Fuktigt stall med lukt av ammoniak

Casteloro

Trådstartare
Har min häst inackorderad i ett mindre kollektivstall med 6 stycken hästar. I början när jag flyttade dit var det så pass varmt och fint väder att dörrarna kunde stå öppna men nu när det börjat bli minusgrader titt som tätt så är dörrarna stängd för jämnan. Det finns en fläkt i stallet men den hjälper föga, och det dryper vatten om redskapen för att det är så fuktigt samt att det riktigt stinker ammoniak. Har aldrig varit med om detta tidigare, kanske för att jag själv alltid haft kallstall? Men inte ens hos i andra stall har jag märkt av detta och det känns inte bra för fem öre.

Vad kan man göra för att få bukt med detta? Om jag som är där några timmar om dagen tycker att det är (nästan) fruktansvärt att vistas där så måste hästarna tycka att det är pest. Åtminstone känns det som att det aldrig kan vara bra för deras hälsa heller.

Vad kan jag ha för argument till stallägarna för att de ska åtgärda detta? De har endast stallet för att tjäna några extra slantar och således inte har något intresse för hästar egentligen, samt för att de är pensionärer som vill ha något att göra om dagarna.

Sv: Fuktigt stall med lukt av ammoniak

Öppna dörrarna!

Försök undervisa stallägaren och de andra hästägarna om vikten av god luftcirkulation. Om det inte går in så får du flytta, av ansvar för din häst.

Hästar är mycket känsliga för dålig luft och så som ni har det i stallet så ber ni praktiskt taget om bronkit och andra hälsoproblem på hästarna.

Senast ändrad:

vädra och mocka bättre! stinker det ammoniak är det mockningen det är fel på, ska inte stinka även om dörren är stängd...

har ni inga fönster som ni kan öppna? så ni får in frisk luft utan att det blir minusgrader.

Jag vet ärligt talat inte om fönstren är öppningsbara, skall kolla upp detta.. Problemet är att vattenkranen sitter alldeles innanför öppningen och vattnet fryser om dörrarna står öppna. Vi mockar alla bra och är noga med att det ska vara rent och fräscht så därför har jag funderat på om det är så att stallet inte är rengjort på ett bra tag eftersom det är så att det luktar så fruktansvärt mycket?! Känns inte helt ok för mig att det är på det här viset och det är något vi måste åtgärda.

Jag har kallstall, och nu när dimman har lagt sig som ett lock över Hallandsåsen blir det fuktigt i stallet.
Jag har öppet alla dörrar och fönster hela dagarna, och när hästarna är inne (8 timmar/dygn) är det öppet på ena sidan av stallet. De står på torv och jag mockar direkt efter utsläpp. Det luktar inte det minsta lilla i stallet, inte ens när jag kommer ut på morgonen.
Utetemperaturen ligger på runt 10+ just nu.

Sätt en elslinga med frostvakt i vattenledningen och låt dörrarna stå öppen sedan. Mot fukt hjälper endast ventilation. Ammoniaklukten bekämpar man effektivast genom att hålla boxar fräscha från botten och upp. Rengör noga, kalka och välj sedan ett lämpligt strö för att ha bästa chans att hålla undan lukt. Snåla inte på strö, ha ett ordentligt lager.

Det var smart! :idea: Personligen är jag inte snål med att ströa boxen men det går ju att ta upp som ett argument till övriga.. Ska man kalka hela botten av boxen och på kissfläckarna (även om det tas bort) varje dag?

ja, kolla det! annars får du väl krossa en ruta. :p

mockar alla helt rent varje dag? om ni har bädd så blir det ofta lukt.

Jag hade inte snålat på kalket, det är billigt så ös på över hela boxgolvet bara :)

Har ni växelströbäddar? Isf är det kanske inte lämpligt att kalka för det dammar nåt infernaliskt. :crazy: Lägg då hellre permanentbäddar med kalk i botten. :laugh:

Som Linda8142 säger har vi "växelströbäddar", får titta på det här. Nu har jag fått smarta tips på hur vi ska få bukt med det här!

mitt tips mot den dåliga lukten är: Stalosan!
Klart överlägset kalk. Tar bort lukter bra mycket effektivare och dammar inte ens hälften så mycket :laugh:

Prova med Jordbruksverkets föreskrifter.
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf
Dem måste man enligt lag följa.

16 § I ett stall får hästar endast tillfälligtvis utsättas för luftföroreningar som
överstiger följande värden:
ammoniak: 10 ppm,
koldioxid: 3 000 ppm,
svavelväte: 0,5 ppm,
organiskt damm: 10 mg/m³.
17 § I mekaniskt ventilerade stallar ska det finnas nödventilation.
18 § I värmeisolerade stallar får den relativa luftfuktigheten under vintern inte
annat än undantagsvis överstiga 80 procent såvida inte stalltemperaturen
understiger 10 grader C. I sådana fall får den numeriska summan av stalltemperaturen
och relativa fuktigheten inte överstiga 90.
I oisolerade stallar får den relativa fuktigheten inte annat än undantagsvis
överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 procentenheter.

Ert stall behöver ventilation för att uppfylla detta.
Och då det är fler än 4 hästar så måste någon ha §16 tillstånd för att "förvara 4 eller fler hästar".

Där kanske finns avrinningar som behövs spolas igenom?

Öppna dörrarna!

Försök undervisa stallägaren och de andra hästägarna om vikten av god luftcirkulation. Om det inte går in så får du flytta, av ansvar för din häst.

Hästar är mycket känsliga för dålig luft och så som ni har det i stallet så ber ni praktiskt taget om bronkit och andra hälsoproblem på hästarna.

Håller med om dessa tips, samt att mocka bättre som någon skrev.

Till TS: Hoppas det löser sig, annars tycker jag att du ska leta vidare för det är inte bra för hästarna att stå i den fukten.

Någon som vet hur man gör för att mäta ammoniakhalten i ett stall?

Stalosan har jag varit på väg att köpa så nu ska jag absolut göra slag i saken. Är det endast till för boxen eller kan man använda det i t ex stallgången? Det kanske inte gör någon nytta? Verkar inte som de andra i stallet gör så stor sak av det här, men jag har aldrig varit med om att man går in i ett stall i 5 minuter och kommer ut och luktar ammoniak av alla kläder. Även om jag bara ska gå in och pussa på min häst eller göra i ordning kraftfodret, möjligtvis har jag luktat häst men inte ammoniak. :crazy:

Stalosan är ett mkt gott alternativ till kalk, dock är det lite dyrare. Jag har bara använt kalk/stalosan i boxar, hur menar du med att använda det i stallgången?
Om man får så dålig respons på din belymran över klimatet i stallet så skulle iaf jag se mig om efter en annan plats att låta min häst bo på, det är synd om hästar som inte får andas ren luft i sin bostad.

Om det inte går att lösa byt stall! Amoniak är mycket skadligt för hästar och alla andra djur och människor oxå för den delen!

Är det ngn som är snål med strömedel? då kan det lukta ammoniak.
Används halm så är det ju ännu värre med lukten.

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 721
Senast: majha
·
F
Hästvård fick idag höra att ammoniak lukt kan förstöra hjärnan är det sant? det va ngt om att det fräte sönder eller va de nu sa. Har stall...
Svar
16
· Visningar
5 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka