Fula sår av benskydd

maria_b

Trådstartare
Vill kolla om någon har erfarenhet av liknande...

Har använt benskydden ett tiotal gånger, senaste veckan tre gånger. Hästen har såklart visiterats varje dag och benen har varit fina, kalla och inga konstiga märken eller svullnader. Hämtade hästen i hagen igår och möttes av en mindre rolig syn:(

Båda frambenen har som långa "snitt framtill på kotan där benskyden slutar, och även sår i överkant under knäna där skydden börjar.
Ena bakbenet är mer ojämna sår men även där där benskyddets sömmar sitter. Andra bakbenet har påbörjan till sår, men mer som skorpor. Jag är alltså rätt säker på att det är någon form av skav/brännskada av dressyrskydden :crazy: Konstigt är att det inte märkts det minsta skav innan men jag antar att det blivit som en process och huden "dött" och släppt? Dessutom är hon varm och svullen i två av benen, framförallt ena frambenet är riktigt svullet över senan men hon reagerar dock inte när jag trycker på svullnaden utan har mer ont vid själva såren.

Jag vill mest höra mig för om någon varit med om liknande? Aldrig sett denna typ av sår förut av benskydd. Dessutom är jag riktigt sur över att benskydd som kostar närmare 1000 kr ska orsaka nått sånt här.

Hon står med asolspritomslag nu på nätterna men går inte svullnaen ner närmsta dagarna får jag nog ta ett veterinärbesök.

IMAG0746.jpg

IMAG0743.jpg

IMAG0742.jpg
 
Sv: Fula sår av benskydd

Som på sista bilden såg min ponny ut när hon hade fått benskydden åtdragna som in i helvete. Hon tappade både päls och skinn och fick ärr.
Skillnaden var att hennes största sår satt på mitten av skenan, men hon hade även på ungefär samma ställe som din har.

Hon var rejält stasad och skinnet ringlade av på vissa ställen. :crazy:

Hade inte spelat någon roll om benskydden kostar 10 000 kr, sitter dom fel så sitter dom fel.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Min får sår i skyddens överkant. Det finns ju lurv-inlägg man kan köpa, kan det vara något? Min lösning blir nya skydd då de jag har var gamla och köpta beggade då affärerna stängt och det var akutköp.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Men fy, det var ju extremt!

Har också haft benskydd som inte funkat, men då märker man ju det direkt, det blir ju lite skav på håret oftast efter första användningen, och då har jag inte använt mer.

Och du är säker på att det är skydden, det finns inget i hagen hon kan ha skadat sig på? Men, om det matchar kanter och sömmar på skydden så borde det väl vara dem...

Vilken typ av skydd var det? Någon hård del på dem?

Det enda tips jag kan ge dig är att slänga dem (eller att inte använda på den hästen igen i alla fall), hoppas hästen blir bra snart igen!
 
Sv: Fula sår av benskydd

De har suttit normalhårt. Jag har ju inte märkt att de suttit fel eftersom inte ens pälsen varit nött när jag använt dem :crazy:
 
Sv: Fula sår av benskydd

Ludd hade ju varit bra men får nog inte plats under tyvärr:( Tänker såklart inte använda skydden mer!
 
Sv: Fula sår av benskydd

Men fy, det var ju extremt!

Har också haft benskydd som inte funkat, men då märker man ju det direkt, det blir ju lite skav på håret oftast efter första användningen, och då har jag inte använt mer.

Och du är säker på att det är skydden, det finns inget i hagen hon kan ha skadat sig på? Men, om det matchar kanter och sömmar på skydden så borde det väl vara dem...

Vilken typ av skydd var det? Någon hård del på dem?

Det enda tips jag kan ge dig är att slänga dem (eller att inte använda på den hästen igen i alla fall), hoppas hästen blir bra snart igen!

Jag har som sagt inte märkt någonting... Är rätt övertygad om att det är skyden, vore ett konstigt sammanträffande annars på alla fyra ben, och både kota o under knä där skydden slutar på fram...

Det är Cartago dressyrskydd. De är halvhårda, när jag kollade igenom dem så kände jag att kanterna var lite vassa, dock inte så jag reagerat på det innan.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Jag hade fattat om de suttit på i hagen med all snö och is nu osv men om du enbart ridit med dem är det ju helt sjukt !:( reklamera lär inte vara ordern - du måste adressera det rejält .
 
Sv: Fula sår av benskydd

Det är ju ytterst märkligt att skadorna kommit långt efter du tagit av skydden. Kan det vara nån form av allergi?
 
Sv: Fula sår av benskydd

Hästen kan ju fått detta i hagen, du borde ju sett något efter du tagit av dem efter ridningen.

Skulle kännas rätt otroligt att hon fått det i hagen när hon har likadant på alla fyra benen både på kotorna där skyddens kant är och även under knäna på frambenen där skydden börjar. Dessutom har vi platta hagar som är snötäckta och ingen skare utan mjuk snö...
 
Sv: Fula sår av benskydd

Så det är samma på alla fyra..... Hm, skydden kan ju ha behandlats med något medel, det är verkligen inte ovanligt idag, kläder mm är ju fulla med gifter i vissa fall.

Jag hade ett par billiga skydd till bakkotorna som gav skav, köpte så ett par... Schockemöhle (stavning??) på rea som inte gett problem under flera år trots lera under hösten och sand på sommaren.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Tycker det verkar helt otroligt att få såna skav av skydd, och att du inte märkt det?

Har hästen trampat igenom någonstans i hagen där det varit isigt och skurit sig? Våra har haft lite småsår eftersom det frös så fort när det var blött och det blev en del is och skare att trampa igenom innan det frös på ordentligt.

Hade det varit skydden så borde du märkt det, det uppstår ju knappast efter en ridtur.

/B
Läste nu att du skrev att ni inte hade någon skare, men en vattenpöl som frusit? Is skär rätt bra.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Tycker också det är konstigt att inget märkts innan, men åter igen, det är på alla ben, och både på kota och under knä precis där skyddets kant går. Vore ett högst otroligt sammanträffande att det skulle bli så av en vattenpöl eller om hon skulle ha gått omkull eller vad som helst. Det känns helt osannolikt faktiskt.
 
Sv: Fula sår av benskydd

Min häst fick sår av just Catago dressyrskydden. Gick inte att använda på min iaf. Jag fick sälja dom vidare...
 
Sv: Fula sår av benskydd

Trist men ja jag har sett sår av benskydd. Använder i stort sett aldrig benskydd själv och de gångerna jag använder, brukar det vara mjuka neoprenskydd med kardborre, känns som minimal risk för skav och annat med dem så länge de är rena.

Måste du verkligen använda benskydd?
 

Liknande trådar

Hästvård Min pålle hoppade rätt in i kulhandsken på transporten med ena bakbenet, det blev som ett hack, 2-3 cm på framsidan av skenbenet (om man...
Svar
2
· Visningar
3 042
Senast: Messy
·
M
Hästvård Jag har konstaterat att min häst har fått mugg på vänster bak :crazy: Inget vidare och det känns inte som att det är nån lätt sådan. Det...
Svar
7
· Visningar
777
Senast: carwes
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 380
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Igår kväll (onsdag) när jag kom till stallet vid 19.30-20-tiden så stod Pinky på tre ben i boxen, vägrade röra sig eller ens sätta ner...
2
Svar
22
· Visningar
2 440
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp