Fullblodshingst till anglo/distans

A

a_schuber

Hej,

Jag är en distansryttare som hoppar in här för en fråga till er som är insatta i fullblodsaveln. Jag gissar att ni kanske inte är inne på distanssidorna så ofta...?!

Om ni hade ett fint prestationsarabsto (av brukstyp) och skulle betäcka henne med en fullblodshingst för att få en distanshäst, vilka skulle ni välja mellan?
Lite "kriterier": bra skalle, sundhet, hållbarhet, bra hovar, långa, vägvinnande ("markbunda") rörelser.

Sv: Fullblodshingst till anglo/distans

Är det inte bättre med en arabhingst? Jag kan verkligen ingenting om distans men det är väl arab som är den bästa rasen till det :idea:

Sv: Fullblodshingst till anglo/distans

Hejsan
Det kan vara bra att använda fbl till avel inom distans, vilken hingst du ska använda beror för det första till vad den ska användas till (distans i ditt fall), hur ser ditt sto ut exteriört, (vad vill du försöka förbättra), lynne (hur är ditt sto hur vill du fölingen ska bli), hur mkt får det kosta det ligger ju alltid en ekonomi bakom, när du tänkt igenom alla dessa frågor + några till så vet du vad du ska leta efter. Det är svårt att rekommendera en hingst då det är så många saker som ska passa in. Det kan vara bra om det finns möjlighet för dig att träffa hingsten du kanske vill använda i verkligheten, då kan du få en liten uppfattning om hur temperamentet är. Jag har själv 3 fbl sto, den ena som är efter Talinum är en helt fantastisk häst, många idiot förklarade honom men det var när han stod på Flyinge som detta rykte uppstod, många av hans avkommer är mkt bra hästar så man ska gå efter sin egen känsla o inte lyssna FÖR mkt på andra. Använd din egen magkänsla o vanligt bondförnuft så ska du se du hittar RÄTT hingst. Många frågor att ställa sig o mkt att tänka på men det blir ett bra resultat om man tänker först.

LYCKA TILL !!!!!

Liknande trådar

Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: KickiH
·
Avel Hej Har funderingar på att hitta ett trevligt fullblodssto för att ta föl på. Jag är enormt förtjust i anglo-hästar och vill hitta ett...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 294
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar