fullblod och western

I

Icebabe_1

jag har provat westernsadel på mitt fullblod och lite träning derav,
men så lade jag ner det...varför vet jag inte,karnsje för jag ville lära känna hästen bättre.

nu har jag börjat fundera på,
hur bra är det att köra western och dens utrustning på ett fullblod egentlig?
och vilka grenar kan man isåfall träna på?

Jag fattar inte varför du inte skulle kunna ha westernutrustning och omskola ett fullblod till western? Det är väl en häst?

Det lär antagligen ta ett tag innan du och hästen behöver bekymra er över vilken gren ni ska satsa på om ni är nya på western båda två. Grundutbildningen tar tid, precis som annan grundutbildning, och är densamma oavsett vilken gren du satsar på sedan.

Pröva dig fram sedan på olika grenar tills du märker vad du tycker är kul och vad hästen passar för. På klubb- och lokaltävling brukar folk starta i lite av varje oavsett typ av häst. Om det t.ex. är en snabb och smidig häst kanske tidsgrenarna (barrel racing m.m) kan vara något. Om det är en lugn häst med ett mjukt rörelsemönster i trav och galopp kanske de mera stillsamma grenarna som t.ex. pleasure och trail kan passa.

nja,jag är nog inte ny innom western.

jag har bara fått höre att fullblod inte är starka nog för western,att dom lätt kan få skador mm.
derför undrar jag hur ni som har fullbod har gjordt.

Har ett fullblod som jag har skolat om. Han gick på galoppen innan. Det har inte varit några som helst problem och trots att han ställdes av från banan pga senproblem har jag inte haft några träningsrelaterade skador på honom. Tränar honom i reining, men tanken är att han ska starta i pole-bending och barrelrace också.
Det man ska tänka på när man skolar om en galoppör - om det nu är en sådan du har - är att det tar ganska lång tid innan de har tillräckligt mycket muskelmassa för att orka tex slide-stops. Det tog ungefär 1,5 år av inte speciellt hård träning att bygga upp tillräckligt med muskler. Det kan nog gå snabbare om man är lite mer ihärdig än vad jag var.
Lycka till!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 563
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka