"Ful" i pälsen

G

Gro

\"Ful\" i pälsen

Hej!
Min 14-åriga vallack har inte riktigt fällt ur än. Eller rättare sagt han är kort hårig men känns "stickig" i pälsen... Tycker även att pälsen är lite "gul" (han är mörkbrun annars.
Förra sommaren var han korthårig och jättefin i pälsen.
Det som hänt sen dess är att han för första gången på 10 år går ute på nätterna (vi har mao bytt stall).
I övrigt är han TJOCK! pigg och glad och verkar må prima i övrigt!
Men som hysterisk matte så måste man ju få va lite orolig.
Har Ni nåt bra tips på vitaminer som man kan köpa? Får just nu bara mineraler eftersiom har går i en STOR hage med gott om bete.
Tack på förhand!
Gro

Re: \"Ful\" i pälsen

Kan det kanske vara så att nu när h*n går ute på nätterna så borstar du lite mindre?
Väder och vind gör också sitt till att de kan bli lite "raggigare" i hårremmen. Svensk sommar du vet :D

Re: \"Ful\" i pälsen

Köp foderjäst! Blanda med lite uppblött betfor. Han kan behöva lite extra B-vitaminer eftersom det är pälsen som inte känns helt ok.
B-vitaminer är också bra att komplettera med för hästar som har tendens till patelleupphakning.

Mina blir mycket blankare och finare i hårremmen när de får jäst och det får de nästan jämt. Jag ryktar inte så mycket för övrigt för att jag tror att hästar behöver sitt naturliga "fett" i pälsen.

Allt väl annars hoppas jag? Nåt finns det väl annars alltid att oroa sig för :crazy:. Det ligger nog i släkten....

Vänligen Kokopelli

Liknande trådar

Hästvård Min lille grabb har som jag upptäckte idag fällt enormt mycket päls. Har innan inte lagt märke till det och vinterpälsen har vart tät...
Svar
10
· Visningar
1 792
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka