Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför heter de full, varm, halv o kallblod???
Frågan slog mig nu när jag satt o kikade på os och dom pratade om luftfuktigheten och värmen.
Dom sa att fullbloden hade mer blod i sig så dom klarade av det bättre.
Vadå har fullbloden mer blod i kroppen? Är det därför dom kallas det?
Svenska varmblodsföreningen förvirrade mig en gång. Jag trodde det var inom trav, men det var ridhästar... Varför kallas en del ridhästar för varmblod?
Frieser räknas som varmblodiga hästar
känns som folk bara snackar massa blod hela tiden, fast ingen vet egenltigen hur det ligger till.
Men då borde våra travhästar ingå i fullblodsgruppen ju. Eller?
Det finns tre huvudtyper av häst: Varmblod, kallblod och ponny.
Varmblod är de lättare vagns- och ridhästarna med ädlare kroppsbyggnad och mindre skyddsbehåring än kallbloden.
Har för mig att namnet kommer av deras livligare och "vaknare" temperament jämfört med kallbloden. (Det är en mycket gammal beteckning, alltså... )
Kallbloden är de stabila, grövre draghästarna med mycket kraftig kroppsbyggnad och ofta mycket skyddshår.
Ponny är beteckningen för en häst under 148 cm, oftast av kallblodstyp.
Fullblod anses vara den mest renavlade, ädlaste hästen, men är fortfarande av varmblodstyp. Det finns endast tre fullblodsraser, Engelskt Fullblod, Arabiskt Fullblod och Angloarabiskt Fullblod, som är en korsning mellan Engelskt och Arabiskt Fullblod.
Halvblod är ursprungligen namnet på en häst med en fullblodsförälder, men har senare kommit att användas även för varmblodshästar som renavlats utan att korsa in fullblod i varje generation. Numera försöker vi även i Sverige att följa den internationella standarden och kalla vårt svenska halvblod för Svenskt Varmblod eller Svensk Varmblodig Ridhäst, som ju är mer korrekta namn.
Men varför sa hon på os då nu under fälttävlingen att fullbloden hade mer blod i kroppen så dom klarade av vädret o luftfuktigheten bättee där nere. Det var igentligen därför jag tog upp de lite här för det som PINKY skrev kände jag till.
Hon på tv kanske inte menade ordagrant vad hon sa.
Ingen annan som såg och lade märke till det?
Vilka hästraser är kallblod? Fjording, Nordsvensk, Ardenner.. nån som vet mer?
det första är jag inte rätt människa att svara på, men de flesta ridhästar är varmblod.
Många säger varmblod till travare vilket är delvis rätt, varmblod och kallblodiga travare
heter det. Dett vill säga att om man bara säger varmblod betyder inte det att
man har en travare som många vill få det till.