Fula sår av benskydd

Sv: Fula sår av benskydd

Skavsår syns ju oftast omedelbart, men är det brännsår kan det ta något dygn innan skadan syns på huden i och med att processen startat djupare. Men hästen borde haft skydden längre än ett ridpass för att en dylik skada skulle uppstå. Det kan ju också vara så att skadan fanns på hudytan direkt utan att märkas under pälsen; Jämför med människor som drabbas av en friktionsbrännskada. Då kan huden först bli rodnad och öm och sedan efter ett tag kan det börja vätska, göra ont som bara den och bli skorpbildning. Om skydden bränt huden på detta sätt är det inte säkert att man upptäcker skadan vid vanlig visitering direkt efteråt. Spånar bara, men menar att det inte alls är säkert att TS varit ouppmärksam. /Tualma som mer än en gång åkt med barnen i inomhusrutachkanor och fått härliga friktionsbrännskdor som ett brev på posten:crazy:
 
Sv: Fula sår av benskydd

Min häst fick sår av just Catago dressyrskydden. Gick inte att använda på min iaf. Jag fick sälja dom vidare...

Aj då, jag ska nog faktiskt kontakta tillverkarna och åtminstone påtala problemet. Vet inte om jag har samvete att sälja mina vidare, möjligtvis till någon häst med smala ben som får plats med paddar under:)
 
Sv: Fula sår av benskydd

Trist men ja jag har sett sår av benskydd. Använder i stort sett aldrig benskydd själv och de gångerna jag använder, brukar det vara mjuka neoprenskydd med kardborre, känns som minimal risk för skav och annat med dem så länge de är rena.

Måste du verkligen använda benskydd?


Såklart jag inte måste ha benskydd. Är gammal hoppryttare så använt mycket senskydd förr. Lindar en del men när man vill spara tid då jag har fler hästar så kändes det smidigt att ha några snygga dressyrskydd till vardags. Eftersom jag aldrig varit med om liknande innan så fanns det inte ens i min tanke att det skulle vara något dåligt med det. Men självklart tänker jag ju inte använda dem mer utan får väl se om jag kommer över några bra skydd med ludd och linda annars.:)
 
Sv: Fula sår av benskydd

Skavsår syns ju oftast omedelbart, men är det brännsår kan det ta något dygn innan skadan syns på huden i och med att processen startat djupare. Men hästen borde haft skydden längre än ett ridpass för att en dylik skada skulle uppstå. Det kan ju också vara så att skadan fanns på hudytan direkt utan att märkas under pälsen; Jämför med människor som drabbas av en friktionsbrännskada. Då kan huden först bli rodnad och öm och sedan efter ett tag kan det börja vätska, göra ont som bara den och bli skorpbildning. Om skydden bränt huden på detta sätt är det inte säkert att man upptäcker skadan vid vanlig visitering direkt efteråt. Spånar bara, men menar att det inte alls är säkert att TS varit ouppmärksam. /Tualma som mer än en gång åkt med barnen i inomhusrutachkanor och fått härliga friktionsbrännskdor som ett brev på posten:crazy:

Tack för ditt svar, det är precis såhär jag menade att jag misstänker har hänt, bara att du förklarade det mycket bättre :laugh: Och som jag skrev så har jag använt skydden ett tiotal gånger, varav senaste veckan tre dagar i rad innan skadan uppkom.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Jag sålde mina till en som hade ett par fast i en annan färg, hon hade inte haft det problemet på sin. Min häst är känslig för dom flesta skydden. Mina var nog lite förstora också..
 
Sv: Fula sår av benskydd

Skavsår syns ju oftast omedelbart, men är det brännsår kan det ta något dygn innan skadan syns på huden i och med att processen startat djupare. Men hästen borde haft skydden längre än ett ridpass för att en dylik skada skulle uppstå. Det kan ju också vara så att skadan fanns på hudytan direkt utan att märkas under pälsen; Jämför med människor som drabbas av en friktionsbrännskada. Då kan huden först bli rodnad och öm och sedan efter ett tag kan det börja vätska, göra ont som bara den och bli skorpbildning. Om skydden bränt huden på detta sätt är det inte säkert att man upptäcker skadan vid vanlig visitering direkt efteråt. Spånar bara, men menar att det inte alls är säkert att TS varit ouppmärksam. /Tualma som mer än en gång åkt med barnen i inomhusrutachkanor och fått härliga friktionsbrännskdor som ett brev på posten:crazy:

Det låter som en logisk förklaring, jag har spelat handboll i många år och glidit runt på hallgolv med en del vidriga brännskador som följd. Och det kan ta flera dagar innan det blir sårskorpor eller blåsor, först är det bara en lätt rodnad på huden, och det syns ju inte på en häst.



TS, jag tycker absolut att du ska maila dessa bilder till återförsäljare och tillverkare!!! Hur mår hästen nu, verkar benen vara OK?
 
Sv: Fula sår av benskydd

Jag ska maila tillverkaren tänkte jag, tyvärr är de köpta på mässa och minns inte vilken monter så det blir svårare att komma åt återförsäljaren om jag inte lyckas hitta kvittot, vilket jag antagligen slängt...

Benen ser fina ut på morgonen när vi tar av asolspritomslagen men framförallt ena frambenet svullnar upp rejält när hon står utan. Är också varm över några av såren. Dock inte det minsta allmänpåverkad mer än att hon har ont när man tar runt såren.

Frågan är om man ska ringa veterinär för att sätta in ex Finadyn eller om man ska ha is i magen.... Vore ju skönt att åtminstone kunna vänta till imorn för o slippa helgtaxan men hästens välmående går ju i första hand...
 
Sv: Fula sår av benskydd

Jag skulle ta det lugnt och avvakta i alla fall till i morgon om inte hästen är allmänpåverkad. Funderar på om alsolsprit irriterar mer än det gör nytta i det här fallet. Håll hellre rent och torrt. Tvåltvätt vid behov (när/om det kladdar), annars låta det vara bara. Sevanligt torrt förband med glatt komress eller silikonnät närmast sårytan, vadd, ev.gasbinda, stallbandage förhindrar kontamination och hjälper till att hålla svullnaden nere och öka blodgenomströmningen och befrämjar därmed läkningen=stödstrumpa. När såren är torra är Idominsalva guld, tycker jag. Lycka till och kram!
 
Sv: Fula sår av benskydd

När jag frågade om du måste ha benskydd, menade jag uppenbarligen inte huruvida du måste använda just de här skydden, utan benskydd över huvud taget.

Jag tror att det är ganska många människor som lindar eller sätter på benskydd utan att reflektera. Ingen av mina hästar slår sig vid ridning (men jag förstår kanske om man vill ha benskydd vid hoppning) så jag ser inget behov av varken lindor eller skydd.

Har man en häst som slår sig, är ju saken uppenbarligen annorlunda...
 
Sv: Fula sår av benskydd

Jag tror precis som du. Jag har varit med om hästar som är oerhört känslig för tryck på benen också, men då borde såren uppstått under själva remmarna eller resåren.
 
Sv: Fula sår av benskydd

När jag frågade om du måste ha benskydd, menade jag uppenbarligen inte huruvida du måste använda just de här skydden, utan benskydd över huvud taget.

Jag tror att det är ganska många människor som lindar eller sätter på benskydd utan att reflektera. Ingen av mina hästar slår sig vid ridning (men jag förstår kanske om man vill ha benskydd vid hoppning) så jag ser inget behov av varken lindor eller skydd.

Har man en häst som slår sig, är ju saken uppenbarligen annorlunda...

För mig är det inte ett alternativ att rida utan varken lindor eller benskydd, framförallt eftersom hästen lätt stryker sig om kotorna bak, och speciellt nu när hon är broddad vill jag inte riskera tex skada på senan om hon skulle få nått ryck;) Denna skada som nu blivit måste ju höra till undantagen, jag har aldrig tidigare sett någon skada av benskydd, och absolut inte i denna omfattning. Hästen är normalt sett inte direkt känslig om benen så jag kommer fortsätta att ha lindor eller andra benskydd som är mjukare, då tanken är att de ska skydda som sagt:) Sen har jag full förståelse för om inte alla väljer att ha benskydd, det är var och ens beslut och beror ju också på vad fö häst man har osv.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Jag tror precis som du. Jag har varit med om hästar som är oerhört känslig för tryck på benen också, men då borde såren uppstått under själva remmarna eller resåren.

Dessa skydd har inte vanliga resorremmar som på tex senskydd utan är heltäckande runt om. Dock har ju en ordentlig svullnad uppstått framförallt på ena frambenet så uppenbart är ju att de inte suttit speciellt bra även om det inte är nått jag kunnat se för blotta ögat.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Tack för rådet, kan ju rent av ringa veterinären och rådfråga också :)
 
Sv: Fula sår av benskydd

Fy vad tråkigt, med så dyra benskydd:mad:

Den hästen jag hade som var extremt känslig för tryck, kunde som sagt inte ha skydd med remmar, dock heltäckande som dina, men då endast med fårskinn innanför alternativt lindor med tryckavlastande paddar.

Men när jag köpte henne hade hon ett otroligt fult ärr i karleden, som vid kall väderlek kunde spricka upp. Jag frågade vad som föranlett skadan, och det visade sig att hon varit lindad för en behandling mot lindrig mugg, och några dagar senare hade svullnaden som blivit efter de lindat av, spruckit upp.

Har dock aldrig haft ngn annan häst som varit lika känslig.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Ja självklart är det säkrast att kolla med vet. och inte vanliga förståsigpåare;:laugh:,tvekade innan jag skrev förra inlägget också, vill inte uppfattas som en så´n, men det var i all välmening:)
 
Sv: Fula sår av benskydd

Fast alla råd är jag såklart tacksam över o så är det ju såklart att de kan vara mer eller mindre bra:) Jag tror jag gör så att hon får stå med torra stallbandage så hon kan ha dem på längre, så ringer jag veterinären imorn om inte svullnaden blivit avsevärt bättre.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Håller med Tualma, håll såren torra och så kan du nog avvakta tills imorgon med veterinären så länge hon (han?) inte visar tecken på försämrat allmäntillstånd.

Är det bara "vanliga sår" så torkar de ut och börjar läka ganska fort.
Åh, hoppas hästen blir bra snart, stackars er :(
 
Sv: Fula sår av benskydd

Är du 100 på att det är av skydden?

Att de får sår i bakkant är en sak, men hästen böjer inte sina leder framåt.
Rejäl skare eller annat kanske:confused:
du lär ju ha fått en smärre reaktion innan det blir så där pass illa:confused:
 
Sv: Fula sår av benskydd

Är du 100 på att det är av skydden?

Att de får sår i bakkant är en sak, men hästen böjer inte sina leder framåt.
Rejäl skare eller annat kanske:confused:
du lär ju ha fått en smärre reaktion innan det blir så där pass illa:confused:

Än en gång, det fanns ingen skare i hagen och såren sitter precis vid skyddens kanter både upptill och nertill på båda frambenen och vid skyddens kanter nertill på båda bakbenen. Så ja, jag är övertygad om att det är skydden för jag kan inte bara tro på en sån tillfällighet...
 
Sv: Fula sår av benskydd

Jag ska maila tillverkaren tänkte jag, tyvärr är de köpta på mässa och minns inte vilken monter så det blir svårare att komma åt återförsäljaren om jag inte lyckas hitta kvittot, vilket jag antagligen slängt...

Benen ser fina ut på morgonen när vi tar av asolspritomslagen men framförallt ena frambenet svullnar upp rejält när hon står utan. Är också varm över några av såren. Dock inte det minsta allmänpåverkad mer än att hon har ont när man tar runt såren.

Frågan är om man ska ringa veterinär för att sätta in ex Finadyn eller om man ska ha is i magen.... Vore ju skönt att åtminstone kunna vänta till imorn för o slippa helgtaxan men hästens välmående går ju i första hand...

Jag ramlade över den här studien

http://www.actavetscand.com/content/53/1/45

Även om det inte hjälper den här gången
 

Liknande trådar

Hästvård Min pålle hoppade rätt in i kulhandsken på transporten med ena bakbenet, det blev som ett hack, 2-3 cm på framsidan av skenbenet (om man...
Svar
2
· Visningar
3 042
Senast: Messy
·
M
Hästvård Jag har konstaterat att min häst har fått mugg på vänster bak :crazy: Inget vidare och det känns inte som att det är nån lätt sådan. Det...
Svar
7
· Visningar
777
Senast: carwes
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 380
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Igår kväll (onsdag) när jag kom till stallet vid 19.30-20-tiden så stod Pinky på tre ben i boxen, vägrade röra sig eller ens sätta ner...
2
Svar
22
· Visningar
2 440
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp