Frysta morötter?

Sv: Frysta morötter?

Kan bara uttala mig av egen erfarenhet, MEN i mitt stall som vintertid håller runt nollan ( vill ej att vattnet fryser så jag ställer in en byggfläkt i stallet om det är mer än -10 grader under en längre tid) så blir morötterna halvfrusna efter ett tag.

Framförallt om man ställer dem nära en yttervägg. Vilket i sig är lätt att undvika.

Men om det sen blir 6-7 plus grader som nu, så har jag runt 5 grader i stallet och då tinar dem ju upp.

Kan man som du ha dem nedfrusna hela vintern ser inte jag heller att det skulle vara nån hälsorisk utan bara en fördel.

Själv har jag morötterna i sadelkammaren som ändå är något uppvärmd.

Beträffande jäsningen så var det EN förklaring till varför det skulle vara skadligt, men det kanske behövs ställas i paritet till HUR mycket en häst äter per kg/kroppsvikt.

Kan tilllägga att min foxterrier har dille på att sätta i sig hästarnas morötter och han har aldrig varit dålig i magen av det , även om morötterna varit halvfysta.
 
Sv: Frysta morötter?

För att inte vattnet ska frysa försöker vi ha plusgrader i stallet men det lyckas ju inte till 100%. Så det händer att morötterna blir frysta men de tinar ju igen eftersom vi får upp värmen. Jag löser det med att inte köpa stora säckar utan köper i affären och ger istället. Dyrare? Javisst, men jag behöver ju inte kasta bort nåt ;)

M.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 361
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 055
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp