Ful svans behöver hjälp!!

borderka

Trådstartare
Hej jag har en Tinker sto som har jättetjock å ful svans.Jag lånade ut henne på foder med en ganska fin o small svans men när hon kom tillbaka var den jätte tjock o ful.Det är jätte svårt o borsta sånt svans.Så jag undrar vad ska jag göra för att den ska bli smalare.Jag vill inte klippa den för det kommer se jätte konstigt ut.

Jag vill bara att den ska vara smalare och lättare o borsta.

17835_1117342952923_1807495404_234629_3005855_n.jpg

tyvär gålig bild.

Snälla hjälp mig!!!!!!!

Sv: Ful svans behöver hjälp!!

Haha what?

Tinkrar ska ha tjock svans.
Var den smalare så var det förmodligen antingen för att hon kliade den massor, eller för att du borstade och slet bort för mkt hår (inget av det är positivt..).

Tvätta svansen regelbundet (jag tycker yes är bra) och använd pälsglans efteråt/regelbundet, samt red ut den några ggr i veckan så ska du se att det blir lätt att borsta ut den.

Håller helt med Vita_N_6520!

har själv aldrig sett en tinker med tunn svans, men kan inte tänka mig att det är nån vidare syn :crazy:

tvätta, red ut, i med pälsglans och håll den sedan flätad så slipper du slita på den!

Säger som de andra... Varför i hela friden vill du tunna ut svansen :eek::eek:
Har aldrig hört någon som klagat över att hästen haft för tjock svans, brukar vara tvärtom...
Men ang att det är svårt att borsta ur, pälsglans funkar finfint att reda ut med.. Spraya, låt torka och sedan red ut svansen. Om du har den flätad efter att den är utredd trasslar den sig inte så mycket.

Men gud vilken Fin svans! Du ska vara stolt över den!

Som alla sagt, pälsglans (av bra kvaite är ett måste! Kostar lite mer men smakar desto bättre, bildligt talat...!), tvätta regelbundet så den inte är klibbig, speciellt om det är ett sto, de brunstar och då kan svansen bli juckie oavsett tjocklek.
Fläta men inte på sommaren, då behövs svansen för att jaga flugor.

Hur fin man har hon??? :)

Den ser fint ut på bilden men den är jätte ful i verkligheten.De som hadde henne foder tog inte hand om den så det går inte att borsta nu så det är lite jobigt för henne o ha en sån tjock svans.

Har hon sagt det??? :rofl:
Ursäkta ironin, men varför skulle det vara jobbigt..?

Ursäkta ironin, men varför skulle det vara jobbigt..?

undrar jag med.. min nordis har aptjock svans, men inte är det nåt hon lider av.

i med en massa pälsglans och ta en ordentlig genomborstning. när svansen blir risig och tovig brukar jag dela upp den i tunnare slingor och borsta dem en och en, samtidigt som jag varvar med att spraya pälsglans (ja, hon har så tjock svans att man måste lyfta slinga för slinga och spraya för att det ska komma åt överallt).

efter en sån behandling tovar sig inte svansen alls på ett par veckor, då räcker det med att bara borsta lite med rotviskan, alt. ruska om svansen, för att få bort spånet på morgonen. har tyvärr kallstall så jag kan inte tvätta den på vintern, men hade jag kunnat så hade jag tvättat den först, låtit den torka och sen kört borstning och pälsglans.

Att svansen bli svår att borsta när man inte har skött den har ju ingenting med tjockleken att göra.
Jag skulle garanterat inte kunna borsta min hästs svans nu, den är jätteskitig (och jätte TUNN). :p
Sen är det ju inte bra att borsta den när den är ruffsig heller eftersom man sliter bort för mkt hår.

Som sagt : Tvätta (kanske ett par ggr) och pälsglansa så kommer det gå galant sen.

Om det är jobbigt för hästen att bära svansen så bör du nog ta den till veterinären, för då lär det vara något fel på den.

:eek:

En tinker ska ju ha sådan svans!
Kan inte blir för tjock!

Pälsglans !!! någon bra antingen TIB jag föredrar dock Cowboy magic ,fantastisk pälsglans som inte gör taglet kladdigt efter ett par dagar .

Har en frieser , gjorde den ordentlig utreding på hans svans med schampoo och balsam i somras , numera borstar jag hans svans med en (hund) borste med metallpiggar utan ploppar på ca en gång i veckan ,reder ut den med fingrarna där i mellan , är det söligt väder ute får han gå med den flätad .

Tycker hennes svans ser jättefin ut !

För tjock svans?? var glad att den har en sådann svans min ponny har knappt någon alls jag får dränka svansen i pälsglans för att inte rycka av hårstrån när jag borstar den! Duscha svansen och dränk den sedan i pälsglans och borsta innan pälsglansen torkar :) Då ska du se att svansen blir lättare att borsta. Hur kan hästen lida av att ha tjock svans ? De lider väl snarare av att ha tunn svans för att det blir svårarare att viffta bort flugor... ?

Den ser fint ut på bilden men den är jätte ful i verkligheten.De som hadde henne foder tog inte hand om den så det går inte att borsta nu så det är lite jobigt för henne o ha en sån tjock svans.

Jag har flertalet av dessa hästar och måste säga att den där svansen ser inte speciellt tjock ut på bilden. Så några större problem tror jag inte din häst har utav den.
Jag borstar väldigt sällan i svansarna på mina hästar,näst intill bara till när vi ska iväg på visning eller dyl.
Och för att reda ut svansen då så tvättar jag först rent den ordentligen,sen har jag i antingen matolja eller mkt pälsglans.
Oljan är klart bäst men "gör sig bäst" i svansen först dag 2 eller 3,så att reda ut svansen samma dag man ska iväg är inte att tänka på.

Svansen på mina ena häst.
IMG_0739-1.jpg

1½-åringen fixade frillan själv ;)
DSC00233.jpg

Jag hade en morganhäst för länge sedan, han hade också en tjock svans som liksom korvade sig. Jag tvättade med schampo/balsam och sprayade sedan med pälsglans, använde sedan fingrarna (inte piggborsten) för att reda ut ev tovor.
Avslutade med några tag med borsten och svansen "var som ny"! :D

Var rädd om och glad för din hästs tjocka vackra svans - det är många som skulle vilja ha en sådan! :)

Din häst har inte så tjock svans, snarare en svans som varit klippt eller så är den så sliten på kanterna vid roten?

Köp bra pälsglans och en bra borste, den här är den bästa tycker jag www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_pic.htm&$22301=5087 spraya slinga för slinga och red ut de största tovorna med händerna och borsta sedan med borsten slinga för slinga. (jag får inte dit länken, kopiera den och klistra in så ser du vilken jag menar)

Man kan få leta länge efter en pälsglans som fungerar på sin egen häst, det är som schampo till oss människor, för endel är vissa schampon jättebra medans det är dåligt för någon annan.

På sommaren är prob pälsglans det enda jag har hittat som fungerar på min häst, allt annat blir klibbigt. På vintern fungerar sjöbogårdens pälsglans bäst.

har tyvärr kallstall så jag kan inte tvätta den på vintern, men hade jag kunnat så hade jag tvättat den först, låtit den torka och sen kört borstning och pälsglans.[/QUOTE]

Det har jag med vi har byggt ett stall vid min hus så den är inte så varm så jag kan inte tvätta det heller+att den är liten bara för 2hästar så jag m¨ste göra det o bpxen men det är lite svårt.

Tvätta svansen kan du göra så fort det inte är minusgrader.
Bind upp hästen ute eller låt någon hålla den.

I boxen kan du såklart inte tvätta hästen (ens på sommaren). Lite slöseri på strö. :cool:

Men mår hästen dålig utav att inte få en perfekt svanns föränn i vår?

Så länge det inte blir dreadlocks som går så högt upp att de snor ihop skinnet på hästen så är det ju inte synd om den.

Och du kan reda ut svansen utan att tvätta den med. Allt du behöver är pälsglans, väldigt mkt av det men det är det kanske värt!

Senast ändrad:

Tack för alla tråd ni gav mig jag ska börja med pälsglans hoppas det hjälper tack alla MVH.Borderka,Fanny,Svarten och Kul:D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 923
Senast: Nota
·
Hästhantering Behöver hjälp med ett grinigt sto!! Jag och min vän har en varsin häst i en lösdrift med fri tillgång. Min väns sto på 7 år är nästan...
2
Svar
37
· Visningar
4 910
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama