vad det blir..har nått holsteiner sto med hemma fösöker rikta in mig på den "rasen"

med ett fint fullblodssto har man ju stora valmöjligheter. Försök undvik att hingsten har samma svagheter som stoet ( t ex låg halsansättning eller om hon är inkorrekt, har veka kotor,krokiga haser el dyl) Det brukar ju finnas ganska mycket information om exteriör. Titta också på temperament och mod om du vill ha en hopphäst, som alltid iofs. Sen är det ju bara att välja på, du har ju fördelen att du kan välja en grövre, om du tycker den verkar bra annars. Cobra är populär bland hoppfolket, sen finns ju Lord Z(mkt blod), Lux Z. I Sverige finns Santa Cruz, Casa Grande. Carland måste väl också vara Holsteiner..?

Fick ett föl e:Carland 2007 som blev jättefin... Lux Z ja bra funderat på honom tidigare, cobra vet jag inte riktig vem det är.. Lord Z ska jag kolla upp... tack för tipset.

Cobra är e Carthago, var 2a unghäst VM, nu placerad i svår.

*knapplån*

Cobra är en mycket trevlig hingst! Det enda man bör ha i åtanke är att han lämnar lite okorrekta hästar (framstället).

Lord Z har jag sett många små avkommor efter. Uppfödare i Tyskland betäcker helst riktigt stora ston med honom (samma sak med tex Florencio I).

Bara en liten reflektion.

Cagancho o fullblod verkr vara riktigt bra kombination!!
Calidoblodet som förärver sig starkt o avkommorna blir ändå lagom stora. Mitt sto är jättesnygg o har lagom mkt nerv o ej tittig o väldigt elastisk o 10mässig galopp.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 396
Senast: Digbil
·
Avel Jag har ju fortfarande inte lyckats bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med i år, och nu är det bara 14 dagar kvar...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka