Ful på hästryggen

Chili

Trådstartare
Japp, så är det, varje gång jag kikar i ridhusspegeln eller på kort. Det är liksom så att mina kläder inte gör mig rättvisa :p I skogen gör det ingenting, jag tror helt enkelt att det ser bättre ut än det gör och att vi är ett hett ekipage ;)

Men jag tror jag behöver hjälp. Jag har aldrig lagt energi på att shoppa kläder till stallet, men kan tänka mig att köpa på outlets eller andra billiga ställen. Nu till mina problem:
Jag har korta ben. Ska man föredra enfärgade eller rutiga/flerfärgade ridbyxor? Stövlar eller ridskor med strumpor/shortchaps? Jag har aldrig haft riktigt fina ridstövlar och får nog specialbeställa då alla jag hittat mått på har varit ca 2-3 cm för långa, visserligen sjunker de ihop men ändå :p

Vad kan man ha på överkroppen? Skulle inte kalla mig pinnsmal men med höfter, rumpa och lår vet jag inte hur jag ska klä alltihopa. Nån lång dressyrryttare är jag då inte ;) För min del blir det tröjor jag inte använder annars; ziptröjor, hoodies, gamla stickade osv. Inte gammalt och malätet men knappast smickrande heller :p

Jag tycker att snygga fleecetröjor och liknande oftast är korta och åker upp i stallet när man kratsar hovar, sadlar osv. Jag vill ha funktionalitet, HATAR när tröjorna åker upp, eller jackan har en jobbig mudd som bara måste hamna 2 cm för högt upp, eller jag kan inte andas om jag stänger jackan med säkerhetsväst och tröja under osv...
Civila kläder är inga problem men jag har nog hittills varit för snål för att engagera mig i ridkläder ;) Så hjälp! Jag vill inte känna att jag ser ut som världens idiot varje gång jag ser mig i spegeln, det tar ner självkänslan och ridningen blir lidande... Såhär inför GHS kan man ju tänka sig att köpa nån schysst jacka och/eller ridbyxor och sen komplettera på outlets, Gekås osv. :)

Sv: Ful på hästryggen

enfärgade mörka ridbyxor, typ bruna, stövlar/shaps som är högt skurna, alltså som går upp på yttersidan över knääet. Ett långt linne som kan gå ned över ridbyxorna och en lite tightare tjocktröja :D

Svårt att säga när man inte riktigt vet vilken inriktning du satsar på men gissade dressyr? :p

Ja men jag tycker inte sånt är så viktigt :p Bara för att jag är intresserad av dressyr måste jag väl inte ha vissa kläder? Eller om det vore hoppning, måste jag bara ha korta lumberjackor då? ;)

Just nu har jag ridskor med vanliga chaps till, drömmer lite om Dyons eller liknande som går upp så som du säger. Stilrena och smidiga :) Finns det billigare märken som kanske är korta? Har Jacsons nu och de är precis lagom.

Är man gammaldags om man vill ha en tröja under att stoppa in i ridbyxorna? :angel: Tycker annars att det lätt åker upp eller blåser in i kalluft. Jag rider ju till ridhuset i ca 30 min så jag kan inte BARA vara snygg, haha.

Stora problem... :D
Jag är kanske inte den bästa att ge råd-jag är inte heller nån snygging på hästryggen. ;)

Men jag tycker det är snyggt med ridbyxor i nån ljus färg tex beige, eller rutigt (storrutigt är snyggt). Eller svarta ridbyxor och färg på tröjan. Det tristaste måste vara marinblå byxor, det är verkligen vardagskänsla över det.
När det gäller tröjor tycker jag det gör jättestor skillnad om man har en pösig eller tight! Så absolut en tight figursydd tröja! Då ser man den perfekta hållningen! :angel: Behöver inte vara polo...- en snygg tight hoodtröja eller cardigan funkar också.
Ridstövlar är snyggast men det är också fint med gaiters/skinn-shortchaps. :idea: Jodphurs och ridstrumpor är inte så jättefint enligt mig (men jag rider ofta i det :p)
Jag tycker det gör väldigt stor skillnad om man är sminkad eller inte också. Jag sminkar mig sällan i stallet men ska jag bli filmad eller fotad kan det vara kul att göra det.
Matcha gärna lite. Samma färg på tröja och schabrak tex.

Det behöver inte kosta mycket.

Kanske inte så stora problem men visst förstärker det man ser i spegeln ridningen? Jag rider omkring och brukar inte titta i spegeln förutom om man skrittar förbi och då ser jag bara ett rött ansikte och kassa kläder :angel: (vilket första gången fick mig att köpa en ny hjälm, det hjälpte och den var mkt skönare än den gamla ;)).

Intressant det med smink, det kan ju höja känslan såklart :idea:

Ni får gärna tips om ni vet specifika kläder också :) Jag har en känsla av att min överkropp är 'onormalt' lång då många tröjor blir för korta och byxorna för långa. Så om det finns nåt speciellt märke eller så som brukar ha längre men tighta tröjor. Nu ska jag göra en räd i garderoben och se vad som finnes :D

Jag åker oftast buss hem från stallet.
Och på bussen sitter självklart ett par snygga tjejer med perfekt hår, kläder, smink osv.
Jag undrar vad dom brukar tycka om mig när jag kliver på bussen...

Osminkad (eller räknas allt stöv, smuts och lera som smink om man har det i ansiktet? :grin:), ofixat hår med ett antal höstrån i, slitna smutsiga jeans, leriga kängor och en jacka med hästdreggel på. Självklar ramlar det ut gummiband, krafftfoder, tagel och kanske en brodd när jag rotar fram mitt busskort ur fickan.....

Är precis som du ofta katastrof när det gäller att matcha kläder till vardags. Dessutom är jag kär i ett par gamla lila, helskodda ridbyxor som jag gärna bor in mig i, vilket matchningsmässigt är ren och skär katastrof!

Kläderna ska vara bekväma givetvis, men man får bita sig i tungan lite och låta bli att matcha färger hej vilt. Enklast är om du har samma färg på jacka, tröja och byxor, då ser det "Cleant" ut oavsett. Stövlar är heller aldrig fel, ger ett prydligt intryck (om man inte gör som mig och putsar dem när jag inte längre hittar dragkedjan... :o )

Svart och brunt är ypperliga färger att ha i stallet, lättmatchat med både hästprylar och relativt smutsresistenta. Rutiga byxor är fint, om man inte har överflödiga lår, och bär resten av kläderna i en unison färg som dessutom matchar, med andra ord knepigt. Överlåter det åt andra.
Dressyrväst är ingen dålig ide, och vanliga tröjor brukar aldrig vara något problem att matcha in, om bara färgerna överensstämmer någorlunda, så de behöver man sällan köpa i ridklädeshyllan.

Ska du lägga pengarna någonstans så är det byxorna som bör prioriteras - för din stjärts skull ;)
Och det du har på fötterna! Bekvämt och vädertätt!

Senast ändrad:

Oj vad jag känner igen mig i TS beskrivning!
Väntar spänt på fler tips :p

Jag menar inte att jag vill se annorlunda ut för nån annans skull ;) Men när det jag ser i spegeln inte reflekterar känslan, då blir jag faktiskt nedslagen. Så ytlig är jag.

Till vardags har jag nu:
Svart fleecejacka i lös modell, "fodrad" så den är vindtät och varm. Varför? För jag äger ingen riktig vinterridjacka och denna var gratis ;)
Ljusa sommarridbyxor för alla mina vanliga, svarta är trasiga :p Ja jag använder dem alldeles för ofta tills de går sönder och jag nödgas köpa nya. Dock är dessa ljusa ett par Cavallo (köpta i en svag stund? absolut de dyraste ridbyxor jag ägt) så passformen är iaf bra.
Svarta munktröjor med vanlig t-shirt under.
Grå vanliga ventilationshjälm och svart/röd säkerhetsväst (dock under munktröjan).

Jag brukar se ut som en handfull grus, ungefär, i stallet. Men när jag ska till ridhuset och dressyra vill jag vara fin :) Kalla mig ytlig men jag vill inte glänsa i märkeskläder eller liknande, jag vill bara ha samma känsla som när jag klär mig snyggt till vardags och gillar det jag ser.

Tack för tipsen! :)

Jag är dock inte överdrivet kinkig. Jag blir lätt svettig, så framöver satsar jag nog på bättre material än hittills. Hittade lite schyssta koftor/tröjor i garderoben som kan förpassas till stallet, ett pololinne under i funktionsmaterial kan nog funka :)

Ska jag ut i dåligt väder kvittar det mig hur jag ser ut. Då brukar jag ha mina svarta chaps med vita fransar som jag älskar, samt en vattentät skaljacka över fleecejackan. Skorna är alltid desamma... MH Mountain Rider. :) Sist jag var i ridhuset hade jag chapsen pga kyla och de var väl inte så tokiga men till i övrigt engelsk utstyrsel, rött schabrak, ljusa ridbyxor och den svarta, pösiga fleecejackan gav vi nog allt annat än ett stiligt intryck :angel: ;)

Och brunt tackar vi och tar emot! Nu blir jag glad för pålles utrustning ska vara brun/beige/oliv :D Har en jättefin brun vårjacka, woho!

Face the facts - ridhusspeglar kan bara få en att se fulare ut än vad man egentligen är.

Jag bryr mig egentligen inte om mina ridkläder något speciellt. De enda kraven är helt, rent och någolunda färgmatchning.
Mörkblå/svart har nog varit mitt huvudtema. Det är enkelt att hitta och ser inte smutsigt ut på två sekunder.

Så om du vill se bra ut i ridhuset ska du definitivt satsa på samma färgskala.
Hjälmen känner i alla fall jag är som pricken över i, om den inte passar ihop med resten kan det bara bli dåligt.
Om du har grå/silver passpoal på schabraken passar hjälmen antagligen också in.

Jo, så är det nog hehe. Det känns dock som om folk har något stort emot mitt intresse att känna mig fin ibland. Men ingen säger nåt om man frågar efter vilken färg som passar en brun häst... :p Allt till hästen är ok, ryttaren "glöms bort". Likväl vet jag enkelt vad jag passar i civilt men har haft större problem som ryttare.

Tror mig dock ha fått ett visst hum här nu. Satsar absolut på mörk/brun färgskala framöver. Har också en del rött men det matchas ju enkelt med svart :)
Angående hjälmen är den inte enormt grå direkt. Den är väldigt mörk...

Jag har gjort det enkelt för mig och köper i stort sett enbart svarta prylar till mig själv. Byxor, stövlar, vindjacka, hjälm, handskar, väst - svarta. Det som bryter av är undertröja/t-shirt som varierar från gång till gång beroende på vilka som är rena. Och min varma collegetröja som är mörkgrå.

Dottern köpte en fleece tröja/jacka märke Kingsl**d. Den är lite figursydd, tunna muddar i ärmarna med hål för tummen och lite längre bak i ryggen. Superskön,t om jag kände mig lite lagom elegant i den fast det är väl inte så konstigt, brukar se ut så här
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_31/26150000-26159999/640x480/26158695.jpg
eller som en gammaldags marknadskaramell:p
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_28/23080000-23089999/640x480/23080812.jpg

Är man gammaldags om man vill ha en tröja under att stoppa in i ridbyxorna? :angel: Tycker annars att det lätt åker upp eller blåser in i kalluft. Jag rider ju till ridhuset i ca 30 min så jag kan inte BARA vara snygg, haha.

Det syns ju inte vad du har underst, så självklart ska du ha en lång tröja underst att stoppa ner i byxorna.

Jag tycker att du kan ha en stor lite längre jacka överst som du tar av dig när du kommer till ridhuset. Skippa i övrigt bylsiga kläder. Din sist ser mycket bättre ut om du har något som sitter tajt vid korsryggen.

Jag känner igen mej och var ju precis som du så "ytlig" att jag var tvungen att göra något åt eländet:p Fast tränaren har ju lättare att se om man har figursydda kläder, så vi kan väl skylla på det;)

Jag rider i "islandsridbyxor" eftersom jag avskyr allt vad stövlar och chaps heter.
Jag väljer enfärgade ridbyxor, fördelen är att de är så långa att skorna syns minimalt, jag rider oftast i ett par svarta läderkängor (typ mountain horse easyrider, fast ett annat märke, deras passar inte min fot) sedan har jag vanligtvis underställ och en tunnare figursydd jacka över, är byxorna bruna så är jackan brun, är byxorna blåa så är jackan blå, jag har köpt dem billigt på börjes och på ge-kås så det är inga stora pengar jag har lagt på dem. Över den har jag den vanliga jackan som jag tar av när jag ska rida.

När jag rider hemma i skogen så är det ju bävernylonoverall vid den här årstiden, och det hade ju varit en syn för snobbryttarna som "klagar" på att jag inte ids ta bort reflexerna från stigbyglarna alla gånger bara för att jag ska träna i ett ridhus:D

mörka enfärgade ridbyxor, långa ridstövlar (dom sjunker 2 cm, du kan lägga kil i dom) och en fin jacka samt handskar så ser du prydlig ut. tänk på att ha färger som harmonerar, dvs ingen röd skrikig jacka till bruna ridbyxor och vinrött schabrak....

jag är alltid prydlig och snygg trots att min publik består av djur. gillar inte att se sunkig ut.

Apropå shortchapsen, jag har också rätt korta ben och de flesta chaps blir alldeles för långa. Jacsons passade bra, men sen fick katten för sig att pinka på dom och lukten gick inte att bli av med. Jagade efter nya likadana, men hittade inga likadana i rätt material och storlek (eftersom katten tajmade in när dom slutat att tillverkas).
Åkte iväg till hööks och provade deras "HH Anilin Gaiters", dom satt jättebra och ser snygga ut (går upp på utsidan). Väljer man svarta så har dom röd söm, men den syns inte om man inte kollar nära, skulle man störas allt för mycket så får man väl använda svart skokräm över sömmarna ;)
Har använt dom flera gånger i veckan i ett halvår nu, och dom ser fortfarande väldigt nya ut (och då har jag ändå inte skött dom något vidare).

Ja inte mig emot att handla på Gekås eller Börjes liksom. Har en fin vår/sommarjacka i brunt från Börjes som sitter så bra så. :)

Tack alla för alla tips, jättekul! Satsar på ridhuset på söndag och jag får väl tvinga nån fota så får vi se hur galet det blir ;) Hinner ju åka till GHS innan dess och kanske hittar något fint.

Allt jag någonsin har provat på Hööks har varit för långt :p Deras ridbyxor är exeptionellt långa och stövlarna går väl upp över knäna :rofl: Men gör gärna ett försök nästa gång man har vägarna förbi Borås!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka