lulski
Trådstartare
Jag tänkte höra med er som har mer erfarenhet än mig som är grön på området vet vad gängse rutiner är. Jag beställde fryst sperma från utlandet som förvarades på seminstation #1. Tanken var att stoet skulle insemineras där men av olika anledningar så gick det inte. Stoet flyttades till seminstation #2. Innan stoet flyttades frågade jag #1 om det gick och var möjligt att skicka det fryst till #2 och det skull inte vara några problem. Så när stoet flyttats till #2 bad jag #1 skicka sperman dit, de använder sig av den s.k. slingan och stationerna ligger bara 10 mil från varandra och nästan efter varandra på slingan. Med andra ord så tar frakten inte speciellt lång tid.
Nu till problemet; när sperman anlände till #2 var den helt tinad och med andra ord så kan den inte användas.
Så nu till min fråga; är det här sånt man får räkna med i den här branschen så att säga eller kan man på något sätt kräva ersättning eller kompensation? Dels är det ju pengarna som jag redan lagt ut för sperman och sen känns det extra surt eftersom det tidsmässigt inte kommer gå att få hem mer sperma från den hingsten och att det med andra ord inte ens finns en möjlighet att få stoet dräkigt med den i år.
Nu till problemet; när sperman anlände till #2 var den helt tinad och med andra ord så kan den inte användas.
Så nu till min fråga; är det här sånt man får räkna med i den här branschen så att säga eller kan man på något sätt kräva ersättning eller kompensation? Dels är det ju pengarna som jag redan lagt ut för sperman och sen känns det extra surt eftersom det tidsmässigt inte kommer gå att få hem mer sperma från den hingsten och att det med andra ord inte ens finns en möjlighet att få stoet dräkigt med den i år.