Fullblodshinstar?!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anna_lundsbo
  • Startdatum Startdatum
A

anna_lundsbo

Jag ska köpa ett fullblods sto, för att börja avla på.
Jag vill betäcka med halvblodshingstar för att förhoppningsvis få "lite lagom" av bådas delar.

Nu är det så att den jag ska titta på är dräktig med Heart of oak.
Vet ni något om han har lämnat några bra ridhästar, eller finns det endast galopphästar med resultat efter honom.

Min andra fråga. Vad kostar hans levandeföl avgift? Hittar ingenstans där det står?!?

Det verkar också svårt att hitta vettiga fullblodsston till vettiga priser? Var ska jag leta?

Hoppas på hjälp
Anna

Sv: Fullblodshinstar?!?

Om du enbart ska ha till avel så finns det ju billiga fullblodsston att köpa.Sätt ut annons under önskas köpa.Jag vet om en som på så sätt köpte in 4 fbl ston för 5000 kr /st...visst man får ju räkna med att där kan vara ngt,typ den ena var vävare,den andre krubb-bitare,den tredje hade skönhetsfel på bakben och den fjärde dåligt humör i stallet.Men allt löste sej när de fick gå på lösdrift.Olaterna försvann.Så visst kan man göra fynd!Men man får då räkna med sådana här saker....

Varför ska du titta på Heart of Oak om du ska avla med hbl hingstar??

Aha...god morgon till mej självt! Märks att man är vimsig värre just nu! ;-)

Hur blir det med fölet?
Ljusblå galopp pass??
Kan man B-prem stoet på AVSH vanliga fölvisningar?

5000 är ja inte mycket, jag har letat i 15-20 000 kronorsklassen.

Anna

Senast ändrad av en moderator:

Ja du fullblod vet jag inte så mkt om...men jag antar att den blir mest eftertraktad reg i fullblodsregistret. :confused: ;)

Jag har hört en del som stamboksfört fullblodsston...men om det ska vara genom ASVH undrar jag om du inte behöver visa stoet med föl e hbl hingst vid sidan? :confused:

Ja det finns ju givetvis i alla priskategorier.Beror ju på vad man letar efter,ålder,ev skador etc. ;)

Skulle jag köpa fullblod skulle jag titta noga på typen av häst...gärna av god storlek...god exteriör, bra halsansättning (vilket de ibland inte har alla gånger, vilket man också kan se nedärvas i många fall)...men något som är väldigt viktigt är att verkligen kolla benställningen.Linjerna bakom får ju gärna ha några gemensamma drag med fullblodslinjer bakom redan kända hbl hästar(blod som visat sej funka bra för halvblod) ;)

-men allt detta har du säkert redan funderat på...hoppas du inte tycker jag är en besserwisser som tar upp det. ;)

Föt att stambokföra ett xx-sto ska du först registrera henne i ASVH, så att hon får ett pass m grön färg. Sen betäcker du med hbl-hingst och när fölet är fött visar du henne med fölet vid sidan på premiering. Svårare än så är det inte!

Heart of Oak kostade 2004 2000 vid språng, och 5000 vid dräktighet 1 oktober. (ekl moms.)

Tack för Era svar!
Nu börjar jag hänga med!

Anna

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 189
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka