Fullblod tål tuffa tag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Horsewhisperer
  • Startdatum Startdatum
H

Horsewhisperer

Tycker det är trist att läsa att så många tror att fullblodsraser skulle vara mycket ömtåligare än kallblodsraser. Vad jag förstår så är detta en rätt vanlig synpunkt. Man dömmer boken (hästen) efter utseendet. Känner många som låter sina araber gå på lösdrift och de kunde inte må bättre. Kommer ihåg en bra berättelse dessutom. När Sverige skulle gå in i Ryssland för ett antal hundra år sedan hade konungen med sig drygt 5 hästar vilket var vanligt. Den enda som överlevde resan fram och tillbaka i den ryska vinter var konungens arab! En av de mest tåliga hästraserna med andra ord.
Niklas

jo araber är ju det, de är ju mig veterligen ganska oförädlade hästar? Men engelska fullblod då?
Dom är ena riktiga gnällfisar tycker jag, fryser för minsta lilla, blir sjuka om pälsen är det minsta fuktig när de går ute, tål inte kallt vatten att dricka.... mm mm...
min erfarenhet bara.

oförädlade?? :rofl:

Araben är väl ändå den hästras som använts för att "förädla" andra raser - som tex fullblod.

Tror Dreamer menar oförädlade i den meningen att man inte korsat de med andra raser.

Araben är ju en ren ras som är född för att klara av öken.
Eng fullblod däremot är ju allt det där nån annan skrev.

*Hah!*

Gnällfisar va! Om min kompis fullblod skulle höra dig skulle han minsan bita dig i örat!

Hästen är en riktig viking! Han är född på Irland, bott i södra sverige i några år och sedan kommit hit upp till Norrland och ägts av min kompis i tre år (eller 4, minns inte)

Han är en riktig stentuffing som går utan täcke mer än vad endel "tuffare" raser gör!'

Det där har inget som helst med en ras att göra, utan hur de är uppfödda och är vana vid! Samt om de har fel i ryggen så att musklerna tar stryk av att bli kalla.

Kan man ha islänningar i spanien kan man ha fbl utan täcke hävdar jag!

:D

Ja, så sant så!

Visst är det individen som räknas i slutändan?

Men majoriteten av eng. fullbloden måste man hålla varma och torra, för de får inte till någon riktig päls.

Araber får till riktigt lång päls om de bara vill, men den är inte alltid så tät som man skulle kunna önska sig.

Hej!
Fullblodet kommer ju från tre stycken arbaer från början så det skulle förvåna mig om de egentligen är så mycket känsligare. Hade ett fullblod på ett ställe som jag jobbade på och hon satte päls som alla andra och gick med täcke, hon frös inte det minsta trots att hon gick ute dygnet runt. Jag tror det snarare handlar om att låta hästarna gå i flock och få äta så mycket de vill. Enda gången det blir farligt tror jag är om de blir underkylda t.ex p.g.a ihållande regn, så att de inte torkar. En studie som jag läste visar att en ensam häst klarar upp till -15 ENSAM utan att frysa. Vet dock inte exakt hur de mätte detta och hur bra det stämmer men det säger ändå en del. Men visst är vissa säkert känsligare än andra precis som oss människor.
Niklas

Suck, håller med. Mitt eng fullblod fryser på sommaren om hon går ute länge i ösregn, blir jättesvullen för minsta lilla sårskorpa, sjuk har hon iof aldrig varit men hon är väldigt känslig.

Tycker man sak skilja på fullblod och fullblod.

De irländska är oftast mycket grövre och tåligare än de vi ser på täby.

Araben är ju hyfsat oförändrad, dvs har kvar mycket av sina grundegenskaper såsom bra hovar och tålighet.

Men de engelska fullbloden där aveln endast är inriktat på snabbhet för banan är lätt lite klena.
Dåliga hovar, svårfödda och frusna är ju rätt vanligt bland de.

/ponte med ett fullblod som hävdar att 2cm päls är vinterpäls.

Om min kompis fullblod skulle höra dig skulle han minsan bita dig i örat!
Thehe...å då har han minsann varit snäll :D

Han är en tuff kille som inte har frysit en dag sedan jag fått hem honom, för 4 år sedan. En "äkta" galoppör från Täby. Sätter vinterpäls som en jak!

En väldigt tålig häst som sällan är svälld i varken ben eller sår. Men tycker däremot väääldigt synd om sig själv om han gör illa sig :smirk:

Men mitt sto (eng fbl uppf på irland hon med) jag hade var av den mera skruttiga varianten, alltig halt, alltid sjuk, lymfangit för minsta skråma :crazy: men faktiskt så frös hon heller aldrig hur kallt det än var ute.

Tja.. jag jobbar på ett eng fullblodsstuteri och där är hästarna ute i ur och skur även fölen... utan täcken.
Aldrig att jag har sett att de fryser. Vi brukar dock borsta bort snön på deras ryggar när de kommer in.

Det enda som är lite kinkigt är väl maten då. De tål faktiskt inte att gå på bete dygnet runt på sommaren. Då faller de ur ganska snabbt. Trots välgödslade beten.
Så då tar vi in dem under natten så får de extra kraftfoder och hö.
De får heller aldrig lymfangit i småsår etc vilket jag tycker var och vartannan ridhäst får.

Det är andra året jag jobbar där vilket innebär att jag sett ca 30-40 olika individer så jag har liite mer att jämföra med tycker jag. :smirk:

Det enda som är lite kinkigt är väl maten då. De tål faktiskt inte att gå på bete dygnet runt på sommaren. Då faller de ur ganska snabbt. Trots välgödslade beten.

Det är sant, för det mesta. Men i sommras hade jag valacken på bete ute dygnet runt, och han var SMÄLLFET trots att han inte fick ngt extra hö el. kraftfoder! :crazy:

Mitt fullblod var alltid lättfödd. Bara när hon var jättesjuk som hon föll ur, och när vi köpte henne var hon mager, men det berodde på att hon fick dåligt med mat då.
Och satte alltid 2-3 cm vinterpäls :D och var tuff som attan, överlevde flera svåra olyckor ex. när hon fick halstäcket över huvudet och höll på och kvävas. Fick lungödem och veterinären trodde inte hon skulle klara sig. Men det överlevde hon och blev ridbar och kunde tävlas igen. Men sedan fick jag dock ta bort henne iaf senare, men det var pga senskador, och det kan ju alla hästar få :(

Så jag tror att fullblod visst tål tuffa tag!! :)

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
2 011
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka