Fullblod på bete?

TheRedLightning

Trådstartare
Idag fick jag höra något intressant.
Det var någon som sa att man inte kan ha fullblod på bete för de vankar av och an och när de väl äter får de inte i sig tillräckligt, var något också med knotten och myggen.
Man skulle istället ha fullbloden på stall sommartid, antar de menade som i att stå uppstallad likadant som på vinterhalvåret.

Jag kände mig en smula skeptiskt när jag hörde det och ville inte köpa det innan jag hört med andra om det är en myt eller om det faktiskt stämmer?
Jag äger inget fullblod själv i nuläget, men vem vet vad jag skaffar mig för häst i framtiden.

Så vad har buke att säga om ämnet?
 
Min har klarat det utmärkt så även dom andra hästarna uppfödaren till min har och har haft.

Men ett magert skogsbete är troligen för lite näring i för dom flesta.
 
Idag fick jag höra något intressant.
Det var någon som sa att man inte kan ha fullblod på bete för de vankar av och an och när de väl äter får de inte i sig tillräckligt, var något också med knotten och myggen.
Man skulle istället ha fullbloden på stall sommartid, antar de menade som i att stå uppstallad likadant som på vinterhalvåret.

Jag kände mig en smula skeptiskt när jag hörde det och ville inte köpa det innan jag hört med andra om det är en myt eller om det faktiskt stämmer?
Jag äger inget fullblod själv i nuläget, men vem vet vad jag skaffar mig för häst i framtiden.

Så vad har buke att säga om ämnet?
En kompis har sitt fullblod på bete sommartid, tillsammans med nordsvenskar, halvblod, travare och en ponny. Runda och glada hela högen men en väldigt harmonisk flock :).
En veterinär här som har uppfödning av galoppörer har alla hästarna på lösdrift. Induviduell lösdrift iofs med box och mindre hage och fri tillgång på hö och kraftfoder automater. Men hästarna har det bra och är inte ens att de täckas överdrivet mycket så som andra med fullblod lätt gör (då fullblod ju som alla vet är svårgödd, frusna och stressade ;))
 
Det var lite det jag misstänkt. Tror snarare det beror på individen än rasen ifall hästen vankar av och an och inte får ro att äta.
Kanske härstammar det från fördommar mot fullblod?
 
Jag känner till en av varje. En fungerade utmärker på bete. Den andra bara vandrade runt kom inte till ro alls. Togs in ganska snabbt. Vet även en ponnykorsning som vandrade och hade inte tid att äta eller vila Det försökte under en längre tid för att den skulle vänja sig men det fungerade inte. Tror inte det beror på rasen utan individen
 
Låter snarare som stressade hästar mer än någon speciell ras. Sen kanske galoppörer och sånt är mer stressade generellt + svårfödda.
 
Idag fick jag höra något intressant.
Det var någon som sa att man inte kan ha fullblod på bete för de vankar av och an och när de väl äter får de inte i sig tillräckligt, var något också med knotten och myggen.
Man skulle istället ha fullbloden på stall sommartid, antar de menade som i att stå uppstallad likadant som på vinterhalvåret.

Jag kände mig en smula skeptiskt när jag hörde det och ville inte köpa det innan jag hört med andra om det är en myt eller om det faktiskt stämmer?
Jag äger inget fullblod själv i nuläget, men vem vet vad jag skaffar mig för häst i framtiden.

Så vad har buke att säga om ämnet?

Äsch, det där handlar nog mer om individ än om ras.
 
Det är högst individuellt och beror också på hur stort insektstryck det är. En och samma häst kan säkert trivas på bete där det är lite insekter men fara hemskt illa om den flyttas till ett bete med betydligt fler bitande insekter, oavsett ras
Som med så mycket annat kan man inte dra alla över en kam
 
De flesta fbl trivs prima på beter. Men många kräver hjälp med insekterna för att inte av DEN anledningen vandra/springa.

Precis så. Vi fick slå in vårt totalt i flughuvud och heltäckande flugtäcke. Lättsvettad, lättstressad och med tunn hud och tunn päls - flygfäna festade loss totalt. Han blev då superstressad och sprang sönder sig, sprang av skor och blev ännu svettigare och läckrare för mygg, knott och blinningar.
 
Jag vågar påstå att nästan alla mina hästar kräver skydd för insekter. På ett eller annat sätt. Vi har omkring 100 olika hästar här i olika perioder under sommaren, från fullblod till nordsvensk brukshäst. Få kan stå ute i vanlig rasthage när bromsarna är som värst.

När det kommer till just fullblod är de ju individer som alla andra hästar, men visst är de känsligare generellt sett. Själv har jag i år ett sto med föl vid sidan, idag tre månader gammalt, som gått på 100% bete sen dagen hon fölade och hon är otroligt fin i kroppen. Välmusklad, blank och rund. De andra hästarna är eventuellt lite för runda ;), men det visar att har man bara ett bra bete och goda förutsättningar i övrigt (bra ligghall att gå in i och en bra flocksammansättning) så är det inga problem.

Just bete är något som folk verkar tänka väldigt generellt kring. Man kan ju säga att en häst går på fri tillgång på grovfoder, men alla ställer sig då frågan: Med vilka värden då? När det kommer till bete så tror man att bete är bete, verkar det som. Det är en otrolig skillnad på bete och bete!
 
Det beror mer på individ och de faktiska förhållandena där man har betet. Jag har ju många hästar och älskar fullblod av den anledningen har det alltid funnits minst ett rent fullblod här och många andra som stått högt i blod. Samtliga har kunnat gå ute på våra naturbeten utan problem. Men enligt många skulle fullblod knappt kunna gå på bete och absolut inte på naturbeten. Fast vet ju då mina tydligen inte om.
Sedan vi fick lösdrift här på gården så går fullblodet vi har nu där och är då "ute" året runt. Hon mår riktigt bra av det.

Jag har haft halvblod som kommit hit på bete som inte klarar insekterna utan kliat av sig både man och svans på några dagar.
 
Sommartid när det är som värst tar jag in mina halvblod med fullblodsinslag och jag gjorde detsamma med fullblodet. Det räcker med att de hör min bil eller att jag ropar för att de ska komma i full galopp och vill komma in några timmar. Sen får de gå ut igen på kvällen och vara ute över natten.

Mitt fullblod gick på bete och lösdrift utan problem, jag får stödfodra så här års då betet inte räckt till delvis pga torka men då får de fri tillgång på hö så kan de välja om de vill plocka gräs eller äta av höet.

Grannen som är amatörtränare har en del av sina fullblod på lösdrift och andra på stall, sommartid går de flesta på bete dygnet runt och täckade om de behöver. Jag pjoskar nog mer med mina som får komma in men så har jag inte lika många hästar heller. ;)
 
förresten så kom jag ju nu också på att ridskolan här har sina på lösdrift, fullblod dvs, ca 4-5 i ridskoleverksamhet och på lösdrift.

men sen så med hästar som "inte kan" gå ute så är det en hel del miljön också.
min häst gick knappt att ha ute efter kl 14 då hon började springa istället för vandra då.
då jag tog hem henne så var det 1h i hage under uppsikt för att hon inte skulle springa sig helt fördärvad. nu så går hon ute dygnet runt 5månader om året om det inte är pissväder. och är hur nöjd och avslappnad som helst :p. inte sett henne stress vandra på 5 år :).
då var hon också svårfödd då jag köpte henne, nu är det snarare tvärt om :p.
 
Min erfarenhet är att fullblod som är lättfödda klarar sig bra på bete, medan de som är svårfödda inte gör det .. Det tycks vara lite vanligare bland fullblod än bland andra raser att vara svårfödd - även om det var längesedan de gick på banan.
 
Min erfarenhet är att fullblod som är lättfödda klarar sig bra på bete, medan de som är svårfödda inte gör det .. Det tycks vara lite vanligare bland fullblod än bland andra raser att vara svårfödd - även om det var längesedan de gick på banan.

Jag har haft två svårfödda fbl på bete. Den ena blev i superfint hull. Den andra blev som en badboll...
Som någon sa, bete diffar lika mycket som grovfoder gör i värden osv, och ett och samma bete passar inte alla hästar.
 
Har två fullblod på bete tjocka o fina.Sen har vi en på lösdrift men de som tävlar går ute långa dagar med fri tillgång på grovfoder men inne i utestall på nätterna.De går dock ute delvis av vilosäsongen ute på lösdrift dygnet runt.Ibland tar vi in dem på dagarna när insekterna är hemska alt täcke.Bromsfällan vår hjälper även en del
 
Min erfarenhet är att fullblod som är lättfödda klarar sig bra på bete, medan de som är svårfödda inte gör det .. Det tycks vara lite vanligare bland fullblod än bland andra raser att vara svårfödd - även om det var längesedan de gick på banan.
Min fick behovet av vad en svårfödd och mager häst beräknas behöva × 2,5 i vintras som mest och då gick det långsamt långsamt upp i vikt trots att hon inte var mager utan bara tunn, sedan kom gräset hon blev fin på nolltid och nu lite små tjock.

Bävar lite inför när gräset är slut i hagarna och vinter fordringen börjar.
 
Min erfarenhet är att fullblod som är lättfödda klarar sig bra på bete, medan de som är svårfödda inte gör det .. Det tycks vara lite vanligare bland fullblod än bland andra raser att vara svårfödd - även om det var längesedan de gick på banan.

Det kan också vara så att de svårfödda är vandrare och nervöst lagda. De äter inte, utan vandrar, stirrar och gör av med hull istället för att lägga på sig. Vissa går inte att ha på bete, medan andra direkt finner sig och en tredje kategori behöver tid att varva ner, då kanske man ska börja med förlängt degbete och sedan när det är lugnt även ha ute på natten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp