EmmaBovary

Trådstartare
Lite osäker på vart jag skulle posta tråden iom att den gäller både tävling och träning i alla dicipliner med fokus på ryttaren. Men det blir bra här va?

Hur ställer ni er till ryttare som använder sig av fula ord under rittens gång? Är det förkastligt eller okej?

Kan ta mig själv som exempel till att börja med. Under en hoppträning så drog min häst iväg och tog ett för mig otippat stort bocksprång. Av både förvåning, rädsla och lite av en ren reflex så vrålade jag "KUUUUUUUUUUUUUUK!!!!" Då skrattade de som tittade på träningen så då antar jag att det får ses om att de tyckte att det var okej.

Det ligger alltså i min ehm... "natur" att ha en jävligt ful mun. Det har hänt att om min söta lilla påni krånglar så haglar det olämpliga ord ur munnen på mig.

Om vi ponerar att söthästen inte skulle vilja gå förbi något skulle jag mycket väl kunna sitta och säga "Nu går du förbi här din helvetes jävla skithäst!!!" UTAN att för den saken skull gå på med spöt, banka med skänkeln eller dra hästen i munnen. Alltså rida på som man ska men krydda det hela med fula ord.

Hur ser ni på det? Är det oerhört stötande i era ögon?

Sv: Fula ord!

Nu är ju jag (tyvärr) något fördomsfull till en början även om jag alltid ger människor en bra chans att motbevisa mina fördomar. Men hade jag ridit förbi en främmande ryttare som hoppar av sina ponny och skriker/säger så hade jag nog tagit förgivet att ryttaren åtminstone har kort temperament. Hade nog vidare funderat snabbt på hur detta påverkar hästen, men då inget våld eller hårdhänta tag är inblandat hade jag nog kommit fram till slutsatsen att ryttaren hade en dålig dag eller helt enkelt är grov i munnen :D

Jag och sambon kallar våra hundar för kräk, byrackor, skithundar osv, dock alltid med kärlek i rösten :love: Men ändå kollar folk på en :angel:

Jag är ju som sagt lite fördomsfull så i mina ögon hade det inte sett bra ut men sålänge det inte är fysiskt eller hästen i fråga verkar väldigt berörd så hade jag nog inte lagt ner så mycket tanke i det fastän jag alltför ofta tänker mer än jag behöver/borde.

Hade jag känt till ryttaren i fråga såpass väl att man kan utesluta att det blir fysiskt hade jag nog ridit förbi såhär :rofl:

:D:D

Jag håller med föregående talare :)
Visst kan jag råka slänga ur mig nåt elakt till min häst ibland, men jag får alltid fruktasvärt dåligt samvete efteråt :P

Men om jag sett hela sitationen och vet med mig att ryttaren är schysst mot sina djur i övrigt, hade jag mest ryckt på axlarna ^^

Jo, jag förstår era tankegångar också. Hör man någon skrika fula saker så är det ju inte alls svårt att föreställa sig att det även pågår andra fula saker.

Appropå att du får dåligt samvete över att du kallar hästen något elakt så kan jag som kuriosa lägga till att jag kan sitta och säga hemska saker till mig själv också. Typ muttra "Men gud emma vad du är dum i huvudet! skärp dig din jävla idiot!" Och nej, jag lider tyvärr inte av tourettessyndrom :angel:

Håller med dig där, tycker att såna uttyck säger mer om människan än om hästen. Svårt att respektera en sån människa.

Haha, ja det händer! Varför tycker du att det är respektlöst? Hästen reagerar nog knappast på ordvalen däremot på om röstläget ändras.

Så det är okej att tala så till en varelse som inte förstår vad orden betyder?

Jag tycker fortfarande det är respektlöst. Hästen vägrar inte gå förbi för att vara dum. Hästen bär dig, gör det du ber om osv, då tycker jag faktiskt att man kan behandla dem därefter.

Är det någon jag känner eller känner till och som jag vet har bra hand om sina djur så skulle jag inte bry mig så mycket.

Men är det någon helt okänd som värker ut sig massor med fula ord så skulle jag nog reagera. Jag skulle nog automatiskt dra slutsatsen att ryttaren har "kort stubin" och är lite mer aggressiv i sin ridning. -men det är jag som har mycket fördomar om folk ..

Sen tycker jag inte att det låter så trevligt heller när man svär och kastar ur sig fula ord.

Ja, min personliga åsikt är att det är okej. I mina ögon är det att förmänskliga hästen om man tror att den tar illa vid sig av just ord som inte alls har någon innebörd för ett djur. Däremot så kan jag förstå att människor kanske höjer på ögonbrynen om de hör någon kalla sin häst för hästjävel, men för hästen i sig tror jag inte att det betyder något alls såvida inte rösten höjs eller att man behandlar den illa.

Jag håller med dig och har inga problem alls med lite grövre ord, så länge de inte kompletteras med våld eller dylikt, såklart. Hästen har ingen aning om ordens innebörd, utan det är tonläget som är helt avgörande för mig.

Dock kan jag absolut erkänna att jag visst reagerar när jag hör någon häva ur sig något mindre elegant, men det är nog mest för att det händer så pass sällan.

Min häst har fått heta lite av varje genom årens gång - och mer än en gång blivit väldigt allvarligt hotad ;) med att få en enkelbiljett till slakthuset och bli till Gustafskorv - och det är inte helt ovanligt att hon möts av hälsningsfrasen "Hej min fula lilla kärring!", uttalat med bebisröst, i hagen. Och tänk, hon har inte tappat respekten för mig än. ;)

Nåväl, det får stå för er då.

Men jag håller med Korven ang att det säger mer om människan.
Tycker det är ruskigt oförskämt att kalla både hästar, hundar och andra djur för jävla skit/ fitthäst / helvetes idiot och diverse som man hört genom åren.

Jag kan kalla min häst för idiot med gullegullrösten och han frustar nöjt och vill bli kliad.
Jag kan även kalla honom för älsklingen med bryska gester och ilsken röst och få honom att flyga bakåt i förskräckelse.

För hästens del är det inte vad vi säger som spelar roll utan hur vi säger det. För människor runt omkring kanske det inte låter lika trevligt.

Lite osäker på vart jag skulle posta tråden iom att den gäller både tävling och träning i alla dicipliner med fokus på ryttaren. Men det blir bra här va?

Hur ställer ni er till ryttare som använder sig av fula ord under rittens gång? Är det förkastligt eller okej?

Kan ta mig själv som exempel till att börja med. Under en hoppträning så drog min häst iväg och tog ett för mig otippat stort bocksprång. Av både förvåning, rädsla och lite av en ren reflex så vrålade jag "KUUUUUUUUUUUUUUK!!!!" Då skrattade de som tittade på träningen så då antar jag att det får ses om att de tyckte att det var okej.

Det ligger alltså i min ehm... "natur" att ha en jävligt ful mun. Det har hänt att om min söta lilla påni krånglar så haglar det olämpliga ord ur munnen på mig.

Om vi ponerar att söthästen inte skulle vilja gå förbi något skulle jag mycket väl kunna sitta och säga "Nu går du förbi här din helvetes jävla skithäst!!!" UTAN att för den saken skull gå på med spöt, banka med skänkeln eller dra hästen i munnen. Alltså rida på som man ska men krydda det hela med fula ord.

Hur ser ni på det? Är det oerhört stötande i era ögon?

Nej, inte egentligen. Om tex en ryttare med kort stubin rider och hästen krånglar och svärandet håller ryttaren lugnt tycker jag att det är bra. Såläänge röstläget inte är aggressivt och påverkar hästen negativt kan man väl få svära bäst man vill. Hellre det än att hästen får stryk.

Jag har själv den dåliga vanan att kalla hästar för tjockis eller pucko. Började med det när jag bodde utomlands och ingen förstod vad jag sa på svenska iaf. Det blev faktiskt ganska roligt en gång när det kom en häst till stallet som hette Michelangelo. En fet haflinger var det och Michelangelo passade inte, men vi kom inte på något bra smeknamn så i brist på annat sa jag tjockis. Alla trodde att jag menade typ Choki som choklad, alltså något sött och inte förolämpande så alla andra sa också tjockis och när jag väl förklarade för dom så blev Tjockis till ett exotiskt svenskt smeknamn och han kallas fortfarande Tjockis trots att han har ny ägare :)

Det med kuk var lite småroligt men tycker inte man borde slænga ur sig sånt.

Jag tycker inte att det är okej. När vi kollar på träningar/tävlingar och sånt och ryttare slänger ur sig grejer (behöver inte ens vara otrevliga saker utan även typ "men sluta vara så jäkla töntig") så tycker jag att det både ser och låter illa ut. Man ska vara ett ekipage och inte behöva kriga med hästen. Visst kan man stöta på komplikationer men det löser man då på ett snyggt sätt tycker jag..

Ryttare som slänger ur sig saker tycker jag nog ganska genast illa om innan jag ens pratar med dom..tyvärr..

Jag tycker det är väldigt otrevligt med folk som svär och skriker på sina hästar. De gånger jag sett det har det varit i kombination med slitande i tyglar och sparkande sporrar...:crazy:
Sen om man svär lite med glimten i ögat så är det inte lika illa. Beror dock lite på VAD man säger... :angel: Slinker det ut en svordom är det ju inte hela världen.

Hahaha, äntligen en som beter sig som mig! Jag är högst emot att ta till det fysiska mot djur (och även människor) men är väldigt verbal. Jag har inga problem med att hota att slakta hästen, kalla hunden för diverse okvämsord.

Men å andra sidan är jag också den som är extremt snabb på att berömma och säga snälla saker. Jag är helt med tidigare talare att djuren förstår inte vad jag säger men det är ett bra sätt för mig att få ur mina känslor.

Alltså kan man nog säga att det är en win win situation för både mig och hästen. Mina känslor går över snabbt och djuret får en trevlig ägare tre sekunder senare. Sen är jag ganska duktig på att svära åt mig själv också när jag gör fel...

Dock skulle jag aldrig säga saker om andra människor eftersom de förstår innebörden i orden vilket kanske inte var det jag menade...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka