Fullblodshingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madelene
  • Startdatum Startdatum
M

Madelene

Har ett sto e. French Groom- Some Hand. Vill gärna ha semin om det är möjligt och med en fullblodshingst. Hade tänkt mig få en ny ridhäst om några år! Mitt sto är ganska litet, ca 157cm så det bör vara en hingst runt 165cm tänkte jag.
Har sökt på nätet, men det är väldigt svårt att hitta fullblodshingstar tycker jag, var kan man få tag i hingstkataloger?

Några förslag?

Snälla! Måste ni starta nästan identiska trådar? Det ligger redan en tråd ang xx-hingstar här.
I alla fall så är det dessa hingstar som tagits upp där: 88:an, Blue talk, Business x, San Quintero, Kanudos och säkert ett par till som jag glömt. Har du bara namnen på hingstarna så är det lätt att söka på nätet. Hingstkalendern tror jag kommer ut i mars eftersom de skulle försöka få med de nygodkända hingstarna, har jag för mig att nån skrev här för ett tag sedan. Men som sagt, läs den andra tråden

För att kunna föras in i fullblodens register måste du betäcka ditt sto naturligt. (Semin är inte "godkänt" bland engelska fullblod. De undantag är det fullblod som bara betäcker halvblod (och är godkända där.) Du kan betäcka ditt sto (jag antar du har ett fullblodssto) med en sådan hingst men då kan du inte få "fullblodspapper" på avkomman.
Däremot tror jag du kan registrera den som halvblod.

Varför vill du ha semin?

Startade en ny tråd eftersom jag letar hingst till just min häst med hennes specifika härstamning. Vill ha en hingst som kompletterar henne och kanska kan ge mig en sådan avkomma jag vill ha.
Har läst den andra tråden, men tänkte att jag kanske kunde få hjälp att hitta en hingst som passar mitt sto.

Finns hingstkataloger att köpa hos SGC eller vart hör man av sig?

Så om jag vill ha en fullblodsavkomma så är det den naturliga vägen som gäller alltså?
Tycker det känns säkrare med semin, med tanke på skador och sånt.
Har ett fullblodssto och vill gärna ha en renrasig fölis.

Visst blir den väl renrasig även med semin men den får inte tävla på banan. Jag är inte exakt säker på hur/om den registreras hos SGC. Men du kan ju betäcka med fullblod som är godkända för halvblodsaveln och halvblodshingstar och få en "renrasig" halvblodshäst. Gröna papper hos ASVH alltså.

Eftersom du vill ha en ridhäst så har du då MASSOR med hingstar att välja mellan. De flesta på semin.

Jag har en häst efter Oldtimer xx. Han är nog lite över 170cm nu tror jag, stod 169cm i hans papper, men han har växt. Oldtimer själv är 168cm, så han lämnar ganska stort.
Han är Tysklands mestvinnande hinderhäst genom tiderna, och har aven gått slätlopp, skolades om till dressyr vid 13 års ålder. Har nio på gång.

Min häst har inte gjort så mkt än, men han har väldigt bra gång, mkt luft, hoppar stort och runt och är väldigt snäll att hålla på med. :)

om du vill att avkomman ska registreras i galoppförbundet måste det vara naturlig betäckning, då finns det flera XX hingstar att välja på men dom är inte alltid godkända för hbl avel och då får inte fölet gå breeders o dyl.

Jo Oldtimer vet jag vem det är, han ägs ju av Anton Böckmann (har jobbat hos Gilbert Böckmann, hans bror). Mycket fin hingst, visste inte att han fanns tillgänglig i Sverige. Måste kolla upp detta!
Tack tack!

Inte bara "tillgänglig", jag vill minnas att han faktiskt är uppstallad i Sverige (var tidigare i alla fall)!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: kma
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka