Fullblod på bete?

10401997_10153392523035030_4333650724094646694_n_zpsny3qnn7o.jpg


Min har också problem med flugor men med täcke funkar det, även utan täcke på sensommaren. En galopphäst som gått på banan i 7 år. Men med denna mage skulle hon inte orka springa :D
 
Det kan också vara så att de svårfödda är vandrare och nervöst lagda. De äter inte, utan vandrar, stirrar och gör av med hull istället för att lägga på sig. Vissa går inte att ha på bete, medan andra direkt finner sig och en tredje kategori behöver tid att varva ner, då kanske man ska börja med förlängt degbete och sedan när det är lugnt även ha ute på natten.
Kan mycket väl vara så. Jag har ett väldigt bra bete och inte speciellt mycket insekter. Min kompis har sina hästar här på bete (bara fullblodshästar) och en del tycks klara sig fint medan andra inte alls gör det - men det kan mycket väl vara så att de helt enkelt rör sig mer än de äter.
 
Jag hade ett fullblod för ett tag sen och han blev som finast de första veckorna på sommarbetet - när betet var som bäst. Men sen när betet blev ungefär lagom bra för de övriga hästarna så började han direkt tappa i hull så det blev stödfodring. Tyvärr hade de andra lättfödda hästar så när fullblodet skulle behövt byta hage så var de andra nöjda :p ang insekter så gäller det att spraya och att lägga på täcke när det behövs, fullblod kanske är lite mer känsliga i huden - kortare päls oxå men mitt fullblod behövde inte mer passning än normalt på den fronten.
 
Det är väl som de flesta skriver snarare en individfråga.
Hästar med tunn hud kan nog vara känsligare för insekter. Min varmblodstravare har vandrat runt mkt pga knott trots heltäckande skydd och massa massa medel. Då har hon trivts bättre i stallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp