Fullblod i ponnyavlen

rebeckasff

Trådstartare
Hur intressant är det med rena fullblod till ponny avel?
Är det någon som har erfarenhet av detta? Inte bara att ha ett fbl sto i ponny avel utan även ridit/utbildat/tävlat en sådan ponny?
Vad har det då varit mer än fbl?

Sitter och spånar på vad jag skulle kunna tänka mig att betäcka mitt fbl sto med längre fram.

Nu eftersöker jag inte direkta hingsttips till just henne (mottages dock gärna) i denna tråden utan mer generellt om vilka korsningar som har blivit bra?

Nu är mitt sto ca 157-158 cm så tänker mer på raser där avkomman kan tänkas hålla ponny mått.

Tacksam för alla erfarenheter både bra och dåliga :)
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Jag har fött upp en - mamma fullblod, pappa welsh av cobtyp (132 cm, med MYCKET bra gångarter, som inte är så "cobbiga")
Här är film från kvalitetsbedömningen, hon är nu 6 år och har påbörjat tävlandet i lätta klasser.
http://youtu.be/rPIz3DK3byM

Liksom med halvbloden är det viktigt att stoet själv har egenskaper som är bra för ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Vilken fining!!
Ser jätte trevlig ut i typen! Tagit det bästa av båda sas :)

Självklart gör stoet mer än 50%, och detta är ett sto som jag verkligen vill avla på.
Hon är ingen nybörjar häst, hon har lite fuffens för sig, men jag anser absolut inte henne som svår eller dum, men hon har en bakgrund som galoppör och jag tror till 99% att hennes egenheter kommer därifrån (att bli inriden som 1½ åring och dessutom stått på ett gymnasium med flera olika ryttare).
Men jag tycker att hon har väldigt trevliga gångarter, framför allt traven. Galoppen är bra men om man skulle önska mer "ridhäst galopp" så skulle den vara i lite mer uppförsbacke.
Hoppar lätt och modigt, dock inte hoppad uppsuttet så mycket innan hon skadade sig för gott och kan inte användas som ridhäst mer :cry:
Extriören har enligt mig inte mycket mer att önska, väldigt väl sammansatt häst. Har inte hört någon faktiskt som sagt något negativt om hennes extriör :)
Kunde haft bättre hovar men klarar att gå barfota även om man inte kan verka henne som hovslagaren önskar utan hon får "ha lite att gå på" annars blir hon ömfotad.

Just nu är hon dräktig (fölar i år) med en welsh mountain så jag misstänker att den avkomman stannar som c-ponny.
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Fullblod - welsh sek B är väl en ganska vanlig variant och detta speciellt i Storbrittanien :)
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Vad trevligt :)

Welsharna är jag överlag väääääldigt svag för (alla kategorier) :love:

Men finns det fler andra raser som är "vanliga"?
Russ? Dartmore ? Connemaror? New Forest? ( nu är ju tyvärr dom sistnämnda raserna förstora för mitt sto då risken är stor att avkomman växer över)
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Jag har sett några fräcka Connemara/fullblodskorsningar - men risken är ju att de inte stannar som ponny. (jag har faktiskt planer på att göra en sådan själv med mitt fullblodssto, hoppas bara den tilltänkta hingsten lever tills det blir dags...)
Son of a Gun användes en del på russ-ston och fick lite häftiga ponnysar också, men annars är varken russ eller nf några raser som jag skulle korsa med fullblod, rent spontant.
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Ser mest ut som den ärvt fullblodet och ingen welsh ?

Kl
Jag har Erf av fullblod /welsh och fullblod / connemara . Ibland blir de fina och ibland inte och det beror som vanligt på i avel vad man avlar på ;)
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Vilken superfin ponny ameo! Vad fick hon för poäng? Galoppen är bara fantastisk!

*kl*

I början när Avelsföreningen för Svensk Ridponny startades var kravet att ponnierna skulle ha minst 25% fullblod i sig. Misstänker att den regeln inte längre finns kvar. Just fullblod/welsh och fbl/connemara brukar ju kunna ge riktiga hoppkanoner men fbl/welsh är enl min lilla erfarenhet inte alltid helt lättridna och jag har sett flera riktigt heta sån ponnier.
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Betäcker mina fullblod (3 st) med min welsh sek B hingst, fått underbara ponny-avkommer. Plus att de reggas i welsh föreningen som welsh partbred.
Har även frieser och hbl som betäcks med samma hingst, men de lämnar lite större, fullblodsavkommerna brukar hamna på lagom ponnymått 146-148 cm (ingen som vuxit över än)
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Hur stora är dina ston?

Jag har kikat på en welsh sek B av cob typ som jag bara är helt galet kär i. Dock har det inte blivit någon betäckningen med honom än,(dom första med ponnyhingst ligger ju i magen ;)) men jag vill absolut ha en sådan sen :)

Hoppas att han står kvar här nere i skånetrakten när det blir aktuellt, tyvärr finns det ju jätte många fina welshar men typ 90% står på naturlig betäckning och då sållas ju en hel del bort pga avstånden i vårt lååånga land... ;)
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

fbl/welsh är enl min lilla erfarenhet inte alltid helt lättridna och jag har sett flera riktigt heta sån ponnier.

Det är just det jag tänker på!

Visserligen är det ju tävlingsponnyer jag är ute efter att tillverka men dom ska ju dock kunna hanteras och ridas av barn så småning om :d

Har du lust att utveckla?
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Älskar connemaror! Meeeen, har inte hittat en ända under 139 cm och med tanke på att dom då oftast har lite större föräldrar och mitt sto är så pass stort så vet jag inte om jag vågar prova...

Även kollat på NF, minsta är 136 cm och riktigt fin så det kanske jag skulle våga sattsa på, ska dock göre efterforskning på hur stora han linjer bakåt är...
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Ja då kan du nog stryka det :p Vet inte mankhöjderna på morgan hästarna men det kanske hade vart nått?
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Kollat på dom också ;)

Också lite förstora... :/

Har dock hittat en RP på 134 cm så det kanske skulle kunna gå :d
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

har tränat en ridponny, pappa fullblod, mamma welsh. exteriören, fullblod på korta ben typ :P den var barnvänlig, men pigg. trevlig ridponny! Hoppade 10-10 på kvalitets!
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Jag tror att grunden till att de blir svårridna för barnen är att ponnierna sällan är bra grundutbildade från början. Om man har som affärsidé och möjlighet att föda upp ponnier och sen behålla och utbilda och sen inte sälja förrän de är 5-6 år så borde man bättre kunna garantera en fin grundutbildad ponny med tävlingsresultat och därmed få bättre betalt också. I synnerhet med en ponny som står högt i blod tror jag att man tjänar på det och får njöda kunder.

Lady Covergirl har ju en liten gul connemarahingst som hon kommer att försöka få igenom nästa år igen. Tror att han bara är 133 cm typ:).
 
Sv: Fullblod i ponnyavlen

Dartmoor/fullblod finns det några lyckade korsningar med, vill minnas att någon här på buke hade ett sto som är mycket framgångsrik på dressyrbanan?

Just på väg på middag så kan kolla upp sen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 612
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp