Fullblod med föl

R

ronjabus

Har ett fullblodssto som fölade för 3 mån sedan. Hon är svår annars att hålla i hull, men nu är det extremt svårt :confused: Hon får fri tillgång på bra hö, massa korn och kraftfoder... Men det enda som växer på henne är en hömage under henne.... Revbenen syns och hon är så tunn över ryggen....
Ni som föder upp fullblod, har ni några tips?

Sv: Fullblod med föl

först - att fodra digivande ston innebär att ge dem skyfflar med mat i stället för skopor... Än värre med fullblodsston.
ett digivande sto med 3-månaders föl vid sidan har dubbelt så stort energibehov som normala underhållsbehovet och tre gånger så stort proteinbehov.

Därför behöver du nog se över VAD det är du fodrar med.
Är grovfodret analyserat?
Kornet borde du nog byta ut mot ett mer proteinkoncentrerat foder. Sen undrar jag vad det är för övriga kraftfoder du fodrar med?

Generellt - byt ut en del av höet mot lusern, byt ut kornet mot något med högre proteininnehåll och välj övriga fodermedel med högt protein- och energivärde.
Sen ger du helt enkelt MER MAT!

Jag har haft ett digivande sto på hyfsat bete, hon åt 10 kg kraftfoder/dag delat på 4 måltider, för att hålla normalhull.
Och det var ett halvblod, av större modell.

Jag har ett svårfött fullblod med ett 5 månaders föl vid sidan, och det är bara till att trycka i henne så mkt mat det går! På slutet av betessäsongen stödfodrade jag med 7 kg lusernpellets, 2 kg havre och 400g soja.

Nu går dom på lösdriften där det är ganska dåligt med gräs så de har fri tillgång på hösilage (dåliga värden, blött, men det är en tillfällig lösning innan vi snart får hem från våran riktiga leverantör), tack och lov äter hon uppskattningsvis 40 kg så hon får i sig en hel del näring ändå, och så får hon 2 kg havre och 2 kg lusern+soja.

Ge henne så mkt mat hon bara orkar äta, du kan knappast ge henne för mycket mat!

Om hon tunnar ut över rygg o revben så har hon proteinbrist. ös på med lusern.

Har själv digivande ston med föl på 3 o 3½månad gamla. dessa får 1kg lusern utöver hö, bete, ½kg havre o 200g betfor, inga fullblod dock men shettisar.

Höt är inte analyserat, men verkar bra då de andra är vid gott hull och min är det i vanliga fall.
Hon får Hippo också.
Jag får nog köpa lucern. Ska jag köpa i pelletsform? Det finns väl även som stråfoder?
Jag trodde att korn var proteinrikt, men det är det alltså inte... Och jasg som har ökat på med det :confused:

Att icke digivande hästar håller sig i form på höet innebär inte detsamma som att det räcker till ett digivande sto, kolla igen vad jag skrev om behovet - 200% av energi och 300% av protein jämfört med normalt underhållsbehov...

Korn ger proteintillskott men inte i närheten av tillräckligt. Sök foderslag som ger mycket mer protein/kg än så.

Jag skulle rekommendera dig att köpa pelleterad lusern = mkt mindre tuggande för samma näring. Ge så mycket lusern hon orkar äta är mitt råd.

Ok, då ska jag köpa lucern idag. Det är alltså ingen risk med att ge för mycket lucern? De kan inte få för mycket protein när de diar eller?

Stoets mjölk har rätt sammansättning, även om stoet har brist. Det du måste göra nu är att
1. täcka upp det underskott ditt sto har på protein och energi
2. ge tillräckligt med mat för att det dessutom ska räcka till digivningen utan att det tar mer på stoets reserver av hull och muskler.

Det är ytterst svårt att få i ett digivande fullblod för mycket protein...

Utöver att ge stoet mer foder (och om hon ska ha fler föl - fodra upp rejält INNAN fölning) så börja fodra fölet så det inte behöver dia lika mycket.

Glöm inte blöta pelletsen innan fodring bara. De sväller rätt mycket. ;)

Har också ett tunnt fullblod, som inte har föl vid sidan, som äter i runda slängar 12 kilo hö + bete, 1½ kg lusernpellets, 500 g betfor och ett par dl rapsolja per dag. Ser ändå ut som ett staket i kroppen, men det BÖRJAR bli bättre! :banana: Törs inte rida henne just nu, vill att hon ska få använda all energi till att gå upp i vikt istället.

Ok, då ska jag köpa lucern idag. Det är alltså ingen risk med att ge för mycket lucern? De kan inte få för mycket protein när de diar eller?

Lucern är ett grovfoder precis som höet fast i mer koncentrerad version för att det ska vara enklare att äta stora mängder, så till ett digivande sto, kan du i stort sett inte ge för mycket. Men tänk på att vänja in det så att du inte ger full ranson direkt.
Och det går i stort sett inte att ge för mycket protein till ett digivande sto.

/Camilla

Hmm det är inte lätt det här... Var och köpte betfor och lucern i går samt nya mineraler.... Sen kände jag när jag kom hem att det kanske ändå hade varit bättre att ha köpt något kraftfoder för just avelston, så slipper man att laborera med olika foder...

Lusern o betfor är skonsammare för hästens mage än vad kraftfoder är. Lusern o befor kan man ge i stora mängder, utan att hästen tar skada av det. Kraftfoder behöver man "ransonera" mer av.
Hästar är grovfoderomvandlare o bör äta grovfoder i första hand, så som hö/silage, Lusern o betfor.

Krafft har ju en grön säck som heter plus. Och den är bla för digivande fölston. Ger min vallack det just nu :D
och han är ett fullblod och det funkar verkligen med detta

Senast ändrad:

Hmm det är inte lätt det här... Var och köpte betfor och lucern i går samt nya mineraler.... Sen kände jag när jag kom hem att det kanske ändå hade varit bättre att ha köpt något kraftfoder för just avelston, så slipper man att laborera med olika foder...

Du måste ju "laborera" lika mycket med ett kraftfoder.
Skillnaden är bara att lucern är mer koncentrerat och kan ges i betydligt större mängd än kraftfoder.
Och med just kraftfoder måste du ha koll på höets analysvärden för att vara säker på att hästen får i sig rätt mängd näring - med lucern gör det inget om hästen skulle få lite för mkt av.

Hur snabbt kan man introducera lucernpellets? Jag har börjat med att ge 1 dl fördelat på 2 måltider/dag. När kan man öka på?

I dl? då tar det ju evigheter innan hästen går upp i vikt. Jag hade börjat med 1 kg per dag, efter ca 5 dagar ökat till 1 1/2 och ytterligare några dagar varit uppe i 2 kg. Är hästen tunn lär den behöva minst 2 kg per dag.

I dl? då tar det ju evigheter innan hästen går upp i vikt. Jag hade börjat med 1 kg per dag, efter ca 5 dagar ökat till 1 1/2 och ytterligare några dagar varit uppe i 2 kg. Är hästen tunn lär den behöva minst 2 kg per dag.

:D då ska jag öka på rejält. Trodde att det kunde bli för mycket protein på en gång om jag gav henne en liter direkt...

1 liter lusernpellets motsvarar drygt ett halvt kilo hö....

Nej, det blir inte för mkt proteiner, hon BEHÖVER dem ju!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka