• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jullan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 756
J

Jullan

Det blir jämt så fuktigt i mitt stall så attdet bildas kondens på fönstren. Stallet är litet och har bara två boxar och ingen värme.
Är det dåligt att det blir fuktigt i stallet? Vad kan det bero på? Vad kan man göra åt det?:confused:

Sv: Fuktigt?

Öka luftcirkulationen i stallet, kondens beror på för litet intag av nyluft och för litet utsläpp av gammal.

Låt stalldörren vara öppen. Eller se till att fixa in bra ventilation i stallet.

Det tyder ju på att luftbytet inte funkar. Luften i ett stall ska kunna bytas ut minst fyra gånger per timme, det är stora mängder luft och det kräver bra fläkt/annan utrustning.
Se till att alltid ha öppet, dörrar och fönster. Om vattnet fryser kan du kanske fixa värmeslingor till vattenledningarna så du kan ha öppet ändå.
Och det bästa är ju att installera ett bra luftväxlingssystem.

Jag har också ett litet stall med två boxar plus en spilta. (spiltan används som förvaringsplats för skottkärran m.m.) Det finns ingen ventilation, men alla fönstrena står alltid lite på glänt året om. Även dörren ut till logen står alltid öppen. Där drar det ganska bra, så det blir bra luftcirkulation. Men stänger man fönstren och dörrarna helt blir det väldigt fuktigt.
Jag skulle råda dig att öppna fönstrena och gärna ha ytterdörren lite på glänt under natten.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
541
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Freazer
·
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Lexa
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 175
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus