Sv: Fullblodshingst...
Skulle vilja göra ett tillägg om detta med att betäcka med en arabhingst. Avkomman blir en renrasig angloarab, MEN om inte hingsten är godkänd för angloaveln hamnar avkomman i B-registret. Den får visas på utställning men har inte rätt att premieras (om inte reglerna har ändrats på senare tid?). Det kanske är värt att kolla med angloarabföreningen? Många arabiska fullblodshingstar gallras bort från att bli godkända för angloaveln p.g.a. att de måste vara minst 155 cm i mkh. Men att anglos med araber som pappor ofta blir små kan jag inte helt hålla med om. Min hingst är slutmätt till 146,5 cm och för många år sedan (-94) stod han uppstallad hos min kompis. Där (tjuv)betäckte han hennes eng.fullblodssto på 160 cm, den avkomman är 165 cm.
Till minishettisen kan du använda andra hingstar än just minishettis (bara inte skillnaden storleksmässigt är alltför stor), det finns vanliga shettisar som betäcks med welsh, russ, araber, eng.fullblod m.m.
Det som alltid är intressant när folk vill "korsa" olika raser är - Varför vill du korsa? Är inte minishettisen bra som den är? Om inte ... kanske du hellre skulle köpa en annan häst "som redan finns", om du förstår vad jag menar? Att avla är alltid ett vågspel, men att dessutom blanda två olika raser med varandra ger ett enormt stort spektrum av möjliga resultat på avelsarbetet. Ditt minishettissto kanske har något speciellt som du vill föra vidare? Isf är det helt OK, jag är inte ute efter att "döma" vad någon annan gör! Men det är ju inte alls säkert att stoets bra egenskaper går igen hos avkomman, det kan t.o.m. vara de dåliga egenskaperna som nedärvs. Ibland tror man att det är billigast/enklast att "göra" en ny häst m.h.a. ett sto man redan har - och en billig hingst på nära håll.
Tyvärr är sanningen långt därifrån, oftast får man som uppfödare nästan "skicka med" pengar (=man får inte ut för sina utgifter) när man säljer sina avkommor. Många gånger är det billigare, snabbare, säkrare att köpa en häst än att föda upp den själv.
Oavsett hur du gör ...
Lycka till!
/Anne