fullblod i halvblodsavel

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska kika på ett fullblodssto (xx) nästa vecka för eventuellt köp som avelssto, om hon faller mig i smaken.
Jag är dock inte sådär jätteinsatt i fullbloden, därför undrar jag om någon här kan mer än jag?
Vad är det jag bör titta speciellt efter, positivt/negativt, för att ett fullblodssto ska passa för hopphästavel? (förutom en ändamålsenlig exteriör, naturligtvis...)

Sen är det lite intressant, tycker jag, att åtminstone jag skulle hellre köpa en häst med fbl-mamma och meriterad hbl-pappa än tvärtom. Fler än jag som tänke lika dant? Varför är det så?

Är jag dum om jag satsar på ett fblsto när jag vill avla hopphästar?

Fördelen med att ha ett fullblodssto är ju att man har många fler hingstar att välja på.
Har man ett halvblodssto och vill korsa in fullblod är ju utbudet mer begränsat.

Rent generellt bör hon ha en exteriör som tilltalar dig!
Du vet ju hur du vill att dina pållar "skall" se ut.
Om hon är mager/tunn som en skrika, spelar ingen roll, bara hon har "bones".
Måla på de kg och muskler du kan tänka dig!
Fötterna är viktigt på dem, tycker jag!
Men där behöver du ju ingen hjälp! ;)

Vidare är det ju intressant med stammen längre bak.
Det är ju bara så att vissa linjer har funkat bättre i aveln än andra...

Där kan du gärna gå en bit tillbaka och leta efter Dark Ronald blod. Men det är ju en bit tillbaka. Framgångsrika sporthästar, har påfallande många xDark Ronald...
Nearco är önskvärt, liksom Big Game, Man o'War med söner, Precipitation och hans son Furioso är ju inte dumt, Hyperion, "Tudor hingstarna", Orange Peel, Phalaris, Fair Trial, Fairway, Ultimate, Fra Diavolo.... Ja, det var de jag kommer på i farten.
Naturligtvis de "vanliga" hingstarna, som vi möter i halvbloden med, men det är inte sååå ofta man hittar dem "direkt" i en xx stam.
Glömde Major Portion och Dalsaan med...

Nu har du säkert fått lite att sätta tänderna i!
Men faktum är, att de xx ston, med dessa hingstar har funkat mycket bra i sporthästaveln.
Jag menar att det måste finnas ett samband, kan ju inte vara slump!
Ston som tilltalar mig, är tex ston som Poohs, här på Bukefalos. Speciellt det gamla stoet, som inte lever..
Och inte oväntat finner man ett par av de hingstar jag nämnt, i hennes stam. Hmm, nu lär Pooh få många träffar, men det är för mig ett lätt exempel!

Om man skall nämna en hingst eftertraktad i dressyraveln, Lauries Crusador, och inte minst hans far Welsh Pageant, så hittar man genast "Tudor blod" + Fair Trial, och fler...

Om vi tar en (vad jag tror), kommande stjärna i hopphästaveln, Oula Owl, så hittar man ett par led bak, de allra flesta....
Detsamma gäller Sit this one out.... Sök på honom, det finns mycket bilder på nätet på honom, han är en läckerbit!

Slutar nu, innan jag lägger till ett par till! ;)

Lycka till nu!
mvh

Om det är en ren galoppmänniska som ska sälja henne som lämplig för halvblodsavel, är hon troligen inte det. Det är ofta så att det är samma typ av häst som lämplig för både halvblods och fullblodsavel. Så sent som i januari var jag och tittade hos en stor fullblodsuppfödare efter ett lämpligt avelssto. De ston som jag kunde tänka mig var inte till salu "dom var för bra" och hade dom varit till salu hade dom varit dyra. Det man ville sälja till, ändå ganska dyrt, var rena bottenskrapet. Ston som var helt olämpliga till all sorts avel.
Själv vill jag gärna ha mycket fullblod i mina hästar, men ett fullblod som är en bra ridhäst och också ofta en bra löphäst och kostar som ett bra halvblod. Det är som någon skrev ovan bra sporthästar och då gäller de flesta disiplinerna.
Så är det rätt sto så är det säkeret ett mycket bra köp. Men är ett som inte dugt till något innan så är det en chanstagning.
Lycka till!

Jag skulle välja bort de med Diaglyphard i stammen. Snygga hästar som springer bra, men med ett psyke som inte alltid är önskvärt. :angel:

Uppfödaren till mitt sto (som nu själv fått föl) hade ett xx-sto i avel. Hon fick många trevliga föl, dels tre efter halvblodshingstar och dels en radda efter fullblodshingstar. Fördelar som hon sa var just att man hade ett större urval av hingstar att välja på (garanterat fritt från Utrilloblod ;) samt man kan välja även lite maffigare hingstar iom att stoet var så lätt) samt det som du skrev, folk köper gärna unghästar efter känd hingst och xx-mamma då de vill ha lättheten med 50 % xx men ändå gärna vill stoltsera med en meriterad hingst som fader till sin häst.

Jag tror inte det är dumt alls att köpa ett fblsto óm man vill avla hopphästar, bra galopp, kvickhet och lätthet är ju viktiga komponenter hos en bra hopphäst.

Glömde....

Fullbloden kommer i tre typer, sprinter, medeldistans och långdistans. Så du får fundera ut vilken typ det är du vill ha i din avel. Är det den blixtsnabba sprinter som tyvärr tröttnar ganska fort eller kanske långdistansaren som bara går och går.
Eighty Eight Keys som exempel är långdistansare det är därför hans avkommor går så bra i fälttävlan. Dom orkar fortfarande när dom andra blir trötta.
En sprinter är ofta hög i bakändan till och med överbyggd för att få ett bra påskjut men det tar kraft och därför orkar den inte så länge.
Sedan är det med fullblodsavel som med annan avel. Vissa människor tror att om jag korsar en långdistansare med en sprinter så får jag en medeldistansare. Alla som vet lite om avel vet att så blir troligen inte fallet. Eftersom de klassiska löpningarna som ger stora vinstsummer oftast är för medeldistansare så är det det man gärna eftersträvar, därför finna dessa oftast hopplösa korsningar som varken är hackat eller malet. Så även här kan härstamningen och eventuella löpresultat hos stoet ge en vägledning. Har hon gått löp så titta på vilka distanser hon gått på och se om det är det du vill ha i din avel.

En liten sak till att tänka på fullblod är ofta (inte alla) mycket känsliga och kräver mer foder och mer ombonat eller tjockare täcken på vintern är vad halvblod brukar göra.

Nu svarar jag på hoppsanns inlägg - men jag tycker att alla har haft intressanta synpunkter... :)

Jag vill lägga till några individer som jag gärna vill se i stammen (och helst i de första 3-5 leden):
Northern Dancer (kommer mer och mer i topphästarna)
Buckpasser, Tom Fool, Bold Ruler, Relko, Native Dancer, Menow, Nasrullah, Blue Peter, Polynesian, Princequillo (definitivt!) samt förstås de hoppsann räknar upp.

Gärna mycket Mumtaz Mahal! Och förstås mycket Dark Ronald! Gärna Selene (mor t Hyperion) flera ggr! Stark stostam är viktigt!

Jag tipsade ju dig (Ameo) om ett sto - med egna tävlingsmeriter i hoppning, superintressant stam (e Sit this one out; Northern Dancer+Buckpasser+Bold Lad+Raise a Native i 3e led, linjeavlad 4x4 på Bold Ruler, 4x5 på Native Dancer, 5x5 på Menow, bra möderne med bl a Princequillo...). Fast hon är säkert redan såld...

Ett riktigt bra fullblodssto är guld värd i sporthästaveln, oavsett disciplin - de växer dock inte på träd... Då kan man ju välja mellan riktigt bra hingstar.
Det jag hade tittat på är:
1. Exteriör (typ, ben, halsansättning ffa)
2. Temperament/ridbarhet
3. Egna meriter/gångarter resp hoppförmåga
4. Stammen
Inte nödvändigtvis i den ordningen dock... ;)

Mvh Cissi

Vilken intressant tråd!

För mig som är totalt novis med fullblod är detta mycket lärorik läsning.
Och sedan är det bara att konstataera att de flesta ridmännsiskor inte har en aning om detta, utan köper ett fullblodssto som ser bra ut.

svarar generellt på alla inlägg här...

Stoet jag ska titta på är e. Ditton Wood - Glacial. Jag har inte kollat upp stammen, vad som finns bakom, men gissar att Ditton Wood är lämplig för hoppavel eftersom han importerades och ägdes av Nissen Lembke...
Hon har inte gått nåt galopplöp alls utan ska vara välutbildad i dressyr och hoppning. Har bra hovar enligt säljaren. Går barfota nu, vilket inte alla fbl kan... :crazy:
Nåt som dessutom gör denna pålle intressant är att hon finns alldeles nära här och ligger i rätt prisklass för mig.
(Sen cissiny tipsade mig om det sto hon nämnde har jag haft ett annat MYCKET intressant sto lite på gång, men det verkar tyvärr ha skitit sig.. :( Det är ju dessutom lite svårare att ta sig iväg o kika på en pålle 30 mil bort när man har två småbarn, därför blev den nerprioriterad ett tag.)

Jag tänker väl som cissiny när det gäller vad man bör titta på.
MEN sen bör man ju gärna veta om stammen är lämplig för hoppning, om det är en stayer- eller sprinterstam (säjer man så inom galoppen också?) Vad av detta bör man ha?

Kollade upp Ditton Wood nu..
Där finns FLERA av de hästar ni nämner, t.ex 2x Nasrullah (e Nearco), Fair Trial, Hyperion, Mumtaz Mahal och säkert fler om jag letar mer...
Letade efter Glacial, men svårt att veta vilken Glacial då det finns flera. Ska ta reda på mer där.

En kortis - skriver mer imorgon:
Den Glacial det gäller är e. Pardal

Mvh Cissi

TAck! Jag kikar vidare då!
(o kollar in efter mer svar här så snart jag hinner...)

Inte lika mkt av dem ni nämnde på Glacial, men i alla fall Phalaris och Dark Ronald varsin gång...
Ska ta reda på vad det är mer på mödernet när jag kikar på märren.
Hoppas hon är fin i alla fall (jobbigt att leta :p)... Men det vet man ju aldrig. Fullblod kan ju ibland se ganska hemska ut.

Tillägg:
Om jag tittar längre bak på Ditton Wood så finns Phalaris med MASSOR av gånger...

*haha* det var ju kul att leta lite!
Hittade Isonomy ett par gånger bakom Glacial.
Har ingen aning om vad det är för nåt egentligen, men den finns även bakom mina halvblod (i 10e led, eller nåt sånt, nä ännu längre bak, tror jag...)! :idea:
Och DEM gillar jag ju, så det måste väl vara bra.!!. :p ;) :banana:

Vet nån nåt om Isonomy?

Bara en liten kortis igen :)

Stoet jag nämnde - jag vet inte om hon finns kvar eller om hon redan är såld... Men, angående linjeavel så har hon:
Bold Ruler (eNasrullah) 4fx4m
Native Dancer 5fx4m
Menow 5mx5f
Nearco 5mx6mx6m
Discovery 6fx7fx6fx6f
Teddy 7mx7fx7mx8mx8mx6mx7m (kan vara mer längre bak)
Phalaris 9 ggr i 7-8 led, troligen mer längre bak
Pharos 5 ggr 6e-8e led, troligen mer längre bak
Fairway 5 ggr 6e-8e led, troligen mer längre bak
Hyperion 3 ggr 6e-8e led, trol mer längre bak
Man o'War 4 ggr 6e-8e, trol mer längre bak
Selene 5 ggr 7e-8e, -"-
Bull Dog 2 ggr 6e
Blenheim 4 ggr 7-8e -"-

Med mera...

Mvh Cissi

Snabb kommentar igen - hade hellre skickat pm men den funktionen verkar inte funka (har strulat varenda gång jag testat de senaste dagarna, har skrivit på "om bukefalos" om det).

Angående stoet jag nämnde så är det ju risk att hon redan är såld - har inte kollat. Men, skulle du vilja kolla så kan du "slå flera flugor i en smäll" ;)... Hon finns precis i närheten, så om jag har tid så kan jag hjälpa dig med barnen om du vill kolla.
Bor ju som sagt i närheten (minuters bilväg), jag har mycket bra referenslitteratur vad det gäller vilka fullblodslinjer som ligger bakom hästar som gått internationellt ffa i hoppning. Hinner inte kolla upp själv men kommer du hit så är du välkommen att slå i dem.

Sen, en annan sak som lämpar sig för pm men jag får som sagt inte det att funka... Har ju sedan ett par år tillbaka en mailinglista om sporthästavel. För nåt år sedan hade vi just en diskussion om vilka fullblodslinjer som funkar. Mycket finns naturligtvis kvar i arkivet där, men inte minst så finns det massor av filer och artiklar kring detta på listans hemsida. Arkivet är endast tillgängligt för medlemmar.

Hoppas att det är ok att jag skriver det här - listan finns här - den är på engelska.

Mvh Cissi

Tycker att du är på helt rätt väg, med att avla hopphästar på ett fullblods sto. Det dom andra har skrivit är jätte bra, dom har även nämt dom bästa hingstarna, som bör ligga bakom en bra avels satsning.

Lycka till och hoppas det går bra.

Upptäckte till min stora förvåning när jag satt här och läste tråden, att många av dessa fullblods hingstar har shady bakom sig i sin stam. Kanske borde börja tänka på att lägga fullblod på henne.

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 113
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar