Frysta morötter?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur är det EGENTLIGEN med frysta morötter. Någonstans fladdrar det i bakhuvudet om att dessa inte ska ges til hästar ens efter upptining. Men jag kan inte minnas VARFÖR det isf skulle vara så.

Så, är det okej att ge frysta morötter?
frysta men sedan upptinade morötter?
 
Sv: Frysta morötter?

Vill gärna också ha svar på hur det funkar med upptinade morötter.
Tänk vad praktiskt att kunna förvara i förrådet under vintern och ta in och tina upp allteftersom man behöver.
 
Sv: Frysta morötter?

Har också för mig att man inte ska ge morötter som är/varit frysta till hästar.
Men varför vet jag inte.:confused:
 
Sv: Frysta morötter?

Jag har lärt mig att man inte ska ge fryst(morötter, betfor mm) mat till hästar för att det kan förorsaka kolik. Har dock testat att ge upptinade morötter och det gick bra.

Vet inte hur vida detta med fryst mat stämmer men har aldrig vågar chansa.
 
Sv: Frysta morötter?

Jo, frostnupen eller fryst mat kan ge kolik ja (t ex bete med frost), men samtidigt äter mina frostigt hösilage utan problem, det tinar ganska snabbt när de andas på det.

Dock VILL jag inte ge honom djupfrysta morötter, utan då skulle jag snarare hacka de frysta morötterna i småbitar. Kallt/fryst blir det ju ändå, men ändå mildare än hela, djupfrysta.

Jag skulle vilja kunna tina åt honom, men det plingar en klocka om att jag hört nåt om att det händer nåt med morötterna när de varit frysta och man tinar dem, nåt ämne eller nåt (ni ser vilken koll jag har va? *s*). Frågan är ju om vad det nu är jag läst och inte minst är en SKRÖNA eller om det är sant?
 
Sv: Frysta morötter?

Nej nån skröna är det inte.
Har för mig att det är i keratinet nåt händer när morötter fryser. Giftigt?
I ridsport hade de en artikel för en tid sen om just detta. Eftersom jag river ut och spar allt matnyttigt från Ridsport ska jag försöka leta upp den, men jag kommer ihåg att nån tipsade om att ha morötterna i ett gammalt kylskåp i stallet.
Då fryser inte morötterna även om det blir minusgrader.
Kylskåpet behöver INTE vara igång.
 
Sv: Frysta morötter?

uups det visste jag inte. Tur att jag flyttade in dem i stallet då där det i alla fall är plusgrader
 
Sv: Frysta morötter?

Jag har lärt mig att man kan ge frysta morötter men inte upptinade. Vet inte om det stämmer eller varför.

/Pia
 
Sv: Frysta morötter?

mimus skrev:
Nej nån skröna är det inte.
Har för mig att det är i keratinet nåt händer när morötter fryser.

OOPs! Keratin är nåt helt annat. Karoten ska det stå
 
Sv: Frysta morötter?

min pålle har fått sina dagliga äpplen,päron och morötter trots dom har varit frysta,jag har inte vetat att det var farligt alls,och fler i mitt stall gör det samme med sina hästar.
inga hästar der har tagit skada av det alls.

och derimot tyckerm in att det är skitkul,han leker med dessa hårda bollar innan han äter dom,( kan ta upp till en timme som han busar med det )
 
Sv: Frysta morötter?

har aldrig hört att det är farligt med frusna morötter, vi männiksor äter ju upptinade morötter jämt. Däremot har jag hört att spenat utvecklar ett ämne med en farlig sort av kväve efter upptiningen....

sen huruvida man kan tillämpa detta på hästar är en helt annan sak....
 
Sv: Frysta morötter?

mimus skrev:
Nej nån skröna är det inte.
Har för mig att det är i keratinet nåt händer när morötter fryser. Giftigt?
I ridsport hade de en artikel för en tid sen om just detta. Eftersom jag river ut och spar allt matnyttigt från Ridsport ska jag försöka leta upp den, men jag kommer ihåg att nån tipsade om att ha morötterna i ett gammalt kylskåp i stallet.
Då fryser inte morötterna även om det blir minusgrader.
Kylskåpet behöver INTE vara igång.

Kolla gärna!

Jag river också ur och spar, men jag har inte förnyat min ridsportprenumeration så har inte haft någon senaste halvåret.

Och jag har en stor jäkla frysbox i stallet, så nog kan jag hindra dem från att frysa. Man kan ha dem i frigolitkarton med.

Samtidigt, jag ser en fördel i att de fryser med, då HÅLLER de mycket längre, jag köper ju 25 kg/gång liksom.
 
Sv: Frysta morötter?

Jag ger oxå min hästar o ponnyer frusna morötter och andra frukter...de är inte djupfrysta!
Har aldrig varit någe problem, har aldrig hört talats om att det här om morötterna förens nu, vet många som ger som jag.
Men men man lär sig någe nytt på buke varje dag ;)
 
Sv: Frysta morötter?

Hur är det med frostnupna morötter då?
Det brukar bli rimfrost på våra när det är riktigt kallt
(Då har vi dem i en säck ute i stallet).
 
Sv: Frysta morötter?

Har mina morötter i vår uppvärmda foderkammare nu, hade dem tidigare i en frigolitlåda men då frös dom! Var tvungen att slänga massor...

Mvh Huntress :)
 
Sv: Frysta morötter?

Nu har jag fått en förklaring.

Morötter innehåller mycket socker, när de fryst och börjar tina så påbörjas en jäsningsprocess. Och förmodligen är det jäsningen som inte är bra, att det ligger jästa morötter i magen.

(Tänk på hur det gick för Emil och Knoen)

I stallet halvfryser och tinar morötter om vartannat.

De frysra morötter vi köper i frysdiskarna och själva äter är FÖRVÄLDA innan nedfrysningen.

Så go vänner, sätt igång storkoket !!!!!!!!
 
Sv: Frysta morötter?

Min erfarenhet av frusna morötter är att de ruttnar väldigt fort sen.

M.
 
Sv: Frysta morötter?

ska man koka dom helt då?

hmmmmm.... tala gärna om för en korkad tös hur man ska göra :crazy: :o :angel:
 
Sv: Frysta morötter?

Hela eller skivade är en smaksak!


Allvarligt talat så är det väl bäst att nästa gång man har kontakt med vet, så fråga vad han/hon anser.

Tricket ät väl att INTE låta morötterna frysa, så är problemet ur världen.
 
Sv: Frysta morötter?

Raeman skrev:
Min erfarenhet av frusna morötter är att de ruttnar väldigt fort sen.

M.

Svarar flera i samma inlägg:

JÄSNINGEN torde vara obfintlig. De är djupfrysta, tinas i varmvatten under ett par timmar och serveras sedan.

TINA - FRYS - TINA händer inte, de fryser och sne är de frusna till våren

RUTTNA/HÅLLBARHET - de fryser och sen är de frusna till våren, så jag får LÄNGRE hållbarhet på dem genom att låta dem frysa. Däremot så japps, de ruttnar fort om de väl fått tina, men det är kanske en halv säck på våren jag får kasta pga det problemet, vintern igenom håller sig säckarna (köper ju kontinuerligt) frusna.

Att INTE låta dem frysa - jag har problem med det då jag har kallstall, och inte vill ha en 25-kilos säck med morötter inne i huset. Den går inte in i skafferiet, och står den någon annanstans blir MÖSSEN överlyckliga och dem vill jag inte ha in mer än det redan (antagligen) finns inne.

Kan ha dem i typ frigolitkartong eller frysbox även ute, men då får jag problem nummer två, att 25 kilo mor´ötter inte går åt innan de blir dåliga.

Så finns det inte hälsoaspekter på att låta dem frysa, tina dem i varmvatten under 2-3 timmar och sen utfodra så har jag bara FÖRDELAR av att de fryser =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 361
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 055
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp