FT-SM ponny

P

Ponnypappan

Nu har förbundet lagt ut reglerna för SM inklusive kval:
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92202

Dottern kunde konstatera att hon redan är kvalad på C-ponny. Nu kan säsongen planeras utan kvalspöket hängande över axlarna.
Med tanke på vädret så vet väl ingen hur säsongen kommer att se ut. Förhoppningsvis är det väl ändå snöfritt i Augusti ;-)

Sv: FT-SM ponny

oJ vad de hade sänkt kraven för c-ponny. Synd att man inte har åldern inne i år eftersom man tydligen är kvalad.
Men jag antar att det är lite operation rädda c-ponnyerna som ligger bakom för det har ju inte precis varit stora startfält de senaste åren.

Ja det är definitivt operation rädda C-ponnyerna. Vi har varit en bortglömd grupp flera år, vilket har märkts på startfälten som sagt.

Eftersom SM har gått i MSV A och man max har haft en tävling i Sverige under hela året som man kunnat prova på MSV A för C-ponnyer, så tycker jag äntligen att det går åt rätt håll med MSV B för C-ponnyerna som SM-nivå.

Dock tycker jag att kvalet till SM kunde varit kvar på MSV B-nivå.

oj vad lätta kvalregler för c ponnierna.

hade ju varit roligare om de fanns kvar msv a för c ponnier o att de fanns tillgång till flera tävlingar istället.. men så är de ju inte tyvärr.

Nästan lite löjligt måste jag säga... Lätt klass tar sig ju vem som
helst runt felfritt nästan, tror att det kommer bli många som faller
bort i terrängen på SM om man inte har rutinen i MSV.

Så var det ju förra året i skaraborg bland d-ponnierna, de som kvalat endast genom msvb, hade stora problem i terräng. Tror det var lika stor manfall bland c-ponnierna men kommer inte riktigt ihåg.

fälttävlansnörd skrev:
Nästan lite löjligt måste jag säga... Lätt klass tar sig ju vem som
helst runt felfritt nästan, tror att det kommer bli många som faller
bort i terrängen på SM om man inte har rutinen i MSV.

Men det är ju kval i de klasser som det går i. Så det är ju inte så att man kvalar i lägre klass än vad det faktiskt är i SM.

Fälttävlans-SM Ponny 2006

Minimum 5 startande i varje kategori.

Endagars över två eller tre dagar Medelsvår A fälttävlan för kategori D-ponnyer.

Endagars över två eller tre dagar Medelsvår B fälttävlan för kategori C-ponnyer

Endagars över två eller tre dagar Lätt fälttävlan för kategori B-ponnyer.

Kvalifikation till SM i fälttävlan

Kategori D-ponny - Ekipage ska inom en 14 månadersperiod fram t.o.m. helgen före SM har genomfört en MsvA klass med höst 20 hinderfel i uthållighetsprovet eller två MsvB utan hinderfel i uthållighetsprovet.

Kategori C-ponny - Ekipage ska inom en 14 månadersperiod fram t.o.m. helgen före SM ha genomfört en MsvB klass med högst 20 hinderfel på hinder eller två Lätt klasser utan hinderfel i uthållighetsprovet.

Kategori B-ponny - Ekipage ska inom en 14 månadersperiod fram t.o.m. helgen före SM ha genomfört en Lätt klass med högst 20 hinderfel i uthållighhetsprovet.

Ryttare äger rätt att starta med endast en ponny per kategori i högst två kategorier.

på C- och D-ponny kan man ju rida 2 st i den lägre klassen med felfri terräng på hinder och vara kvalad.....det står det ju tom i det du har citerat ur TR ;)

förra året räckte det med att genomföra en ** klass för att rida SM på häst i ***:crazy:

Jag tror det är samma.

Fälttävlans-SM Seniorer 2006
CNC*** Endagstävling över två dagar.
Reglemente enligt TR IV 2006 men med specialbestämmelser enligt nedan:

Kvalifikation
Som kvalificering för Svenska Mästerskap gäller samma kvalificering som krävs för den klass i vilken mästerskapet avgörs.

olgaklara skrev:
Men det är ju kval i de klasser som det går i. Så det är ju inte så att man kvalar i lägre klass än vad det faktiskt är i SM.

Det är tillåtet att kvala i Lätt och sedan rida SM som alltså går i MSV.
Men det framgår ju tydligt i kvalreglerna att man kan välja att rida antingen två lätt eller en msv. Men jaja...

Men hörrni!
Ni gör mej förvirrade!
Vad är kvalen för Dponny till Sm nu då?
PÅ hemsidan står d ju

1 MsvA med max 20 hinderfel... men sen säger ni att det går oxå me 2 st msvb felfria....

förra året var det ju att man kunde kvala i msvb oxå... Är dte inte så längre eller vad nu? :confused:

Detta gäller D-ponny. man kan alltså kvala i msv B ELLER msv A.

"Kvalifikation till SM i fälttävlan

Kategori D-ponny - Ekipage ska inom en 14 månadersperiod fram t.o.m. helgen före SM har genomfört en MsvA klass med höst 20 hinderfel i uthållighetsprovet eller två MsvB utan hinderfel i uthållighetsprovet."

men såhär står det på hemsidan:
Kvalifikation till SM i fälttävlan
Kategori D-ponny - Ekipage ska inom en 14 månadersperiod fram t.o.m. helgen före SM har genomfört en MsvA klass med höst 20 hinderfel i uthållighetsprovet.
Kategori C-ponny - Ekipage ska inom en 14 månadersperiod fram t.o.m. helgen före SM ha genomfört en MsvB klass med högst 20 hinderfel på hinder.
Kategori B-ponny - Ekipage ska inom en 14 månadersperiod fram t.o.m. helgen före SM ha genomfört en Lätt klass med högst 20 hinderfel i uthållighhetsprovet.
Ryttare äger rätt att starta med endast en ponny per kategori i högst två kategorier.

Inga två msvb där inte...

Ja, jösses, nu har de ändrat igen.... undrar om det är definitivt nu då??

Nu är det sista budet, enligt förbundet.
Så det är bara att försöka kvala, om nu säsongen kommer igång någon gång.

Det är vad jag har läst hela tiden! Ända sen första gången pappan la ut det...

Den 6 april när jag skrev mitt inlägg stod det som jag citerade i det inlägget. Så du kan inte ha läst det från den 5e april eftersom det är ändrat efter det.

De Ändrade kvalreglerna för någon dag sedan bara.

Senast uppdaterad: 2006-04-07 Står det på SvRF:s sida.

Sedan har man ändrat från endagars över 2-3 dagar till tredagars. Får väl läsa i TR vad det innebär.

Sen är det väl OK att det är samma regler för alla kategorier, dvs kval i den klass man skall rida.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Kval till SM i Fälttävlan för Kategori D ponny kommer i år att ridas i MSV B liksom även finalen...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Gunnar
·
P
Fälttävlan Nu har ridsportförbundet lagt ut reglerna för SM 2006. Följande står för ponny individuellt: Fälttävlans-SM Ponny 2006 Minimum 5...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Ponnypappan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka