Fullblodsfasoner ?

O

Ozstar

Hej !
Jag har en nioårig fullblodskille som jag haft i ett år snart. Han är underbar i det mesta, snäll att pyssla med, lätt att lasta, hämta i hagen mm mm. Han är fd galoppör, älskar att galoppera, vi har hoppat en del och även tränat på terrängbana för att kunna debutera i fälttävlan så småningom. Vi har startat i mindre klubbtävlingar och hoppat runt 1 meter. Så vad är problemet med denna underbara häst ? Jo, som ett exempel, vi kan komma skrittandes nånstans och han är pigg och på glatt humör. Plötsligt kan han bara tvärstanna och vägra gå fram. Försöker man mana på honom så backar han..och backar...och backar och halvställer sig typ. Det enda man ev kan göra är att "vänta ut" honom men då kan man bli sittande en halvtimme. Detta kan han göra helt utan anledning och precis var som helst när som helst. Ibland kan det gå veckor utan dessa fasoner, men ibland mer ofta. Han har inte ont nånstans, är inte rädd för nåt osv, han bara GÖR så här ! En gång var vi på ett träningsläger och då höll han på och backade i typ 4 timmar (för jag vägrade ge mig) tills han snubblade på sig själv och gick omkull med mig under. Många säger att han bara testar mig, men jag har lång vana av hästar och det finns verkligen ingenting man kan göra, han bara fryser fast liksom. Jag har provat ALLT, lirkande, bestämmande, arg, ledsen, lockande...ja ALLT men han bara backar eller fryser fast. Ibland travar han baklänges och är helt orädd om baken, har gått ner i diken och allt möjligt. Väldigt svårt med en häst man aldrig vet från dag till dag vad som ska hända. Nån som varit med om detta ? SNÄLLA, alla råd mottages tacksamt !!!

Sv: Fullblodsfasoner ?

Ett märkligt beteende i och med att Du inte kan bryta upp / distrahera honom. Några funderingar: finns det ngt. gemensamt i de situationerna som triggar beteendet? Främmande dofter, ljusvinklar - hur är hans syn/fält ? eller annat ? Är det en stressreaktion ? (Min gamle gentleman (21 år, fd tävlingshäst) stannar till "pang" ibland, men bara ngn. minut när han märker ngt. ovanligt ute. Han slappnar av direkt och går på när han fått lite godis eller en lugnande strykning på halsen. Och vi går ändå delvis alltid samma väg, men mycket vilt i närheten.) Har ni hamnat i en "maktkamp" med varandra ? Blir han distraherad av. ngt ? om ngn annan kommer och ni väljer att rida ut istället ?? KBT för häst ??

Hej,

Har varit med om hästar som har betett sig väldigt märkligt, precis som din häst gör. För din häst testar inte dig, ingen häst orkar testa sin ryttare i 4 timmar, om det inte är en åsna du har ? (skämt)
Hästar försöker alltid i grund och botten att göra oss till lags.

Uteslutande har allihop jag träffat haft ont. Jag tror att endast smärta kan utlösa ett sådant märkligt beteende.

Tycker nog att du skall kolla upp hela hästen på klinik. Ring och berätta om hans beteende och rådgör med klinik innan. De kommer garanterat be dig komma in med honom.

Lycka till!

Tack för svar ! Alltså, det är svårt att veta om det finns nåt gemensamt i de olika situationerna eftersom han kan få för sig att göra så i skogen, på terrängbanan, hoppbanan, ridhuset...you name it. I vissa situationer kan jag se att han blir nervös, till exempel på terrängbanan kan han bli så ivrig att få hoppa att han blir uppspelt och blockerad. Men då brukar det släppa väldigt snabbt. Man känner sig så maktlös när han verkligen växer fast i marken, biter tag i bettet så jag inte kan vrida hans huvud och är totalt skänkeldöv förutom att han går BAKÅT för framåtdrivande hjälper. Har försökt både att lugna, klappa och ha tålamod och även blivit arg på honom...men inga resultat. Det brukar sluta med att jag får sitta av och släpa med honom efter mig...annars får jag sitta där i timmar !! Har också tänkt på detta med "maktspel" men han accepterar mig i allt annat som ledare och vi har utvecklats tillsammans i tex hoppning där han hade rätt dåligt självförtroende tidigare men nu har lärt sig lita på mig. Vi har en toppenrelation i övrigt, så därför blir jag så förtvivlad när jag inte förstår mig på honom. Gamla ägaren och uppfödaren hade samma problem...även om hon inte sagt det helt rakt ut så har jag förstått det. Vad gör man ????

Jo jag har också tänkt mycket på ifall han skulle ha ont nånstans. Han har blivit kollad av veterinär och kiropraktor flera gånger men kanske måste man ta honom till en klinik. Tycker däremot att det är konstigt om han skulle ha ont, eftersom det är totalt oregelbundet som han gör sådär. Jag menar, det kan gå en månad utan nånting, sen kan han göra sådär en dag, för att sedan inte göra det på länge...men ja, smärtan kan ju variera, men det är ett mysterium ändå för mig.

Och en annan märklig grej...den gången han gick omkull efter 4 timmar så var vi där dagen efter (han skadade sig inte) och då gick han som en klocka och var jättepigg & glad. Hänger liksom inte ihop med smärta....?!??

Som jag skrev tidigare så tror jag att alla hästar i grund och botten vill göra oss till lags.
Kanske är det därför som han klarar att "bita ihop" ibland, för att göra dig till lags och även för att han tycker det är roligt!
MEN vissa dagar kanske det bara gör för ont och då går det bara inte. Om det kommer och går kan ju bero på vad för typ av skada han har som gör ont. En del skador kommer och går.

Ring och prata med en vet på klinik och berätta om hans beteende...
För det är inte normalt. Jag lovar att han har ont någonstans.

Jo, jag ska göra det. Men lite konstigt är det väl att varken kiropraktor eller veterinär inte hittat nåt som gör ont ? Eller vad tycker du ? Vad har de hästar som du har erfarenhet haft för problem till exempel ?
Tack för dina svar !

Hej !
Jag har en nioårig fullblodskille som jag haft i ett år snart. Han är underbar i det mesta, snäll att pyssla med, lätt att lasta, hämta i hagen mm mm. Han är fd galoppör, älskar att galoppera, vi har hoppat en del och även tränat på terrängbana för att kunna debutera i fälttävlan så småningom. Vi har startat i mindre klubbtävlingar och hoppat runt 1 meter. Så vad är problemet med denna underbara häst ? Jo, som ett exempel, vi kan komma skrittandes nånstans och han är pigg och på glatt humör. Plötsligt kan han bara tvärstanna och vägra gå fram. Försöker man mana på honom så backar han..och backar...och backar och halvställer sig typ. Det enda man ev kan göra är att "vänta ut" honom men då kan man bli sittande en halvtimme. Detta kan han göra helt utan anledning och precis var som helst när som helst. Ibland kan det gå veckor utan dessa fasoner, men ibland mer ofta. Han har inte ont nånstans, är inte rädd för nåt osv, han bara GÖR så här ! En gång var vi på ett träningsläger och då höll han på och backade i typ 4 timmar (för jag vägrade ge mig) tills han snubblade på sig själv och gick omkull med mig under. Många säger att han bara testar mig, men jag har lång vana av hästar och det finns verkligen ingenting man kan göra, han bara fryser fast liksom. Jag har provat ALLT, lirkande, bestämmande, arg, ledsen, lockande...ja ALLT men han bara backar eller fryser fast. Ibland travar han baklänges och är helt orädd om baken, har gått ner i diken och allt möjligt. Väldigt svårt med en häst man aldrig vet från dag till dag vad som ska hända. Nån som varit med om detta ? SNÄLLA, alla råd mottages tacksamt !!!

Det låter PRECIS som min häst! han reagerar exakt så ..ja har oxå försökt med allt! I somras var det så illa att han backade ner i diken fulla med brännässlor och kom knappt upp- fick ju utslag över hela kroppen :o. Han backade in i elstaket ett ANTAL gånger utan att fatta att det är bättre att gå än backa. Allt eftersom tiden har gått är det precis som om han har "mognat" lite han testar nya ryttare men inte mej längre..

Vad som funkar är olika från gång till gång..några gånger har jag backat honom konsekvent tills han tröttnar, andra gånger har jag fått vänta ut han. Det som har fungerat bäst är när jag började använda spö på honom.. Varje gång han stannade drev jag på honom, lyssnade han inte petade ja på han med spöet. Minsta lilla steg han gick framåt fick han jättemkt beröm även om han galopperade...
Sen gäller det ju verkligen att man är bestämd och konsekvent, känner man att hästen är påväg att stanna - driv på även om det blir ökad galopp :p

Viktigt är att man renodlar hjälperna och får hästen att förstå att är det framåt som gäller så är det de. Strunta i om hästen halv-skenar sätt upp målet att den inte ska stanna. Ta inte ngt i munnen till att börja använd endast skänkeln och BERÖM när hästen gör rätt:idea:

KOM ihåg HA TÅLAMOD! så löser det sig!

Jobba lugnt och metodiskt och bli inte arg på hästen ;)

Hoppas du får ordning på det!

//KRizz

Jag hade ett fullblod som kunde få totala spel. De kom oregelbundet och kunde gå över bara sådär också.

Veterinären sa "rid inte där hon gör så"... eh, nähä.

Vad som utkristalliserade sig var att det hände i samband med att JAG hade magkatarr. En equiterapeut som jag anlitade (och fortfarande gör vid behov) gav tabletter till både mig och hästen och sen var det inga (såna) problem mer. Klart intressant.

Hon var så känslig att hennes mage stressades när jag var stressad, även om det inte märktes utåt.

om det bara var lite "fjams" då och då utomhus och den var lite tittig och osäker av sig rent allmänt, skulle jag bara säga att ditt problem faktiskt är ganska vanligt (om du tittar runt i trådar här på forumet så ser du frågor runt hästar som stannar och backar överallt). Men det verkar som din häst reagerar lite mera genomgående, om den dessutom gör såhär fast ni är mitt uppe i ngt den tycker är jätteroligt osv.

Jag skulle ta hästen till klinik och kolla upp både ben och rygg på den ordentligt.
det kan vara så att den känner smärta vid olika tilllfällen och perioder, och då reagerar på detta sätt. i och med att problemet verkar så pass drastiskt, så skulle jag inte göra ngra korrigerings försök i ridningen utan att först faktiskt kolla upp den.

Ja, då gissar jag att han kan ha ont och efter kullridningen lättade det/försvann ett tag. Kan han få en kotförskjutning som bara dyker upp ? Eller gamla mjukdelsskador som kommer ibland ? Trodde att Du hade röntgat honom också - det skall du nog göra och vad säger chiropraktorn ? Har vetrinären kollat upp honom, tex med filmning när Du rider ?

Hej!
Jag har ett fbl sto som gör ungefär likadant.
Men det beror antingen på att hon inte får som hon vill,då backar hon som en tok.hon kan även frysa fast utan anledning.
Eller när hon blir uppstressad i samband med uteritt med några kompisar och man ska försöka stå still och vänta.
Hon blir helt blockerad och bara backar,det går inte göra ett skit.
Hon har varit på väg ner i diken och staket och liknande. Det enda jag kan göra då är att hoppa av gå med henne ett par steg och sen hoppa upp igen. Men det gör jag bara när det blir en farlig situation där vi kan skada oss om hon fortsätter. Gör hon så i paddock så brukar jag ta tag i henne själv och bara rygga henne då är det inte roligt längre. Då vill ju jag att hon ska rygga. Jag brukar träna ryggning ganska ofta med henne och när jag ryggat några steg ska hon fram fort som ögat i antingen trav eller galopp. Lyssnar hon inte på drivningen så lägger jag på spöt för att få en omedelbar reaktion framåt! det har hjälpt mej med min häst i alla fall:) Nu backar hon inte så ofta längre.Hoppas det är till någon hjälp. Lycka till med din häst:)

Jo, jag ska göra det. Men lite konstigt är det väl att varken kiropraktor eller veterinär inte hittat nåt som gör ont ? Eller vad tycker du ? Vad har de hästar som du har erfarenhet haft för problem till exempel ?
Tack för dina svar !

De flesta hästar som jag har träffat som har betett sig så märkligt har haft ont i ryggen. Detta kan man endast se med en röntgen bild! Går ej att se hemma i stallet.
Men det behöver inte vara ryggen, det kan vara annat oxå.

Som någon annan skrev - försök inte att korrigera, då det kan bli farligt för dig om ni backar ner i ngt dike...

Hej Krizz,

Lustigt med nån som har samma problem (eller inte det minsta lustigt menar jag!) men jag har löst situtionerna på samma sätt som du, ibland väntat, ibland har han fått backa sig trött, och ibland full fart framåt. Men det finns dagar då INGET av detta funkar och då blir man bara så trött och ledsen. Sen känns det ju svårt att mana fram honom när man inte VET om det är dumhet eller smärta. Trodde han hade slutat med detta även med mig, han har inte gjort så sen början på sommaren så jag trodde hans testperiod var över, men nu har han börjat igen. Ofta kan jag känna av när det är på gång och lyckas mana på honom, men som sagt ibland är det kört. Har du kollat din häst ifall han har ont eller har han slutat bråka helt nu ?

*KL*

En fråga - spelar det när han backar roll vad du gör med tyglarna?

Jag har haft två (och nye påstås kunna göra lika ibland) som gjort sådär. Ingen av dem hade ont någonstans, det försvann dock med tiden, dvs ren testning. Gemensamt för båda två var att om man inte verkligen släppte på tyglarna, så kunde de backa tills man kräktes på det. Det som fungerade bäst var att länga ut tygeln och bli helt passiv. Bara sitta still, ville hästen stå still fick den det, backade den så använd skänkel, såfort hästen tänkte framåt så bli passiv. Efter lagom liten stund när de stått som fastfrusna, så skänklar igen. Blir det bakåt så som ovan, blir det framåt beröm överdrivet och släpp på pressen. Stannar de igen efter ett steg så börja om igen.

Bråka, backa på kommando, 'slåss' (spö etc) gjorde bara det hela värre. Utan vänta ut, tillåta 'stå still och glo' en stund, sen sätta press, minsta framåttänk släpp pressen, och beröm överdrivet och släpp pressen direkt vid framåtrörelse.

Det kan ta 40 minuter att ta sig några meter, men nöter man bara på brukar det löna sig. Gemensamt för både mina backare, och alla jag sett, är att man ser hur hela hästen verkligen FÖRVÄNTAR SIG en strid/obehag när den börjar backa, och hur de ställer in sig på att 'bråka tillbaka'. Så uppfyll inte förväntningen, och ge hästen inledningsvis en frizon i att stå still. För visst, stå fastfrusen är inte vad vi önskar i slutändan, men det är mycket bättre än att backa.

Och så nöta på, det har gett sig på några månader för mig, och sen bara återkommit sporadiskt. Men när jag provat 'bråka om saken' har det kunnat hålla på varenda pass och 'hur länge sem helst'.

Tack för alla svar ! Märkligt...det är inte första gången jag har hört om fullblod som beter sig såhär. Som någon skrev, ibland blir ju situationen så pass farlig att det faktiskt är bättre att hoppa av. Jotack..det har man ju fått göra några gånger...:-) suck. Om jag inte hittar nåt fel på honom antar jag att man får leva med det, fortsätta vara konsekvent och hoppas det ger sig med tiden.
Har nån någon erfarenhet av typ "hästpratare" el terapeuter ?

Intressant svar från Alexandra ! Har provat att släppa tyglarna helt och vänta ut honom. Det sämsta jag kan göra är att bråka med honom (funkar nån gång ibland om jag hinner förekomma honom) som du säger då bereder han sig på en "strid" som ingen av oss kommer vinna utan att bli skadad. Jag antar att jag får se över vintergarderoben om jag ska sitta still och vänta i skogen i vinter!! Skämt åsido, kanske får jobba med mitt tålamod...men man blir ju GALEN när det börjar gå en halvtimme och hästen bara STÅR där.
Som sagt, det värsta är ju att man inte vet ifall han har ont eller bara är bråkig...det återstår att se. Skönt ändå att höra att det finns fler med samma problem, även om jag inte unnar någon sånt strul, men det känns jäkligt ensamt ibland !

Fast vänta inte en halvtimme innan du 'gör' något. Mycket och varma kläder är en bra ide ändå.

Men om jag ska försöka göra ett X. Vid punkt X stannar hästen och börjar backa när jag ber den gå framåt. Jag släpper efter på tygeln och blir passiv (driver inte, säger ingenting, ända gång jag gör något är om hästen försöker vända, då tar jag i tygeln för att förhindra det). Hästen kommer nu endera fortsätta backa, eller så kommer den (vanligast), ev efter en liten kort stund, inse att 'piloten är tyst' och stanna.

Vi ska inte glömma att backa inte är sådär jättenaturlig för hästar att göra annat än för att gå undan för en ranghögre ellerta sig ur ett utrymme de gått in i. Tänk på i hagen, sällan du ser en häst av egen fri vilja, på etts tälle där den inte behöver, börja backa.

Iaf, när hästen stannat, ge den 30 - 60 sekunder eller vad du tycker är lämpligt, och 'stå och glo'. Tittar hästen PÅ något specifikt brukar jag låta den kolla i början tills den slutat titta på just det. Står de bara och står så brukar jag låta det gå 30 - 60 sekunder ungefär om de inte är rädda/osäkra och därför stannat.

Sen ber du hästen gå framåt, utan att ta tygeln och utan att 'bråka', bara be om framåtmed skänkeln. Ta i tills du får NÅGON respons. Om hästen ens TÄNKER framåt, släpp pressen och börja om vid 'låt den stå still i..'. Om hästen går framåt, släpp omedelbart pressen (skänklarna) och beröm massvis. Om hästen börjar backa efter stillaståendet, fortsätta kräva framåt, öka pressen men fortf milt och lugnt. Minsta TÄNK framåt släpp pressen. Att stanna är tillräckligt för att räknas som 'tänk framåt'. Låt den stå och börja om.

Man brukar snarare bli svettig än kall med den metoden, men det kan ändå ta en evighet att ta sig någonstans, spec de som stannar - backar - stannar - backar. Men det man vill få dem att greppa i början är att 'backa = jobbigt, stanna = vara ifred, framåt = beröm och supertrevligt'.

Efter ett tag, iaf med mina som sagt (som i övrigt varit som din, börjat resa sig vid för stor press, backat i racerfart, backat ner i diken, in i grejer etc) så har man efter ett tag kunnat komma framåt lite fortfare vid backningarna, och sen har de glesats ut, och sen nästan förvunnit (kan dock dyka upp nu och då).

Min TEORI är att de, trots att de verkat lugna och avslappnade och orädda så, känt för mkt 'press' och därför bråkat, och då sätter man mer press, och ofta blir man ju rätt irriterad och lite 'upprörd' själv, och då går de in i det där 'nu är det krig' mode. Och efter ett par gånger går de 'ut' med det direkt, och det blir en höna av en fjäder.

Hej Alexandra,

Jag tror jag förstår hur du menar..en hel vetenskap det här....:-) När han börjar backa och ha sig, så ska jag alltså enligt din teori bara sitta lugnt och stilla kvar och låta honom backa ? När han sen stannat, ska jag berömma honom att han stannat då, sedan vänta ett tag och därefter be honom gå fram ? Om han backar igen..börja med samma procedur ? Har jag fattat det rätt då ?

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 224
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info