Fuktfläckar i taket

gillaj

Trådstartare
Det regnade ju rätt rejält här i trakten i somras vid ett par tillfällen. Vid ett av skyfallen började plötsligt taket i ett av sovrummen i mitt hus läcka. Senare visade det sig att sotaren troligen gått bredvid stegen på taket och råkat flytta på några tegelpannor så att vatten runnit in på vinden.

Nu undrar jag hur man gör för att bli av med fläckarna? Räcker det med att måla taket eller måste man behandla med nåt först för att inte fläckarna ska synas igenom?

Sv: Fuktfläckar i taket

Kom på nu att vi hade en fuktfläck i taket i vårt förra hus. Den hade orsakats av ett läckande expantionskärl. Den hade målats över men trängt igenom igen. Anledningen var att den var övermålad med fel sorts färg. Så fråga färghandlaren vad du ska ha för säkerhets skull.

Använder du vattenbaserad takfärg bör du grunda med något oljebaserat på fläckarna. Jag brukar ta lite av valfri oljebaserad färg som finns hemma. Men det är inte alltid det funkar, fläckarna kan tränga igenom ändå. Säkrast är att grunda med någon typ av Spärrvit, en färg som är till just för dessa problem. Fråga i färgaffären!

Tack för era svar. Det blir en tur till färgaffären i morgon. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka