Fullblod billigare?

Royalj

Trådstartare
Hej!

Som halvblodstjejen som plötsligt blev kär i ett fullblod har jag intresserat mig ganska mycket för skillnaderna mellan halvblod och fullblod på sistone. Jag spanar ofta på annonser på hastnet, och det är ju svårt att inte lägga märke till hur otroligt mycket billigare fullbloden säljs.

Jag förstår att fullblod direkt från banan är billigare, men är detta något som följer med även när hästarna gått flera år som ridhästar? Bryr sig verkligen "hobbyköparna" så mycket om rasen när det gäller typ en 6-7 åring som är utbildad LA dressyr/110 hopp? Vad skulle ni ge för ett halvblod respektive ett fullblod på den utbildningsnivån?

Dock hittade jag mitt fullblod under "stora hästar" så jag tänker också att man kanske inte lägger ut sitt fullblod under fullblodskategorin om det är lite mer utbildat just för att slippa hamna bland alla 15-30 000 kr hästar?
 
@Royal jag i sverige skiljer det rejält i fråga om pris och efterfrågan på fullblod jmf med halvblod av flera olika anledningar. Fullblod i sverige prismässigt ligger i samma kategori fast ett snäpp högre än ridtravarna. Det finns dålig marknad för ridhobbyhästfullblod i sverige och undantaget är om det är ett meriterat utbildat fullblod som startat fälttävlan med meriter, då säljs de högre och meriteras högre då det är insatt folk som isåfall köper dem.

det finns ingen marknad för fullblod som hobbyhäst som gått som ridhästar i sig och ridits av hobbyryttare. Även om SVB hästarna gjort detsamma. Så ser det ut.
 
Min uppfattning är att dom billiga fullbloden har tävlats eller åtminstone tränats för löp. Fullbloden som inte har "gått på banan" säljs för samma peng som halvbloden.
 
@mackan Är marknaden särskilt dålig i Sverige eller hur står det till utomlands? '

Känns konstigt att hobbyryttare bryr sig så mycket om ras? Är okänd härstammning/import "bättre"?
 
@mackan Är marknaden särskilt dålig i Sverige eller hur står det till utomlands? '

Känns konstigt att hobbyryttare bryr sig så mycket om ras? Är okänd härstammning/import "bättre"?

den är särskilt dålig i sverige som sagt. Utomlands varierar det - england/irland tex är fullblod lite högre skattade och högre i pris om de har kvaliteter. Om du skulle fråga en Holländare, en Tysk eller en Spanjor som vill dressyrrida vilket dessa länder vill, så är det nej tack där också för rena fullblod, som exempel.

det finns en anledning att folk inte vill ha ridfullblod både utifrån kvaliteter som svenska fullblod avlas på - det handlar bara om att springa fort, gör de det på banan så avlar man och sen ser de ut som de gör exteriört och temperamentsmässigt osv utifrån det.
Sen ang. hobbyryttare så bortsett från ovan faktum så just att hobby sverige ser ut som det gör, väldigt många rider, vill ha häst, träna och tävla lite på hobbynivå osv, så fullbloden kräver väldigt mycket mer både hanteringsmässigt, skötselmässigt och hur de är i psyket osv, det är Hög nivå ifråga om såna saker på fullbloden jmf med halvbloden som innebär en hel del massa jobb och en del meck och engagemang (och därmed kunskap för att orka med osv) från hästägaren om man ska ha fullblod jmf med halvblod.

Marknaden ser ut som den gör av en anledning utifrån det. Mest handlar det ju nu om att den marknaden redan är etablerad i sig, så fullblod som säljs utan större tävlingsmeriter som ridhästar osv, anses redan vara i lägre klass pga att de sällan utbildats eller har ngn status som hobbyryttaren letar efter. spiralen är igång. Det är som sagt liknande ridtravarna fast snäppet högre givetvis att fullbloden ändå har en helt annan ridbarhet i sig, än travarna från grunden, men samtidigt att de har så låg status iom att inga i regel köper dem och verkligen utbildar med kvalitet osv numera .
 
Senast ändrad:
@mackan Är marknaden särskilt dålig i Sverige eller hur står det till utomlands? '

Känns konstigt att hobbyryttare bryr sig så mycket om ras? Är okänd härstammning/import "bättre"?

Ja marknaden är dålig i Sverige för här är man färgad och ofta ganska okunniga om fullblod. Ser man till andra länder så ligger de i samma prisklass om de är ridhästar.
 
Ja marknaden är dålig i Sverige för här är man färgad och ofta ganska okunniga om fullblod. Ser man till andra länder så ligger de i samma prisklass om de är ridhästar.

sant, men utöver det så har ju fullblodsmarknaden i sverige ytterligare dåligt värde utifrån det jag skrivit tidigare i tråden. Okunnigheten hos de som sen väl handlar dessa fullblod för att de är billiga i sverige spär på hur fortsatt billiga de blir i sverige, det var det jag skrev tidigare om, och liknade vid ridtravarmarknaden.

sen oavsett att du och jag skriver samma sak egentligen bortsett från det så riktigt så enkelt är det ju inte heller, att man just i sverige är okunniga och därför ligger de lågt i pris. Så enkelt lär det inte vara, samma folk i andra länder köper likvärdiga fullblod i sak, men inte för att de är kunnigare utan just för att som sagt, fullblod har ingen distinktion på samma sätt att skilja sig från andra hästar på marknaden på det sätt som det är i sverige. Mycket av detta har nog att göra med att sverige är unikt att var och gemene man skaffar häst hobbymässigt senaste årtjugondet och det gör man inte på samma sätt i andra länder. Därmed så skaffar man inte häst rakt av i övriga länder på samma sätt, på hobby nivå som man gör här även när man har låg kunskap och låg ekonomi och då letar efter en billig häst samtidigt. en snabb reflektion utifrån din kommentar i sammanhanget.

välkomnar tråden allmänt och jättekul med en intressant tråd i ämnet!
@ruby sen får väl kommas ihåg att du personligen svarar inte utifrån hobby status som TS frågar om utan snarare att du har rätt lång status från att vara en hobby ryttare som frågar om fullblod och det som skrivits utifrån just det.
 
Senast ändrad:
sant, men utöver det så har ju fullblodsmarknaden i sverige ytterligare dåligt värde utifrån det jag skrivit tidigare i tråden. Okunnigheten hos de som sen väl handlar dessa fullblod för att de är billiga i sverige spär på hur fortsatt billiga de blir i sverige, det var det jag skrev tidigare om, och liknade vid ridtravarmarknaden.

sen oavsett att du och jag skriver samma sak egentligen bortsett från det så riktigt så enkelt är det ju inte heller, att man just i sverige är okunniga och därför ligger de lågt i pris. Så enkelt lär det inte vara, samma folk i andra länder köper likvärdiga fullblod i sak, men inte för att de är kunnigare utan just för att som sagt, fullblod har ingen distinktion på samma sätt att skilja sig från andra hästar på marknaden på det sätt som det är i sverige.

Jo jag tycker att rent generellt så har svenskarna betydligt sämre hästkunskap än vad men har tex i England eller Tyskland. Kunskapsnivån i Sverige har blivit under all kritik under de senaste 15 åren och det räcker med att ta en lite titt på detta forum så ser man det ;)
 
Jo jag tycker att rent generellt så har svenskarna betydligt sämre hästkunskap än vad men har tex i England eller Tyskland. Kunskapsnivån i Sverige har blivit under all kritik under de senaste 15 åren och det räcker med att ta en lite titt på detta forum så ser man det ;)

skrev lite till i mitt inlägg men du svarade under tiden ;)
jag håller med dig ang. det du skrivit här, det är ingen yxa på folk i sig utan allmänt konstaterande så jag håller med dig helt och fullt och ingen behöver gå igång på det i övrigt ang debatt i tråden osv enligt mig. Jag håller med och hoppas det framgått konstruktivt i det jag skrivit tidigare i tråden utifrån ämnet!
 
Generellt sett är fullblodet en utmärkt ridhäst MEN kräver kunskap och viss skicklighet hos ryttaren för att förvalta känsligheten och temperamentet.

Att arbeta mot dessa två förutsättningar är dårskap, men ofta ser man att just det händer. Man försöker fodra ner fullblodet (som magrar och ser ut som ett staket, de blir stressade av hunger etc), man inser inte att de behöver lite andra förutsättningar än det genomsnittliga halvblodet ute i inackorderingsstallarna.

Resultatet blir att fullblod som ridhäst fått ett rätt dåligt rykte, p g a okunskap hos ägaren och omgivningen.
 
Jo jag tycker att rent generellt så har svenskarna betydligt sämre hästkunskap än vad men har tex i England eller Tyskland. Kunskapsnivån i Sverige har blivit under all kritik under de senaste 15 åren och det räcker med att ta en lite titt på detta forum så ser man det ;)

Det håller jag inte alls med om. Jag skulle säga att kunskapsnivån generellt (alltså bland genomsnittshobbyryttaren) är lägre i Tyskland än i Sverige, av den enkla anledningen att i Tyskland finns mycket bättre möjligheter att köpa service. Man behöver knappt kunna nånting för att köpa en häst, eftersom det är väldigt överkomligt att t ex stalla upp den på fullservice (inkluderat foderstat) och ha beridare till den 3-5 dagar i veckan. I Sverige är det ju knappt ingen som har häst på det viset, så här behöver man i de flesta fall kunna ta hand om sin häst själv.

Sen finns det såklart å andra sidan väldigt mycket mer utbildat folk i Tyskland, iom att alla dedär hobbyryttarna som behöver skötsel och beritt för sina hästar skapar en massa arbetsplatser som inte finns i Sverige på samma sätt, men genomsnittligt skulle jag säga att en hobbyhästägare i Sverige (som inte tävlar mer än för skojs skull någon gång kanske) kan mer än sin tyska motsvarighet.
 
vore intressant om du ville dela med dig ang. din åsikt i tråden :)

Mackan/ridfullblod sen årtrettionden och älskar dem;)

Den prissättningen på fullblod som jag syftar på riktar väl sig mest mot dom på hobbynivå, främst för att jag inte har sett så många rena fullblod i dom högsta klasserna.
Men kollar man på på ett 10-årigt fullblod som går LB dressyr och 110cm hopp och ett halvblod med samma kvalitéer så tycker jag faktiskt att man får samma peng för båda hästarna. Förutsatt att fullblodet inte har tränats eller tävlats i galopp.
 
Men kollar man på på ett 10-årigt fullblod som går LB dressyr och 110cm hopp och ett halvblod med samma kvalitéer så tycker jag faktiskt att man får samma peng för båda hästarna. Förutsatt att fullblodet inte har tränats eller tävlats i galopp.

Det är en annan intressant aspekt tycker jag, om det är sån skillnad på fullblod som tränats/tävlats galopp och fullblod som inte gjort det. Jag förstår att fullblod som gått flera år på banan är mindre värda, men ett fullblod som tränades ev tävlades ett par gånger men inte passade och blev ridhäst redan i tidig ålder borde väl vara på ungefär samma utbildningsnivå osv som ett fullblod som inte gått galopp?
Hur stor är skillnaden prismässigt om fullblodet gått galopp eller inte?
 
@Royalj
Det är inte utbildningsnivån som är det väsentliga.
Att dom från banan är billigare är ju dels för att dom har ridits in tidigt, tränats hårt i ung ålder och det medför ganska stora risker för div. skador.
En annan anledning är att dessa behöver omskolas. Precis som travhästarna är dom tränade för att springa snabbt och behöver en duktig ryttare som kan skola och förvalta hästen på rätt sätt.
 
@Royalj
Det är inte utbildningsnivån som är det väsentliga.
Att dom från banan är billigare är ju dels för att dom har ridits in tidigt, tränats hårt i ung ålder och det medför ganska stora risker för div. skador.
En annan anledning är att dessa behöver omskolas. Precis som travhästarna är dom tränade för att springa snabbt och behöver en duktig ryttare som kan skola och förvalta hästen på rätt sätt.

fast vad svamlar du om nu?
alla som är det minsta insatta vet att har ett fullblod hållt för att gå löp utan skador i flera år osv, så är det en extremt hållbar häst för det första, och för det andra är arbetet som ridhäst belastnings och påfrestningsmässigt max 1/3 av belastningen, och det gäller inkl lätt fälttävlan som tävlingshäst i stort, - för att illustrera skillnaden.
Det du skriver om outbildade fullblod osv, är ju tvärtemot det du nyss skrivit, för där skriver du ju om utbildade fullblod som går LB dressyr och 110 hoppning? varför drar du in outbildade fullblod utöver det nu?

JO det är utbildningsnivå inkl rasen i sig som är det vesäntliga i detta fallet. Självklart. Fullblod har ett väldigt lågt marknadsvärde som ridhästar jmf med SVB, såvida som jag skrev, de inte är väl utbildade och tävlat Fälttävlan i stort sett. Då kan man få 60-70 tusen för dem om det fortfarande är en vanlig hobbyhäst så att säga. Övriga ligger för 20-40 tusen som max. Bara att du går ut och läser annonser men det förutsätter ju att du även haft koll ordentligt på just marknadsvärdena för det du ser om du bara går in och läser nu för att jag tipsar om det, har varit sant i årtjugonden och inte blivit mindre sant öh.t marknadsmässigt.

Jag undrar fortfarande var du tar dina åsikter ifrån? Har du själv erfarenhet av fullblod och är insatt i dem, samt i köpemarknaden allmänt på häst?
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kära bukebor.. Jag har lite funderingar. Ska ta upp några exempel så ni förstår vad jag är ute efter. Du hittar en annons...
Svar
1
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp