Fullblodshingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
N

Nyrelski

Jag funderar på att betäcka mitt halvblodsto med fullblod.
e: Magritte u: Ibiza 13542 - Ibsen DH 262, 161cm
Hon har gått Lätt fälttävlan (kapacitet för mkt. mer), 1.30 hoppning och travar väldigt bra men har ngt sämre galopp. Skritten är normal.

Jag vill att avkomman ska bli en bra fälttävlanshäst och vill ha fullblod för att förbättra galoppen. Samtidigt vill jag behålla hennes fina hopp och trav.
Lite störra avkomma hade ju inte varit fel heller...

Bild 1 Bild 2 Bild 3

Någon som har förslag på hingst, fullblod eller med mkt fullblod i.
Tacksam för svar :)

Sv: Fullblodshingst!

Jag hade nog varit lite försiktig med att betäcka med ett fullbod eftersom hon är så lätt i typen.

Satsa på en hingt med mkt hoppning istället

Nu läste jag om galoppen och då är mitt svar ännu mer inte fullblod utan en ren hopphingst

Jag har funderat på en ren hopphingst också men vill gärna ha fullblod eftersom hon inte har det alls i sig (förutom långt bak då ) Jag är rädd att avkomman kommer få för "långsamma" gångarter.

Men jag har tittat på en fransk(?) hingst som heter Jaguar Mail. Den är 75% fullblod och går GP hoppning. Problemet är att den inte finns i Sverige. Någon som har erfarenhet av den?
Väljer jag en fullblodshingst ska det ju vara en med både bra gång och hoppning. Jag har tittat på 88 keys också men har hört att hans avkommor inte hoppar så bra (med vissa undantag då...) och att det är de rena fullbloden efter honom som blir bäst. Dessutom är han ju gammal nu, och jag har inte tänkt betäcka förren om ett par, tre år och kollar bara lite på vad det finns för hingstar. 88:an kanske inte finns mer då...

Om du verkligen VILL ha fullblod så har du Come Fast** som själv gått svår hoppning eller om du vill ha mer åt gångartshållet Stravinsky**. Däremot så är det svårt med riktigt BRA fullblodshingst i Sverige.

Så jag säger som de andra, betäck med en hopphingst med mycket fullblod i så får du antagligen en häst av bättre typ och med bättre galopp. Det finns många av hopphingstarna som ligger högt i blod.

/C

Har du råd, så klipp till med Jaguar Mail.
Idel ädel avel, och hans prestation är ingen tillfällighet.
Här är klipp från hans ägare/uppfödare, om du inte redan varit där och kikat.
Visst gillar de sin hingst och texten blir ju självfallet präglad av det, men fakta talar ju för sig själva.
"Jaguar Mail is in some ways my kind of ideal. He is a young and talented dark brown stallion, with blood, height, scope, wide hocks and excellent angulations. He has a super character , an excellent mouth, great balance, an intelligent eye, very well muscled and excellent gaits. He has a very good walk, a supple and well spaced trot, but it is his gallop that is the most spectacular being, supple, full, in time and balanced. JAGUAR MAIL is a sport horse who is very generous and respectful in his work, with good reflexes, a real punch in the withers, covering a lot of ground and with strength in his back. His success at the stud was straight away and his first foals are superb , distinguished, with blood, and an excellent movement. A stallion who is out on his own. We did a check up for his bone structure with the Pr Denoix(Ciral) who diagnosed that it was “EXCELLENT”. We always thought it was but now it is for sure!
Mer text, bilder och släktingar finner du på deras hemsida www.brullemail.com
mvh

Jag håller med Hoppsann! :)

Jaguar Mail är en mkt fin hingst, jag funderade starkt på honom, men hade inte råd. Annars hade jag tagit honompå minst ett sto!

/Pooh

hoppsann skrev:
Har du råd, så klipp till med Jaguar Mail.
Idel ädel avel, och hans prestation är ingen tillfällighet.
Här är klipp från hans ägare/uppfödare, om du inte redan varit där och kikat.
Visst gillar de sin hingst och texten blir ju självfallet präglad av det, men fakta talar ju för sig själva.

Mer text, bilder och släktingar finner du på deras hemsida www.brullemail.com
mvh

Jag håller med Pooh och övriga som pratar sig varma om Jaguar Mail. Tycker om det jag ser, en ädel, stor hingst med mycket blod och hoppstam.

Jag hade funderingar på honom till mitt, grövre, sto e Goldgraf-Tammerfors xx men av ekonomiska skäl (90 dygn), och att mitt sto skulle betäckas för första gången, blev det annat (Q E, jättefin för övrigt). Mitt sto har både gång och storlek. Ditt sto ser inte så grov ut och för att behålla hoppningen i avkomman tycker nog även jag att du skulle satsa på "hoppinriktning" och inte "enbart" fullblod. Jag älskar fullblodshästar och har nästan bara "såna" men enligt mig är de inte lika "rappa" i benen (främst banhoppningen) (det finns undantag, jag har haft även såna).

Tack för svaren allihopa :bow:

Jag har förstått att det är svårt att hitta en bra fullblodshingst och jag får se vad det finns för några när det närmar sig.
Men har Flyinge kvar Jaguar Mail då och han har visat bra förärvning kanske jag kan skrapa ihop pengar ;)
Är det alltid fryst sperma om man tar en utlänsk hingst? Hittade inget om det. Kan det vara sämre?

I årets hingstkatalog står att han är godkänd både för fryssperma och transportsperma.

Läste på ridsportförbundets hemsida att det finns ett avelsprojekt för fälttävlanshästar.
Kraven för halvblodsston var att de skulle ha gått 1.30 hoppning och entjärnig ft (vilket hon enligt planen kommer göra nästa år). Så det verkar ju som om mitt sto kvalar in där :)

Någon som vet något om detta? Är det bara i år eller kommer det fortsätta? Får man bidrag eller hur fungerar det?

Såg nu att det var ett ideelt försök, men undrar ändå om det bara är i år?

Hur är det föresten med Business x ? Har han gett bra avkommor?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Avel Har ett trevligt halvblodsto som jag funderar på att betäcka för att få en avkomma till mig själv. Jag är en hobbyryttare som tävlar...
Svar
5
· Visningar
1 015
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 139
Senast: Chamsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit