IdaOlson
Trådstartare
Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min far och hans fru eftersom de inte själva kan bo här,än. Min häst har stått på lösdrift hos grannen och på sommaren betat hemma hos oss fram tills i höstas. Då bestämde sig min fars fru att köpa en ponny som hon och hennes döttrar skulle rida på, då kom de även till ett stall här på gården (efter mkt tjat från mig) i en del av ladan som var nyrenoverad och stått oanvänd i 30 år. Så nu bor min häst äntligen här hemma och deras ponny. Stallet är litet med 2 boxar och de finns ingen sadelkammare, än så allt (foder,boxar, sadlar m.m) är i samma öppna lokal. Det är dålig cirkulation i det lilla stallet och jag har även astma/kvalsterallergi och tycker därför att en stalldörr alltid ska stå öppen för att förhindra dålig luft för mig, djuren eller förstöra någon utrusning. Min far och hans fru har inte samma åsikt, de vill ha stängda dörrar (trots att de just nu är mellan -5 och +5 grader ute och dörren står öppen dygnet runt så är det +10 grader inne i stallet). De påstår att de är fuktigare i stallet och att byggnaden blir förstörd när dörren är öppen. De stänger därför alltid dörren när de är här och har ställt in en luftavfuktare som sambon och jag får stå för elen för. Jag har märkt att det inte alls är fuktigt när jag låter dörren vara öppen dygnet runt och är bättre luft där inne. Hur får jag med mig dom och vad har ni för erfarenhet av sånt där? Har försökt förklara hur de ligger till för dem, visat undersökningar och hört mig för till andra som haft stall i många år, alla säger låt dörren stå öppen! Osämja i stallet, med "hyresvärd", hur påverkas stallet av fukt och sadlar djuren. Jag vill veta allt.