Sv: Fullblodshärstamning
Det är en väldigt "amerikansk" stamtavla med många bra galopphästar i. Halo, NOrthern Dancer, Danzig, Mr Prospector bla var stora amerikanska galopphästar.
Ur ridhästsynpunkt är jag lite osäker på dem.Mr P är nte känd för att ha bra ridhästar efter sig, däremot Danzig och även Northern Dancer o Native Dancer, som finns längre bak.
Han har 2xNorthern Dancer dock inte lika nära (han förekommer 2 gånger, både pappans o mammans sida) Det
kan ge väldigt skarpa hästar. ND själv var väldigt skarp sägs det, och han är väldigt vanligt förekommande i amerikansk avel, men om han förekommer flera gånger sägs hästarna kunna vara skarpa som sagt. Men måste självklart inte vara det.
Med skarpa menar jag tuffa i psyket och lite mer angelägna om att få sin vilja igenom, :smirk: om man säger så. Och kanske beredda att strida för saken.
Nu ska man inte ta alltför hårt på sånt för han förekommer rätt långt bak och det handlar om en massa olika gener. Berättar det mest som kuriosa. (Fast i stallet finns just nu en liten figur som gott och väl lever upp till ND:s rykte
)
Tyvärr allt jag kan ge dej.