Fullblodssto -> halvblodsavel

RebeccaJoli

Trådstartare
Hej!

Har ett fullblodssto från Irland med väldigt goda gångarter och bra hoppteknik. Tanken var att hon skulle bli fälttävlanshäst men pga hovledsinflamation blir det behandling och vila, tänkte därför ta föl på henne.

Hon är väldigt elektrisk och jag vill därför ha en hingst med stabilt temperament och positiv inställning. Min häst är väldigt ambitiös och älskar att jobba, men ibland blir hon stressad och "kokar över", därför vill jag inte lägga ex baolubet-blo0d på henne utan något mer jordat.

Eftersom jag satsar på en fälttävlanshäst vill jag ha en modig, hinderklok, häst med bra gångarter. Då mitt sto är 167cm i mankhöjd och väldigt ädel tror jag att jag kan välja hingst utan att oroa mig för mycket för att den ska bli för stor och klumpig.

En annan sak att ha i åtanke är att hon är maiden och därför kan man utesluta fryst. Jag hade annars gärna betäckt med Cardento.

Den hingst jag är mest sugen på att prova är Algot 1182, det är en väldigt ny hingst så man vet inte riktigt vad han "levererar" men jag gillar stammen. Ett minus är dock att han endast är 161cm i mankhöjd. Jag är 179cm och vill gärna ha en häst som jag inte ser för stor ut på.

Har någon råd/idéer eller bara vill bubbla avel med en väldigt nervös förstagångsuppfödare är det mer än välkommet!

6373_142624151396_621226396_3762456_252950_n_94399219.jpg

Sv: Fullblodssto -> halvblodsavel

En hingst som lämnat bra fälttävlanshästar med fullblod och som överlag ger gott temperament och även storlek är Nobel. Han brukar dessutom ha bra dräktighetsprocent.

Tack för tipset=)

Kollade upp honom lite, trevlig häst, verkligen. Skulle dock önska bättre bakbensteknik. Sen va det ladykiller xx i tredje led på både modern och faderns sida och ramiro i treje resp fjärde, jag är inget fan av linjeavel och det är lite för nära för min smak. Men tack ändå för tipset=)

Senast ändrad:

Fetcher N eller Hip Hop.

Irco Marco-blod brukar göra sig bra ihop med fullblod, ger ridbara och samarbetsvilliga hästar som kan hoppa.

Har själv en fullblodsto som liknar din i beskrivningen, har en avkomma efter henne med Feliciano som jag är supernöjd med! Han är 3-år och helt underbar, inte alls ärvt mammans "galna sida" men ändå grymt framåt och gör allt du ber honom om!

Jag tror också på Felciano och Irco Marco-blodet i kombination med fullblodsston för fälttävlan.

I årets Strömsholmstävling så var ettan, trean och femman e. Feliciano u. fullblod (trean u. 50% fullblod).

Cohiba gjorde ett väldigt gott intryck på mig på bruks men jag skulle inte använda honom till ett sto som på bilden ser ut att ha samma väldigt sluttande kors som han.

Varför gillar du inte sluttande kors?

Inom hoppaveln brukar man generellt gilla sluttande kors eftersom man anser att det gör att hästarna har lättare att sätta benen under sig och få ett bra avstämp i hoppet.

Har du tittat på Ludwigs Champion?

Själv betäckte jag mitt irländska fullblodssto med Camaro M. Hon är en lite känslig häst, och ryktet säger att Camaro M ska vara skarp, men min numera åring är lugnet själv och hur snäll som helst. Nästan lite för loj enligt mig som gillar lite liv. Han är exteriört helt ok och jag hoppas att han en dag går fälttävlan. Det positiva med Camaro M är att han toppar blupen i hoppning. Dessutom ligger han +4 i storlek, vilket innebär att han lämnar avkommor som är 4 cm högre än medel.

Ett annat förslag som jag har till dig är Cabachon. Snygg hingst med lite storlek. Hoppar fint och ser ut att vara bra i skallen.

Jag har ett fullblodssto i avel och har funderat mycket på det här med hingstval. Många rekomenderar ganska rejäla hingstar till fullblodston men jag tycker nog att man skall försöka konsolidera stammen. Dvs är det en ädel typ av häst man vill ha fram så skall man ta en ädel hingst till ett ädelt sto för säkrare förvärvning.
Jag har sett ett flertal avkommor med fullblodsmödrar och maffigare hingstar som blivit rejäla bitar med fullblodets känslighet och explosivitet, inte helt enkla att placera...
Har hört många säja att man inte skall ta hingstar med mycket blod till fullblodsston för då blir det för mycket fullblod men jag tycker nog att så länge det inte är över 100% så är det ingen fara;).

Är nog inte det optimala valet om stoet redan är lite het innanför pannbenet. Han är själv en hård häst.

Jag har en 1-åring och en 2-åring e. Ludwigs Champion - fullblod. Båda är helt okomplicerade, varken "heta innanför pannbenet" eller "hårda".

Båda är även snygga, bra halsansättningar, rör sig bra och åtminstone 2-åringen hoppar bra.

Jag kan absolut rekommendera honom.

Robin Z ;) fast det är ju då fryst..

Men om du vågar ta yngre hingst så är Cohiba ett alternativ.

Ludwigs Champion både hoppar bra och rör sig bra. annars är ju faktiskt Jaguar Mail en mkt använd hingst ffa på Irland för att avla fram just fälttävlanshästar. Själv har vi använt honom på en röd irländsk dam och fått en mkt behaglig och lung avkomma som både rör sig bra och hoppar bra. Han är ju dessutom använd till en av de bästa stona i världen i fälttävlan, Headly Britannia :D

Cardento känns sådär i fälttävlan..

Är nog inte det optimala valet om stoet redan är lite het innanför pannbenet. Han är själv en hård häst.
Fast det sägs det om Camaro M också. Min Camaro M-åring efter ett smått skarpt xx-sto är hur loj som helst. Nästan för loj.

Feliciano, grafenstoltz och fetcher n har alla varit på tapeten från början när jag funderade på att betäcka min häst, men jag har ju blivit obotligt kär i algot.

Planen är att jag betäcker med honom iår, förmodligen behåller jag avkomman själv, nästa hingst blir förmodligen feliciano då Anna Nilsson (fälttävlansryttare på elitnivå) "beställt" ett föl undan mitt sto efter feliciano. Vill hon fortfarande ha fölet då blir "fille" pappa.

Sen har jag även planer på att längre fram betäcka med grafenstoltz och tornesch. Men det ligger långt fram i planeringen. Är hon en bra mamma och allt går smidigt blir det fler föl, men i så fall minst med ett års mellanrum (alltså vartannat år). Sen vill jag gärna se vad hon nedärver oxå.

Har själv en fullblodsto som liknar din i beskrivningen, har en avkomma efter henne med Feliciano som jag är supernöjd med! Han är 3-år och helt underbar, inte alls ärvt mammans "galna sida" men ändå grymt framåt och gör allt du ber honom om!

Va roligt=) Har du ingen bild?

Jag har ett fullblodssto i avel och har funderat mycket på det här med hingstval. Många rekomenderar ganska rejäla hingstar till fullblodston men jag tycker nog att man skall försöka konsolidera stammen. Dvs är det en ädel typ av häst man vill ha fram så skall man ta en ädel hingst till ett ädelt sto för säkrare förvärvning.
Jag har sett ett flertal avkommor med fullblodsmödrar och maffigare hingstar som blivit rejäla bitar med fullblodets känslighet och explosivitet, inte helt enkla att placera...
Har hört många säja att man inte skall ta hingstar med mycket blod till fullblodsston för då blir det för mycket fullblod men jag tycker nog att så länge det inte är över 100% så är det ingen fara;).

Jag gillar ju mycket blod och äldla lätta hästar, så jag håller med, lägger hellre en hingst som ger avkommor med mer fullblodstyp. Återigen, Algot<3 Men som många sagt är irco marco-blod kännt för att ge bra hästar med mycket fullblod på mammas sida. E så spännande det här med avel=)

Hej!

Har ett fullblodssto från Irland med väldigt goda gångarter och bra hoppteknik. Tanken var att hon skulle bli fälttävlanshäst men pga hovledsinflamation blir det behandling och vila, tänkte därför ta föl på henne.

Hon är väldigt elektrisk och jag vill därför ha en hingst med stabilt temperament och positiv inställning. Min häst är väldigt ambitiös och älskar att jobba, men ibland blir hon stressad och "kokar över", därför vill jag inte lägga ex baolubet-blo0d på henne utan något mer jordat.

Eftersom jag satsar på en fälttävlanshäst vill jag ha en modig, hinderklok, häst med bra gångarter. Då mitt sto är 167cm i mankhöjd och väldigt ädel tror jag att jag kan välja hingst utan att oroa mig för mycket för att den ska bli för stor och klumpig.

En annan sak att ha i åtanke är att hon är maiden och därför kan man utesluta fryst. Jag hade annars gärna betäckt med Cardento.

Den hingst jag är mest sugen på att prova är Algot 1182, det är en väldigt ny hingst så man vet inte riktigt vad han "levererar" men jag gillar stammen. Ett minus är dock att han endast är 161cm i mankhöjd. Jag är 179cm och vill gärna ha en häst som jag inte ser för stor ut på.

Har någon råd/idéer eller bara vill bubbla avel med en väldigt nervös förstagångsuppfödare är det mer än välkommet!

6373_142624151396_621226396_3762456_252950_n_94399219.jpg

Hej Rebecca :)

Om du inte vet vem jag är på Buke så PM:a! ;)

Jag förstår att du gillar Algot, jag såg honom på bruksprovet och det är en jättefin tävlingshäst. Men - jag hade ändå inte använt hon på Zamona om jag var du. Dels eftersom han är oprövad och Zamona också är det, och dels eftersom han är så liten. Risken finns att du får en smäcker avkomma på 160...

Irco Marco-linjen låter vettigare! Fetcher eller Feliciano själv tycker jag låter intressant till henne. Fetcher kan ju både röra sig någorlunda, hoppar bra och är väldigt cool i temperamentet. Flera av Filles avkommor som jag sett är väldigt lika Fetcher.

Vilken seminstation har du valt?

Kram E :)

Tycker du har ett jättefint fullblod, Jag tänkte föreslå Dirco hästak känner inte till Irco mena så mycket som är fader ,men däremot både Caracas och Roteboldt ligger mig varmt om hjärtat.Och dessa har ju själv tävlat och har avkommor som gått både svår fälttävlan och hoppning, Det som är lite synd med hingsten Dirco är att han skulle kunnat vara lite högre.

Liknande trådar

Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Avel Jag funderar på att ta föl på miktt fullblodssto men känner mig osäker hur jag ska välja hingst. Tänker att vill ha en bra ridhäst och...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Masse
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18