Fukt i källaren

Ajda

Trådstartare
Idag när jag dammsög och kom ner till källaren slogs jag av en svettlukt. Alltså i stil med hockeyomklädningsrum :crazy:. Vid ett par tillfällen i sommar har jag gjort det. Men vi har hållt på och renoverat huset och sambon har slängt ner riktigt svettiga kläder i tvättstugan (ligger precis när man kommer ner i källaren) så jag har mest hållt efter tvätten då. Men nu är tvättstugan tom, inga blöta kläder i närheten.

Ser då på väggen att färgen börjat släppa. Och det går att dra av remsor färg. Det måste vara plastfärg då det går att vika och rulla remsorna utan att de går sönder. Sen när jag stänger ena dörren och tar på väggen längst ner i hörnet blir jag blöt om handen :crazy: Där har också färg släppt, och själva bruket är lite poröst. Väggen är lite åt det mörkgrå hållet längst ner.
Totalt är området mest längst ner mot golvet och ca 30-50cm upp och ca 1 meter långt. Inte helt överallt där, utan lite fläckvis tror jag.
Inget annat rum (finns 3 rum i källaren) luktar det fukt i.

Hur går man tillväga nu? Köpa avfuktare ska göras idag. Måste man dränera huset?

Huset är från ca 1945 och inte dränerat. Vi köpte det nov 09. Då finns det en felbyggd bastu i källaren (inte det rummet där fukten är i nu) som innehöll fukt som vi rev ut och har även rivit ut golv och någon form av väv som fanns på väggen (också annat rum). Väggarna är bara betong nu, förutom detta utrymme där det är målat (med plastfärg?) och heltäckningsmatta.

Sv: Fukt i källaren

Vi var och kollade på ett hus i veckan som hade samma sorts fläckar osv som du säger. Mäklaren sa att det behövde dräneras om men ev så kunde man hindra det lite genom avfuktare och typ värmepump.

Var det fukt på fler ställen i den källaren eller bara inom ett område?

Skrev fel förut, huset är delvis dränerat -76 och om jag förstod samnon rätt finns det platonmatta där det är dränet då.

Var det fukt på fler ställen i den källaren eller bara inom ett område?

Skrev fel förut, huset är delvis dränerat -76 och om jag förstod samnon rätt finns det platonmatta där det är dränet då.

Jag tror att de säger att en dränering håller i mellan 25-50 år, beroende på hur det är gjort och hur grunden ser ut. Och är det inte heldränerat utan bara bitvis, och det dessutom är så blött på väggarna, skulle jag nog se till att det blev gjort en ny heldränering snarast.

Det KAN ju iofs vara kondens. Men det låter lite mycket för det? Dessutom skulle väl inte det få färgen att släppa sådär...

Senast ändrad:

Huset är utbyggt -76 åt sidan med torpargrund på själva utbygget (om jag fattat det rätt) och på andra sidan om huset ligger ett garage som är ihopbyggt med huset.
Hur går en dränering till då? Går det helt enkelt inte att komma åt dom sidorna? För på den sidan där utbygget är måste man isåfall gräva under hela utbygget för att komma fram till källargrunden. Det låter inte möjligt utan att huset ska kollapsa.

Väggen där vi hittat fukten är på framsidan av huset, under trappen till ytterdörren. (som tur är!)

Någon som vet vad en dräninering på ett ungefär kostar? Har googlat lite, hittade info om ca 30.000:-, men sen även på 75.000:- Någon med erfarenhet?

Kan de inte komma åt runt om får det bli flera pumpar vad jag förstod. Jag har så på mitt hus och grävningen för dränering börjar om en dryg vecka. Mitt kommer gå på drygt 100' inkl. asfaltering av lång uppfart och rotavdrag på nästan fulla 50' är redan avdraget.

Ta ut flera olika som får titta och räkna!

Kostnaden för dränering är beroende på hur stor huset är. Ring och få prisuppgift.

Vi gjorde det på min fars hus 2008 (?) - 1 månad för tidigt.
Dvs om vi hade gjort det senare så hade vi kunnat använda ROTavdraget men det visste vi ju inte om att det skulle komma när vi beställde dräneringen.

I alla fall så gick det på drygt 70000. Då ingick allt, inklusive utbyte av vissa rör från huset som behövde bytas.

Jaa det var inga roliga summor det handlade om.

En luftavfuktare står nu i källaren och går. Hur många procent ska den stå på när det är OK luftfuktighet?

Vi tittar på hus nu och har satt oss in i allt sånt där, det brukar enligt uppgifter från våra vänner som arbetar med sånt här kosta runt 10 000:- per meter att omdränera ett hus om det ska göras grundligt dvs det är ett bra tag sedan huset blivit omdränerat.

Liknande trådar

Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 238
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 501
Senast: cherie
·
Hemmet Hej! Vi köpte vårt hus varudeklarerat för snart ett år sedan. Varudeklarerat innebär att man har en försäkring på att skador som inte...
Svar
3
· Visningar
937
Hemmet Snart går flytten till ett nytt hus - och vi börjar med en storrenovering i källaren. Pga av gammal fukt kommer hela golvet rivas upp...
Svar
14
· Visningar
3 603
Senast: Akerman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka