Fukt? Var börjar man leta?

Fodong

Trådstartare
Mitt ex lånade hunden av mig en helg och rapporterade vid återlämning att hunden luktade stuga.:eek:
Jag har bott i huset i snart 3 år. Jag har målat, lagt golv. eldat i kaminen, duschat, lagat mat osv. Borde inte stuglukten ha gått ur?
Kan det vara så att det finns fukt någonstans?
'Jag har en krypgrund som ser alldeles torr och fin ut, det luktar förstås lite jord där under däremot.

När det regnar eller snöar mycket rinner det små rännilar nedför skorstenen till kaminen:eek: Det kan väl aldrig vara bra? Hur gör jag med det?
Hur mycket kan det kosta att kolla fukt och att kolla taket och vem kontaktar man?

Sv: Fukt? Var börjar man leta?

Luktade stuga hur?
För en del kanske den svaga röklukt som kaminen ger innebär stuglukt?

hmm, ja då var det värre. Jag hade nog kolla eventuella möjligheter till läckage från taket. Fast hur man bär sig åt rent praktiskt vet jag inte, mer än att man börjar med att skicka upp nån på taket och se om det ser konstigt ut på ovansidan någonstans.

Är det verkligen ingen som har haft problem med fukt?

Väcker liv i tråden och undrar hur det gått för dig Fodong?
Vi har en nyupptäckt fuktskada i vår krypgrund så vill gärna ha någon att dela erfarenheter med.
Vi kommer behöva bryta upp hela undervåningen. Helt obegripligt att man inte själv känner att det luktar när andra gör det, men jag har förstått att luktsinnet fungerar på det sättet.

Väcker liv i tråden och undrar hur det gått för dig Fodong?
Vi har en nyupptäckt fuktskada i vår krypgrund så vill gärna ha någon att dela erfarenheter med.
Vi kommer behöva bryta upp hela undervåningen. Helt obegripligt att man inte själv känner att det luktar när andra gör det, men jag har förstått att luktsinnet fungerar på det sättet.

Det kom förbi två killar från kaminföretaget som har agenturen för min typ av kamin. De fixade och donade lite på taket och nu rinner det inte in nåt längre.
Men de hävdade att det inte skulle finnas några skador eftersom allt runnit utefter skorstenen.

Men min hund har nu varit dålig i ett helt år och det som veterinärerna fått fram är att han fått en allergisk reaktion. Denna ska avhjälpas med kortison, men det fungerar inte. Men jag åkte bort i 10 dagar och han bodde hos min syrra, då blev han betydligt bättre. När han kom hem igen blev han sämre:confused:
Alltså borde det vara nåt i huset. Så nu ska jag ta kontakt med?
Är det försäkringsbolaget? Anticimex? Vad?
Var börjar man att utreda?

Ja, ring Anticimex redan idag!
Fukt och mögel är inte att leka med, tror mig, jag har provat!
Jag har också haft anledning att kontakta Anticimex ett par gånger och har alltid blivit proffsigt och bra bemött!

Ja, ring Anticimex redan idag!
Fukt och mögel är inte att leka med, tror mig, jag har provat!
Jag har också haft anledning att kontakta Anticimex ett par gånger och har alltid blivit proffsigt och bra bemött!

Tack, det var den sparken i baken jag behövde!:bow:
Nu är det bokat och klart, Anticimex kommer den 1/12 och gör en inledande Okulärbesiktning.

Ojojoj, vad bra att du tagit tag i det. Som sagt, fukt är inte att leka med. Hoppas det är rimliga åtgärder som behövs för att komma åt problemet!

Bara en liten undran, om nu hunden reagerat som den gjort på huset. Kan det ha samband med att du känt dig dassig också? Eller mådde du likadant innan du flyttade in i huset?

Bara en liten undran, om nu hunden reagerat som den gjort på huset. Kan det ha samband med att du känt dig dassig också? Eller mådde du likadant innan du flyttade in i huset?

Har jag känt mig dassig?:confused:
Menar du migränen? Sköldkörteln?
Båda de problemen fanns innan jag flyttade dit.

Det var din trötthet som jag vet du tyckt varit jobbig som beror på sköldkörteln.
För om hunden reagerat så tänkte jag att även du kanske gjort det och att det varit en bidragande orsak till att du varit trött.

Tack, det var den sparken i baken jag behövde!:bow:
Nu är det bokat och klart, Anticimex kommer den 1/12 och gör en inledande Okulärbesiktning.

Hoppas din besiktning går bättre än vår gjorde.. Men på ett sätt skönt att veta hur det ligger till. Även om vi kan se fram emot en jättejobbig tid och en stoooor faktura som grädde på moset.

Det gick rätt bra. han hittade inga alarmerande fel.
Han sa att jag skulle hålla ett öga på den grå beläggningen på vinden, men han trodde den var gammal och ofarlig.

Han vill att jag sätter in en fläkt i badrummet eftersom bortförseln av fukt inte är särskilt effektiv där. Men det finns inga skador än.

Krypgrunden behöver avfuktas eftersom den ligger på gränsen till för fuktig. Så för att slippa problem i framtiden så är det bättre att investera i det. Frågan är: Hur letar jag företag som kan göra det åt mig?

När han ändå var i krypgrunden och kikade bad jag honom att ta en titt på varmvattenberedaren som jag haft lite problem med senaste månaden.
Då visade det sig att den läckte. Så jag ringde rörmokaren på stört och beställde en ny och de kunde komma redan nästa morgon (igår). Kan ni tro, varmvattenberedaren som jag haft lite besvär med senaste månaden pajade redan den kvällen!:eek: Men eftersom allt redan var beställt så fick jag den bytt bara några timmar senare:bump:
Kostade dock runt 17 000:- inkl. arbetet.

Snacka om timing! :D

Vad skönt att du tagit tag i de här problemen, så nu vet du isf undrar. :idea:

Krypgrunden behöver avfuktas eftersom den ligger på gränsen till för fuktig. Så för att slippa problem i framtiden så är det bättre att investera i det. Frågan är: Hur letar jag företag som kan göra det åt mig?

Jag lade ut ett uppdrag på brabyggare.se och fick svar från flera företag som var intresserade av uppdraget. Sen har jag också sökt på eniro och själv tagit kontakt med några företag. Efter lite initiala diskussioner har vi kommit så långt att de har tagit del av utredningen och håller på och filar på offerterna. Förhoppningsvis kan vi komma till beslut i nästa vecka.

Om du har bekanta som har haft liknande problem kanske de kan tipsa eller avråda från något företag i närheten av dig.

Krypgrunden behöver avfuktas eftersom den ligger på gränsen till för fuktig. Så för att slippa problem i framtiden så är det bättre att investera i det.

Hur skulle den avfuktas då? Genom att du får dränera runt hela huset? Eller kunde det lösas med ventilering på något sätt?

//Waern

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar