Fullblod/Halvblod.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kantarell
  • Startdatum Startdatum
K

kantarell

Jag funderar på att låta mitt fullblodssto betäckas av en halvblodshingst. Läste i en tråd att fölet automatiskt blir registrerat som ett halvblod isåfall! Stämmer detta?! OM jag säljer fölet som 1-åring eller som grundriden 3-åring. Vad är "rimligt" pris att begära isåfall?!

Halvblod är en blandning av fullblodraser och ridhästraser, som t ex hannoveranare, trakhener etc. Därför blir en korsning mellan fullblodsras och halvblodsras ett halvblod :)
Jag skrev i någon tidigare tråd att halvblodshingsten Jovial 369 hade 97% engelskt fullblod i sig, men var ändå ett halvblod.

Vad man kan få för fölet beror förstås på vad du har för sto, vilken hingst du väljer, och vilken tur du har i det genetiska lotteriet ;)

Om du betäcker med Robin Z kan du nog få en del för avkomman då Z + xx brukar ge bra resultat. Iaf är det nog en del som kan tänkas vilja satsa på det.
Och ja, den reggas som halvblod.

Robin Z är ett bra förslag, men dyr :crazy:

4000:- + moms vid konstaterad dräktighet, och 12 000:- + moms vid levande fött föl, om jag inte minns alldeles galet!

stämmer precis...dyr som attan! :D

Men nog har jag en och annan tanke på honom ändå för egen del... ;)

Han har ju funkat utmärkt till fullblodssto innan..men som sagt kostnaden är hög. ;)

Sonen då, var det Navarone han hette? Misstänker att han åtminstone inte är lika dyr, och om aveln går framåt som den ska så bör han ju inte vara sämre än pappan i alla fall.

Han godkändes i år så honom vet man inte så mycket om ännu, och inga avkommor har han ju hunnit få :) Så dyr kan han knappast vara, men personligen så skulle jag inte använda en oprövad hingst till ett oprövat sto eftersom jag inte är en erfaren uppfödare ;)

Jag förstår att han är intressant om man har ett sto som man tagit föl efter och vet att möjligheten att få något bra är stor. Eftersom mitt sto nu ska betäckas för första gången som 14-åring så vill jag inte chansa med någon som har så hög dräktighetsavgift :)

Som tur är, så har hon väldigt fin stam *Hemlighetsfull* :smirk: Men säg OM det skulle bli tex Navarone... Kan ni inte hjälpa mig säga ett UNGEFÄRLIGT pris att begära för fölet, som 1-åring eller som grundriden 3-åring?! Jag är inte så insatt i detta med priser på halvblod. :angel:

Kan ni inte hjälpa mig säga ett UNGEFÄRLIGT pris att begära för fölet, som 1-åring eller som grundriden 3-åring?! Jag är inte så insatt i detta med priser på halvblod
NEJ, här ska inte diskuteras några priser! VI undviker sånt här just för att det är OMÖJLIGT att säja utan att ha sett hästen. En häst är värd exakt så mycket som någon är beredd att betala för den...
Läs annonser så ser du vad folk begär för liknande hästar. BÄSTA sättet att få veta priser...

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 710
Senast: Nougat
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 996
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur