Fullblod med växtvärk??

H

halford

Jag har en fullblodsvalack f-00 och han har ont i ryggen,särskilt vid och runt manken. Han blev konstig att rida,bockade sig och kastade med huvudet,har nu fått behandling av ET,men fortf lite öm i musklerna runt manken.Han har haft ont sen i januari och jag funderar på om det är växtvärk helt enkelt?? Har hört att fullbloden växer sakta och länge..undrar bara hur länge en period varar?

Har longerat med gummisnodd och tömkört på volt för att få honom i en låg form och han gillar inte när jag förhåller lite på yttertygeln, då kastar han upp med huvudet. Har bytt bett till ett smalt 3-delat som ligger bra i hans mun. Jag jobbar honom 2-3 dagar i följd,vilar 1-2 dagar (i hage och ev promenad för hand) och jobbar 2-3 dagar igen,osv.

Är det någon som vet hur galoppörer tränas? Jag undrar ifall dom nånsin arbetar i "rätt form" enligt klassisk ridning?

Tacksam för synpunkter och funderingar!

Sv: Fullblod med växtvärk??

Är TÄNDERNA kollade? (och av VEM?)

Gummisnodden skulle jag kasta åt h*lv*te och använda en chambon istället.

Men börja med tänderna.

Första frågan , har din häst tränats eller startats för galopp? Det stämmer att de kan växa ganska länge. de växer fort men stannar sedan upp lite för att sedan småväxa lite, förstår du vad jag menar? Generellt sätt då. Galoppörer tränas lie olika beroende på hos vem de står men visst händer det att de marktränas i rätt form. Fullblod har ganska lätt för att gå i form dock om de kommer från banan så behöver de musklas om.
Håller med alexandra w om din snodd. Den gör inte att din häst går i låg form. Visst den har kanske både huvudet och halsen lågt men det är i detsamma som låg form . Din häst måste kunna arbeta FRAMÅT NEDÅT. En snudd ger effekt NEDÅT BAKÅT. det gör att tyngden läggs om till framdelen på hästen, den går på bogarna och låser sig själv i nacken då den inte får rörelsefrihet. Den blir då steloch låser ryggen då den inte kan välvas rätt. kan göra rätt ont... Men ditt intervall tränande låter bra tycker jag. Det finns en del hästar som får inflammation i den köttiga delen av manken. Kollat?
Du skriver att din häst blivit behandlad. för vad? Och hur?
Tänderna precis som Alex... skrev är också viktigt. gapar din häst när han arbetas vid hand eller vid ridning?
Hur länge har du haft honom?
Kommer han från banan så behövs han skolas om. Det där med tömkörning är ju i all ära bra, men min fråga är, är du säker på att din häst förstår det du ber honom om?
Attarbeta på böjda spår är jobbigt, ett förslag är att du skippar det helt ett tag och låter honom bli tökörd " på lång tygel" Låt hans rygg och hals vara helt fria utan att de knycklas ihop. Har han haft någon inflammatiopn i manken så tar det tid att läka Tänk själv om du skulle ha inflammation i axlarna tex. Det tar tid att läka. Kolla även så att han inte har rullat sig och råkat skada sin manke, det har hänt förr!! En kota kan ha hoppat lite snett kanske? sen behöver ju inte problemet alls sitta i manken utan det kan vara någon annanstans men det bara yttrar sig som symptom i manken.
Kolla tänderna, skippa snodden, raka spår, kolla manken för inflammation ( kollas bäst med värmekamera ellerform av ultraljusd som känner av värme) röntga honom ev för att kolla mankens hårda delar. Mina råd så här mellan tummen och pekfingret. Kör gärna in honom på klinik och få honom kollad ordentligt!

Tänderna var raspade och kollade i januari, så det är nog inte problemet.
Ja han har startat galopp. När jag har använt snodden så har jag haft den på det längsta och inte knycklat ihop honom. När jag tömkör så tvingar jag honom aldrig att gå på tygeln,utan han får söka sig själv. Om jag tar en förhållning på ytter, så gör jag det väldigt lätt och lite.
Han har blivit behandlad med magnettäcke och laser av en Equiterapeut. Första gången hon kollade honom hade han ont i hela ryggens muskler,särskilt överlinjen. Efter ett par behandlingar är han mycket bättre och han har "bara" ont runt manken.
Jo han förstår hur han ska arbeta, det är väl bara det att när det har gjort ont så orkar han inte gå i form särskilt länge. Med tömkörningen har jag märkt att han är lugnare och mer harmonisk, så jag tror att det är en bra arbetsform för honom.Han kan bygga upp musklerna bra innan jag börjar rida honom igen.
Blir han inte något bättre efter en tids lugnt jobb, så ska jag ta honom till klinik, för att kolla ryggen och benen.
Tack för era svar!

Hur du än sätter snodden så är den begränsande framåt - nedåt. Så jag skulle iaf byta ut den mot en chambon

/Envis Alex ;)

Har du kollat sadeln ? Fullblod har ofta långa breda o höga mankar som kan vara svåra arr få sadlar att passa på . Just att manken är lång är lätt att missa vid sadelprovning om man inte är så van.Galoppsadlar är ju också väldigt annorlunda mot en vanlig. Hade ett fullblod som flippade ut helt första gången hon fick dressyrsadel på .

Jo jag har kollat sadeln också, den är omstoppad efter hans kropp, av en godkänd sadelutprovare.Han har inte så hög manke men har bred bog, så sadeln måste ligga långt bak för att inte trycka på bogbladen.
Jag red iofs i en sadel förut som inte passade, den var för vid och tryckte på bogbladen.Jag hann dock inte rida så mycket i den, så det borde inte ha "förstört" honom. Har haft hästen sen i maj förra året och red inte förrän efter betet och sen tagit det lugnt under hösten pga att han fick en rejäl förkylning. Sen satte vi igång i början av vintern och så flippade han ur i slutet av januari...
Jag tror mest på att han växer nu och som cia skrev, så växer dom sakta och länge.

Ok du verkar ju ha kollat det mesta så trol är det växtvärk som sagts tidigare. Ligger han mer än vanligt?

Ok, du har kollat tänderna,då utesluter vi det.Bra att du inte kräver något av honom vid tömkörning utan att han får sträcka sig lite,finfint!! behandling med magnettäcke är ju bra,har själv ingen erfarenhet av det men tror på det. Bra att du fått din sadel utprovad av sadelmakare och att den är stoppad efter hans former. Det är ju lite olika med hästar hur bossorna ska vara,en del kan inte ha kilbossor andra nmåste ha droppformade bossor..etc etc.. ja, du vet säkert det där!! Jag hade själv min ena tös på inte mindre än 3 olika utprovningar där jag fick sadlar som skulle passa som handen i handsken , men ack nej inget blev bättre.. När jag kom till den 4:e fick jag helt andra förklaringar och en annan mer precis utprovning. Hon fick en handgjord sadel efter just henne och vips sa det så blev snäckan en helt annan häst. Ja, nu hör ju inte detta hit...
Men jag måste insistera på att du tar bort din snodd. Inte alls för att jag tror att du drar ihop honom utan för att även om du sätter den så löst du bara kan så får han begränsad förmåga att röra sig framåt. Drivs hästen på så är det nästintill omöjligt att hästen kan arbeta i en hälsosam form, då är det bättre att han får jobba i fri form helt.
När jag undrarde om han förstod vad du bad om så förklarade jag ytterst dåligt vad jag var ute efter.
Galoppörer rids sällan med " bärande" tygelhjälper. Vid omskolning så är det typiskt att de tjafsar när man tar i yttertygeln för att hjälpa de att bära sig, böja sig korrekt och att inte skjuta bogen utåt, det är så typiskt. som du vet så rids galoppörer in med att tag i tyglarna är lite gas och " släpp" i tyglarna är broms. Därför när de skolas om och man tar så blir det ibland fel. De förstår inte riktigt det här med hjälpande tygeltag på samma sätt som en häst som är inriden på det klassiska sättet. Hade det varit något direkt som smärtade hos din vän så skulle han inte göra så frekvent i båda varven vid samma krav. Han revolterar mot kravet då han kanske inte riktigt förstår eller så kanske det är jobbigt att gå korrekt och att inte kunna fuska med bogen. men jag har ju aldrig sett din häst så det är rena spekulationer!!!!! Nu har ju detta säkert ingetatt göra med hans manke. det kan ju mycket väl vara så att han växer!!
Berätta gärna hur det går!!

Jag har tyvärr svårt att tänka mig att ett femårigt fullblod skulle ha sån extrem växtverk att det har sådana effekter... En femåring är trots allt till nästan helt en vuxen häst, även om visst - marginell växt kan fortfarande ske, men särskilt ett fullblod brukar vara väldigt klart vid 5 års ålder...kan han inte bara ha "vanligt ryggont" - det är ju vanligt, utan att det har att göra med växtvärk...? vad säger eqi???

Senast ändrad:

Hmm jo han ligger nog lite mer än vanligt. Han fäller enorma mängder med päls just nu, så han rullar sig rätt mycket oxå ;)
Jag har slutat lina honom med snodd, för jag gjorde det så lite innan så det kan lika gärna vara. Har tyvärr inte haft tid senaste veckan att röra på honom så mkt,han har fått härja lös i ridhuset själv! Han rullar och brallar jättemycket, så så jätteont har han nog inte nu längre.

Eqi säger att det KAN va kissing spines och det hoppas jag verkligen att det INTE är!! Sist hon kollade honom var han mest öm på ena sidan, så hon tror inte riktigt att det är det.. Jag tänkte fortsätta med tömkörningen ett tag till, så att han får träna upp ryggmusklerna utan mig på ryggen. Blir han inte bättre ganska snart, så får jag ta honom till kliniken och göra en genomgång på honom.
Jag la ut denna tråden utifall det finns nån som är mer "hemma" på just fullbloden. Jag har hört lite att dom växer länge - till 8 års åldern och tänkte att det kanske va vanligt att dom blir ömma..
Kanske är det fällningen som inverkar oxå, han är lite känslig i huden.. men jag vet ju inte,bara spekulationer. :bump:

Har själv haft fullblod nästan alltid men kan inte hitta någon i minnet som haft det du beskriver.. Tyvärr... Är det kissing spines så går det att fastställapåklinik, dock täcker inte din försäkring det då det räknas som om det fanns vid inköpstillfället.... ledsen där med... Hoppas verkligen inte att det är det!! Det kan ju vara så fruktansvärt enkelt att han har slagit sig i boxen eller i hagen eller rullat över en sten så att han har en utgjutning inuti manken...
Tänker på dig och hoppas att det löser sig!! ;)

Jag tror att jag har "hittat" felet nu..han har växt runt 3-4 cm på dessa 3 månader som han har krånglat.
Inte undra på att han har haft ont i sin manke och rygg! Jag har rört lite på honom 2 dar och sen vila 2 dar.Han går i en liten hage, så när det är ledigt i ridhuset brukar jag släppa honom lös där, så han kan springa och rulla sig som han vill. Jag har tömkört lite och så har vi gått promenader i skogen.

Ang longering med chambon så tror jag faktiskt att det är bättre att ha snodden, för den är inte "fast" så som chambonen är. Jag pratade med en kompis om detta och vi kom fram till att det är samma sak bara att snodden träs på samma sätt som chambonen.

Vi ska nu fortsätta att bygga muskler och visar det sig sen att det ÄR nåt, så ska jag ta honom till kliniken för utredning.

Jag vill tacka för alla tips och idéer som jag har fått!!! ;)
Kram Helena :bump:

OJ snacka om att växa=) hehe ja min unghäst växte oerhört mkt han med vi misstäner en sista tillväxperiod nu i sommar då han blivit högre i baken igen..hehe han är ca 172 nu så mmmm 175 kasnke han blir då

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka