Fryst sperma några frågor

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
H

Half moon

Funderar på att använda fryst sperma nästa år har bara erfarenhet av färsk transportsperma. Är det dyrare i vet avg och skickar dem sperman o e detta dyrare än färsk? betalar man per dos eller fungerar det som vid färsk.
vet att det är lägre dräktighetsprocent på fryst men hur många överlever en frysning i % är det bra färsk så lever 80-90% har jag för mig att det var.
Har hört att man inte betäcker på fölbrunst med fryst stämmer detta?

Sv: Fryst sperma några frågor

Det finns en station som har väldigt hög dräktighet på fryst sperma i västeråstrakten...( tror jag det var....fråga Naffa)
Min 07 tog sperman slut för hingsten så jag fick ta fryst och det kostade MINST 5000 extra...allt var bara kaos men dom fick henne dräktig iallafall :bump:

Vet avgiften är betydligt högre, eftersom det är mycket mer arbete med att kolla stona. De flesta 6000 plus moms i seminavg.
Om sperman ska skickas för just ditt sto, beror på vilken hingst och vilken station du har valt. Väljer du en hingst som finns i den stationens program, finns stråna redan på plats.
Dryst eller ej på fölbrunsten råder det delade meningar om.
Hur hög % motilitet du har på den frysta kontra den färska, är väldigt olika från hingst till hingst, från år till år, och kan även variera mellan olika tappningar.

ok tackar för svaren har varit inne på att betäcka med orlando vici men bestämde mig imed att det var första gången jag betäckte henne att ta färsk sperma i år istället och ev ta en fryshingst nästa år om allt går vägen. Finns det någon stans man kan få reda på måtten längd, mankhöjd på listhingstarna?

Liknande trådar

Avel Jag tänkte höra med er som har mer erfarenhet än mig som är grön på området vet vad gängse rutiner är. Jag beställde fryst sperma från...
Svar
15
· Visningar
3 242
Senast: athena
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
C
Avel Hittade en bloggartikel på travnet.se författad av Anders Lindqvist där han hävdar att flera med han är övertygade om att avkommor som...
2
Svar
27
· Visningar
3 512
Senast: axel
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 775
Senast: Molly80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka