Fullblodshärstamning

Lady_D

Trådstartare
Syrran har precis köpt en ny häst :banana: ett jättetrevligt fullblod och då jag är lite härstamningsintresserad skulle jag vilja ha hjälp med info om hans stam, både ur galopp- och ridhästsynpunkt.

Han är efter Southern Halo - Woodman - Danzig - His Majesty - Olympia

Hela hans stam kan ses här: http://www.pedigreequery.com/road+to+heaven2

Sv: Fullblodshärstamning

Eftersom stammen inte är svensk (eller kända hästar som står i sverige) så är de säkert inte lika många som kan så mkt om den stammen, men någon kanske kan.
Vet bara att Morfarn till din häst är Farfar till min, (Heart of oak som är en känd avelshingst i sverige är efter Woodman)
Hjälpte dig nog inte så mkt men men..
Lycka till!

Putt putt putt

Det är en väldigt "amerikansk" stamtavla med många bra galopphästar i. Halo, NOrthern Dancer, Danzig, Mr Prospector bla var stora amerikanska galopphästar.

Ur ridhästsynpunkt är jag lite osäker på dem.Mr P är nte känd för att ha bra ridhästar efter sig, däremot Danzig och även Northern Dancer o Native Dancer, som finns längre bak.

Han har 2xNorthern Dancer dock inte lika nära (han förekommer 2 gånger, både pappans o mammans sida) Det kan ge väldigt skarpa hästar. ND själv var väldigt skarp sägs det, och han är väldigt vanligt förekommande i amerikansk avel, men om han förekommer flera gånger sägs hästarna kunna vara skarpa som sagt. Men måste självklart inte vara det.

Med skarpa menar jag tuffa i psyket och lite mer angelägna om att få sin vilja igenom, :smirk: om man säger så. Och kanske beredda att strida för saken.

Nu ska man inte ta alltför hårt på sånt för han förekommer rätt långt bak och det handlar om en massa olika gener. Berättar det mest som kuriosa. (Fast i stallet finns just nu en liten figur som gott och väl lever upp till ND:s rykte:angel: )

Tyvärr allt jag kan ge dej.

Jag har haft ett fullblod med några samstämmiga namn i generna. Precis som Flashlight skriver är hon lite skarp i sinnet. Det kunde vara ett h*****e att övertyga henne om vissa sakers vara eller icke vara. Likväl så när hon var övertygad var det aldrig några problem längre. Nu var det ju inte psyket du ville veta något om, men tyvärr är jag väldigt dåligt insatt i de andra bitarna.

Hej, verkar som en snygg häst färgmässigt iallafall ;)

Jag kan tyvärr inte bidra med ngt mer än det sopm tidigare talare sagt om Northern Dancer. Tilläggas bör ju dock att ND var en riktigt bra galoppör, på totalt 18 starter vann han 14, kom tvåa 2ggr och trea 2 ggr. dvs. han var placerad alla sina lopp...

Det är ju GANSKA så imponerande;
"Won: Kentucky Derby, Preakness Stakes, Queen's Plate Stakes, Florida Derby, Flamingo Stakes, Blue Grass Stakes, Remsen Stakes, Carleton Stakes, Coronation Futurity, Summer Stakes. 2nd: Cup And Saucer Stakes, Vandal Stakes. 3rd: Belmont Stakes.

1963 Champion 2YO colt in Canada. 1964 Champion 3YO in US. Widely regarded as the #1 sire of the 20th Century. Born 5/27/1961; died 11/16/1990."

Oh ja, han var en stor galoppör:bow:

Vilket tyvärr kanske har lett till lite inflation och jag vet att man pratar om att det finns nackdelar, dels då temperament ibland om han förekommer på fler ställen i samma stamtavla. Han finns i massor av amerikanska hästars stammar.

En annan nackdel som han inte hade själv, men som när anlag läggs ihop för mycket genom linjeavel kan uppstå, är svaga kotor, har jag hört. Vet inte om det stämmer.

Men igen, det gäller inte alltid utan KAN uppstå, enligt vissa teorier.

Han finns ju i väldigt många svenska hästar också genom bla Diaghlyphard, Funambule mfl.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Grenar Eftersom jag inte fick några svar på Avel så lägger jag tråden här, där folk kan fullblod;) Syrran har precis köpt en ny häst ett...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: tifo
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 098
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar